1 lutego 2024 roku w siedzibie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, odbyło się posiedzenie komisji konkursowej opiniującej wnioski złożone do programu „Białe plamy – muzyka i taniec” w edycji 2023/24. Dofinansowanie otrzymało 14 projektów badawczych.
Do programu zgłoszono 48 wniosków aplikacyjnych. W skład komisji ekspertów rekomendującej dyrekcji Instytutu projekty do dofinansowania weszli przedstawiciele środowiska akademickiego. Skład komisji:
prof. dr hab. Magdalena Dziadek
dr Mariusz Gradowski
dr hab. Iwona Lindstedt, prof. UW
prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech
dr Łukasz Smoluch
prof. dr hab. Ewa Wycichowska
Zgodnie z regulaminem programu, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – Paula Lis-Sołoducha, kierując się rekomendacją komisji, podjęła ostateczną decyzję o dofinansowaniu następujących projektów badawczych:
- Wypełnienie luki w polskiej historii tańca, dotyczącej losów artystek i artystów Baletu Polskiego (Polskiego Baletu Reprezentacyjnego), po wybuchu II wojny światowej […] – Jadwiga Ignaczak
kwota dofinansowania – 10 000 zł - Ocena ryzyka dysfunkcji narządu ruchu tancerzy na podstawie biomechanicznych badań postawy ciała w wybranych pozycjach baletowych – Joanna Gorwa, Robert Michnik, Katarzyna Nowakowska-Lipiec
kwota dofinansowania – 18 000 zł - Ludwik Bronarski – muzykolog, pianista. Studia na Uniwersytecie Wiedeńskim i lekcje mistrzowskie u Teodora Leszetyckiego – Małgorzata Sieradz
kwota dofinansowania – 10 000 zł - Romanse wokalne Antoniego Henryka Radziwiłla – edycja źródłowo-krytyczna – Agnieszka Drożdżewska
kwota dofinansowania – 4 000 zł - Opracowanie krytyczno-źródłowe i interpretacyjne materiałów nutowych odkrytych utworów Edwarda Wolffa (1816-1880) na flet i fortepian – Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz, Marek Toporowski
kwota dofinansowania – 18 000 zł - Muzyczne tradycje warszawskiej rodziny Lesslów – Tomasz Fatalski
kwota dofinansowania – 9 000 zł - Conductus funebris Wojciecha Dankowskiego – analiza i edycja źródłowo-krytyczna – Justyna Raczkowska
kwota dofinansowania – 9 000 zł - Azjatyckie instrumenty muzyczne w kolekcjach muzealnych w Polsce – kwerenda, klasyfikacja, popularyzacja – Maria Szymańska-Ilnata
kwota dofinansowania – 9 000 zł - Katalog organów z okresu 1800-1918 w kościołach diecezji tarnowskiej – Paweł Pasternak, Klaudiusz Bieńko
kwota dofinansowania – 18 000 zł - Korespondencja Marii Modrakowskiej z polskim środowiskiem artystycznym (kwerenda oraz opracowanie krytyczno-źródłowe) – Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
kwota dofinansowania – 8 000 zł - Polskie dziedzictwo taneczne i pedagogiczne w pracy Tadeusza Morozowicza w Kuritibie, w Brazylii w XX wieku – Marianna Jasionowska
kwota dofinansowania – 10 000 zł - Przygotowanie do wydania utworów znajdujących się w zachowanych rękopisach pochodzących z klasztoru w Podolińcu. Krytyczna edycja źródłowa dwóch anonimowych kompozycji Requiem – Dariusz Smolarek
kwota dofinansowania – 9 000 zł - Opracowanie i katalog nagrań, wywiadów, śpiewu i muzyki instrumentalnej potomków polskich osadników w Independence (Stany Zjednoczone) z lat 1946-47 – Mariusz Pucia
kwota dofinansowania – 8 000 zł - Dokumentacja stanu zachowania tradycyjnej kultury muzycznej w regionie piotrkowskim – Aleksandra Faryńska
kwota dofinansowania – 10 000 zł
Wybrane do dofinansowania projekty dotyczą:
– mało zbadanych lub zaniedbanych obszarów wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze muzycznej i tanecznej;
– badań nad nieopisanymi dotąd w ogóle lub opisanymi wycinkowo zjawiskami w polskiej kulturze muzycznej i tanecznej, a także obszarów rozpoczętych badań wymagających kontynuacji;
– dokumentacji, opracowania i interpretacji źródeł trudno dostępnych, rozproszonych, mało znanych lub niewystarczająco zbadanych.
Badania obejmują szeroki zakres problematyki i różne epoki od XVIII wieku po współczesność, oraz różnorodne gatunki twórczości. Wśród dofinansowanych prac znalazło się pięć projektów zgodnych z priorytetami badawczym programu w edycji 2023/24.