22 sierpnia 2024 roku odbyło się posiedzenie komisji opiniującej wnioski aplikacyjne złożone do pierwszej, pilotażowej edycji programu „Muzyk – rezydent”. Do konkursu zgłosiło się 117 muzyków. Zostało wybranych 16 projektów rezydencji.
W skład komisji weszli przedstawiciele wszystkich instytucji artystycznych biorących udział w pilotażu oraz reprezentanci Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Do programu zgłoszono 117 wniosków aplikacyjnych, w tym 105 wniosków poprawnych formalnie. Przy wyborze projektów rekomendowanych do dofinansowania komisja uwzględniła szereg różnorodnych czynników, m.in. dotychczasowe osiągnięcia artystyczne wnioskodawców i ich doświadczenie we współpracy z zespołem orkiestrowym, a także możliwości organizacyjne i obsadowe instytucji uczestniczących w programie. Wybrane zostały te projekty rezydencji, które najbardziej mogą służyć głównemu celowi programu, jakim jest rozwój kompetencji zawodowych młodych muzyków w zakresie gry w profesjonalnym zespole orkiestrowym.
Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Paula Lis-Sołoducha przyjęła rekomendację komisji i podjęła decyzję o dofinansowaniu następujących projektów rezydencji:
- ATElier Kultury w Jaworznie – Wiktoria Zorychta (wiolonczela)
- Cappella Gedanensis – Weronika Dobek (altówka)
- Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze – Magda Koziej (harfa)
- Filharmonia Kaliska – Konstancja Bukojemska (skrzypce)
- Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży – Flavia Rachwał (wiolonczela)
- Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki – Piotr Gieniusz (puzon)
- Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – Aleksandra Sowa (skrzypce)
- Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego – Agnieszka Korpol (altówka)
- Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego – Damian Siwek (fagot)
- Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach – Magdalena Basaj (rożek angielski)
- Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie – Karolina Zorn (fagot)
- Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda – Joanna Zabłocka (kontrabas)
- Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia – Kornelia Polańska (skrzypce)
- Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – Iwona Piskorska (altówka)
- Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku – Filip Barszcz (trąbka)
- Polska Filharmonia Kameralna Sopot – Jan Szczypiorski (skrzypce)
W przypadku rezygnacji z udziału w programie któregoś z wymienionych wyżej muzyków, w rezydencjach będą mogli wziąć udział muzycy z tzw. listy rezerwowej:
- Zofia Trybus (skrzypce)
- Marta Tryzna (skrzypce)
- Jan Staruch (skrzypce)
- Magdalena Tokarz (skrzypce)
- Matylda Adamus (wiolonczela)
- Jakub Nowak (wiolonczela)
- Katarzyna Nowicka (flet)
- Katarzyna Mrozek (obój / rożek angielski)
- Aleksandra Kaczor (fagot)
- Karolina Rønnes (fagot / kontrafagot)
- Katarzyna Koc (waltornia)
- Marcin Sawicki (trąbka)
- Adrian Zawadzki (puzon)
- Kinga Bonk (perkusja)
- Urszula Hazuka (harfa)
- Laura Jurčová (harfa)
Dziękujemy instytucjom artystycznym, które poparły inicjatywę Instytutu i przystąpiły do pilotażu, a także wszystkim muzykom, którzy zgłosili się do konkursu.