22 sierpnia 2024 roku odbyło się posiedzenie komisji opiniującej wnioski aplikacyjne złożone do pierwszej, pilotażowej edycji programu „Muzyk – rezydent”. Do konkursu zgłosiło się 117 muzyków. Zostało wybranych 16 projektów rezydencji.

Wersja do druku

Udostępnij

W skład komisji weszli przedstawiciele wszystkich instytucji artystycznych biorących udział w pilotażu oraz reprezentanci Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Do programu zgłoszono 117 wniosków aplikacyjnych, w tym 105 wniosków poprawnych formalnie. Przy wyborze projektów rekomendowanych do dofinansowania komisja uwzględniła szereg różnorodnych czynników, m.in. dotychczasowe osiągnięcia artystyczne wnioskodawców i ich doświadczenie we współpracy z zespołem orkiestrowym, a także możliwości organizacyjne i obsadowe instytucji uczestniczących w programie. Wybrane zostały te projekty rezydencji, które najbardziej mogą służyć głównemu celowi programu, jakim jest rozwój kompetencji zawodowych młodych muzyków w zakresie gry w profesjonalnym zespole orkiestrowym.

Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, Paula Lis-Sołoducha przyjęła rekomendację komisji i podjęła decyzję o dofinansowaniu następujących projektów rezydencji:

  1. ATElier Kultury w Jaworznie – Wiktoria Zorychta (wiolonczela)
  2. Cappella Gedanensis – Weronika Dobek (altówka)
  3. Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze – Magda Koziej (harfa)
  4. Filharmonia Kaliska – Konstancja Bukojemska (skrzypce)
  5. Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży – Flavia Rachwał (wiolonczela)
  6. Filharmonia Koszalińska im. Stanisława Moniuszki – Piotr Gieniusz (puzon)
  7. Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina – Aleksandra Sowa (skrzypce)
  8. Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego – Agnieszka Korpol (altówka)
  9. Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego – Damian Siwek (fagot)
  10. Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach – Magdalena Basaj (rożek angielski)
  11. Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie – Karolina Zorn (fagot)
  12. Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda – Joanna Zabłocka (kontrabas)
  13. Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia – Kornelia Polańska (skrzypce)
  14. Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – Iwona Piskorska (altówka)
  15. Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku – Filip Barszcz (trąbka)
  16. Polska Filharmonia Kameralna Sopot – Jan Szczypiorski (skrzypce)

W przypadku rezygnacji z udziału w programie któregoś z wymienionych wyżej muzyków, w rezydencjach będą mogli wziąć udział muzycy z tzw. listy rezerwowej:

  • Zofia Trybus (skrzypce)
  • Marta Tryzna (skrzypce)
  • Jan Staruch (skrzypce)
  • Magdalena Tokarz (skrzypce)
  • Matylda Adamus (wiolonczela)
  • Jakub Nowak (wiolonczela)
  • Katarzyna Nowicka (flet)
  • Katarzyna Mrozek (obój / rożek angielski)
  • Aleksandra Kaczor (fagot)
  • Karolina Rønnes (fagot / kontrafagot)
  • Katarzyna Koc (waltornia)
  • Marcin Sawicki (trąbka)
  • Adrian Zawadzki (puzon)
  • Kinga Bonk (perkusja)
  • Urszula Hazuka (harfa)
  • Laura Jurčová (harfa)

Dziękujemy instytucjom artystycznym, które poparły inicjatywę Instytutu i przystąpiły do pilotażu, a także wszystkim muzykom, którzy zgłosili się do konkursu.