cele: Prezentacja twórczości polskich kompozytorów i animacja twórczości
opis: Program „Kompozytor-rezydent” nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. Adresowany jest do zawodowych zespołów orkiestrowych w Polsce i kompozytorów, którzy w momencie uruchomienia programu nie ukończyli 40. roku życia w danym roku kalendarzowym.
Program polega na prezentacji dzieł wybranego twórcy podczas sezonu artystycznego danej instytucji muzycznej. Podstawową częścią programu jest zamówienie i prawykonanie jednej nowej kompozycji.
I edycja programu obejmuje sezon 2011/2012. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 30 kwietnia 2011, zaś termin wyboru projektów w dniu 15 maja. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie kompozytor i zespół orkiestrowy.
budżet: I edycja – 60 tys. zł
osoba odpowiedzialna: Andrzej Kosowski- dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca,
Brygida Błaszczyk – specjalista ds. programowych
DOTYCHCZASOWE REZULTATY:
Zgłoszono 10 aplikacji (30.04.2011)
Komisja konkursowa dokonała wyboru 3 rezydencji (11.05.2011)
Dotychczas odbyły się następujące koncerty w ramach I edycji programu „Kompozytor-rezydent”
Rezydencja Macieja Zielińskiego w Polskiej Orkiestrze Radiowej
- 29.01.2012 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
Maciej Zieliński – V Symphony [prawykonanie zamówionej kompozycji]
Zygmunt Noskowski – Fantazja góralska [współczesne prawykonanie]
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur
Wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Łukasz Borowicz – dyrygent, Bartłomiej Nizioł – skrzypce
Kontrasty w V Symphony Macieja Zielińskiego – recenzja Marii Peryt
(recenzja powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)
„Nie bacząc na dramatyczny charakter środkowego ogniwa cyklu, Symfonia Zielińskiego cieszy formalnymi grami i zabawą, a dzięki udatności wielu rozwiązań i celnej instrumentacji nie staje się utworem błahym. Została przygotowana i wykonana w ramach programu ‘Kompozytor-rezydent’, którym Instytut Muzyki i Tańca wspiera kontakty twórców z zespołami muzycznymi. To wcale niezły rezultat na początku inicjatywy przewidzianej na lata.”
Fragment recenzji autorstwa Kacpra Miklaszewskiego (Ruch Muzyczny, nr 5 z dn. 4 marca 2012 r.)
- 4.03.2012 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie,
Koncert Generacje XV – młodzi kompozytorzy na urodziny Dwójki
Maciej Zieliński – Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową
Ignacy Zalewski – Anger for orchestra
Paweł Buczyński – Litania na orkiestrę symfoniczną
Dariusz Przybylski – Katabasis na orkiestrę symfoniczną
Aleksander Kościów – Voces na małą orkiestrę symfoniczną
Tomasz Jakub Opałka – Vitality concerto for percussion & orchestra (2011)
Wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Szymon Bywalec-dyrygent, Katarzyna Duda-skrzypce, Kamil
Walasek-altówka, Leszek Lorent – perkusja
Rezydencja Przemysława Zycha w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej
- 13-14.01.2012 – Sala Koncertowa Radomskiej Orkiestry Kameralnej
Przemysław Zych – Irritum na orkiestrę i media elektroniczne
Camille Saint-Saëns: Koncert wiolonczelowy a-moll
Józef Haydn: Symfonie nr 35 i 36
Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Maciej Żółtowski-dyrygent, Krzysztof Czaja – obsługa
komputera, Maciej Kułakowski – wiolonczela
- 13-14.04.2012 – Sala Koncertowa Radomskiej Orkiestry Kameralnej
Przemysław Zych – Koncert na flet i orkiestrę kameralną (prawykonanie)
Nino Rota – Koncert na orkiestrę smyczkową
Józef Haydn – Symfonie nr 26 „Lamentazione”, 64 „Tempora mutantur”
Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Paolo Biancalana-dyrygent, Anna Włodarska-Szetela – flet
- 02.06.2012 – Sala Koncertowa im. Krzysztofa Pendereckiego (Zespół Szkół Muzycznych) w Radomiu
Przemysław Zych – Foksal 13 [prawykonanie zamówionej kompozycji]
F. Janiewicz – Divertimento
F. Chopin – Koncert fortepianowy e-moll
R. Twardowski – Koncert staropolski
Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Maciej Żółtowski – dyrygent, Leonora Armellini – fortepian
Nostalgiczne brzmienie Foksal 13 – recenzja Krzysztofa Stefańskiego
(recenzja powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)
Rezydencja Andrzeja Kwiecińskiego w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi
- 27.03.2012 – Sala Kameralna Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi
Andrzej Kwieciński – Umbrae, mural
Hanna Kulenty – III i IV Kwartet smyczkowy, E for E
Katarzyna Szwed – Outer Worlds Biking
Wykonawcy: Zespół Transemble, Goska Isphording (klawesyn)
- 13.04.2012 – Sala Koncertowa Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi
Koncert muzyki współczesnej z cyklu contem.ucha
Andrzej Kwieciński – no. 27, 1950 (prawykonanie)
Andrzej Kwieciński – I Symfonia Luci nella notte IV [prawykonanie zamówionej kompozycji]
Johann Sebastian Bach/Anton Webern – Ricercare a 6 Voci
Erik Satie – Parade
Kornilios Selamsis – For this city that, someday, will become a forest
Maurice Ravel – Suita z Ma mere l’oye
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Kornilios Selamsis – dyrygent
Andrzej Kwieciński w Filharmonii Łódzkiej – recenzja Pawła Krzaczkowskiego
(recenzja powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)
Dokumenty do pobrania:
Protokół obrad komisji
Komisja opiniująca wnioski
Regulamin
Formularz aplikacyjny
Formularz rozliczenia merytorycznego i finansowego
„Kompozytor-rezydent” – wprowadzenie do programu