Wersja do druku

Udostępnij

cele: Prezentacja twórczości polskich kompozytorów i animacja twórczości


opis: Program „Kompozytor-rezydent” nawiązuje do rozpowszechnionej w Europie i na świecie praktyki łączenia twórców z profesjonalnymi instytucjami muzycznymi. Adresowany jest do zawodowych zespołów orkiestrowych w Polsce i kompozytorów, którzy w momencie uruchomienia programu nie ukończyli 40. roku życia w danym roku kalendarzowym.

Program polega na prezentacji dzieł wybranego twórcy podczas sezonu artystycznego danej instytucji muzycznej. Podstawową częścią programu jest zamówienie i prawykonanie jednej nowej kompozycji.

I edycja programu obejmuje sezon 2011/2012. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w dniu 30 kwietnia 2011, zaś termin wyboru projektów w dniu 15 maja. Chęć przystąpienia do uczestnictwa w programie zgłaszają do Instytutu łącznie kompozytor i zespół orkiestrowy.

budżet: I edycja – 60 tys. zł


osoba odpowiedzialna: Andrzej Kosowski- dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca,

Brygida Błaszczyk – specjalista ds. programowych

 

DOTYCHCZASOWE REZULTATY:

Zgłoszono 10 aplikacji (30.04.2011)

Komisja konkursowa dokonała wyboru 3 rezydencji (11.05.2011)

Dotychczas odbyły się następujące koncerty w ramach I edycji programu „Kompozytor-rezydent”

 

Rezydencja Macieja Zielińskiego w Polskiej Orkiestrze Radiowej

 

  • 29.01.2012 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie

 Maciej Zieliński – V Symphony [prawykonanie zamówionej kompozycji]

Zygmunt Noskowski – Fantazja góralska [współczesne prawykonanie]

Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur

Wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa, Łukasz Borowicz – dyrygent, Bartłomiej Nizioł – skrzypce

Kontrasty w V Symphony Macieja Zielińskiego – recenzja Marii Peryt

(recenzja  powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)

„Nie bacząc na dramatyczny charakter środkowego ogniwa cyklu, Symfonia Zielińskiego cieszy formalnymi grami i zabawą, a dzięki udatności wielu rozwiązań i celnej instrumentacji nie staje się utworem błahym. Została przygotowana i wykonana w ramach programu ‘Kompozytor-rezydent’, którym Instytut Muzyki i Tańca wspiera kontakty twórców z zespołami muzycznymi. To wcale niezły rezultat na początku inicjatywy przewidzianej na lata.”

Fragment recenzji autorstwa Kacpra Miklaszewskiego (Ruch Muzyczny, nr 5 z dn. 4 marca 2012 r.)

 

 

  • 4.03.2012 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie,

    Koncert Generacje XV – młodzi kompozytorzy na urodziny Dwójki

 Maciej Zieliński – Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową 

Ignacy Zalewski – Anger for orchestra
Paweł Buczyński – Litania na orkiestrę symfoniczną  
 
Dariusz Przybylski – Katabasis na orkiestrę symfoniczną  
 
Aleksander Kościów – Voces na małą orkiestrę symfoniczną 

Tomasz Jakub Opałka – Vitality concerto for percussion & orchestra (2011)

Wykonawcy:  Polska Orkiestra Radiowa, Szymon Bywalec-dyrygent, Katarzyna Duda-skrzypce, Kamil

Walasek-altówka, Leszek Lorent – perkusja

 

Rezydencja Przemysława Zycha w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej

  • 13-14.01.2012 – Sala Koncertowa Radomskiej Orkiestry Kameralnej

 Przemysław Zych – Irritum na orkiestrę i media elektroniczne 

Camille Saint-Saëns: Koncert wiolonczelowy a-moll

Józef Haydn: Symfonie nr 35 i 36

Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Maciej Żółtowski-dyrygent, Krzysztof Czaja – obsługa

komputera, Maciej Kułakowski – wiolonczela

 

  • 13-14.04.2012 – Sala Koncertowa Radomskiej Orkiestry Kameralnej

Przemysław Zych – Koncert na flet i orkiestrę kameralną (prawykonanie)

Nino Rota – Koncert na orkiestrę smyczkową

Józef Haydn – Symfonie nr 26 „Lamentazione”, 64 „Tempora mutantur”

Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Paolo Biancalana-dyrygent, Anna Włodarska-Szetela – flet

 

  • 02.06.2012 – Sala Koncertowa im. Krzysztofa Pendereckiego (Zespół Szkół Muzycznych) w Radomiu

Przemysław ZychFoksal 13 [prawykonanie zamówionej kompozycji]
F. Janiewicz – Divertimento

F. Chopin – Koncert fortepianowy e-moll

R. Twardowski – Koncert staropolski

Wykonawcy: Radomska Orkiestra Kameralna, Maciej Żółtowski – dyrygent, Leonora Armellini – fortepian

Nostalgiczne brzmienie Foksal 13 – recenzja Krzysztofa Stefańskiego

(recenzja  powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)

 

 

 

Rezydencja Andrzeja Kwiecińskiego w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi

  • 27.03.2012 – Sala Kameralna Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi

 Andrzej Kwieciński – Umbrae, mural
Hanna Kulenty – III i IV Kwartet smyczkowy, E for E

Katarzyna Szwed – Outer Worlds Biking

 Wykonawcy: Zespół  Transemble, Goska Isphording (klawesyn)

 

  • 13.04.2012 – Sala Koncertowa Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi

    Koncert muzyki współczesnej z cyklu contem.ucha

Andrzej Kwieciński – no. 27, 1950 (prawykonanie)

Andrzej Kwieciński – I Symfonia Luci nella notte IV [prawykonanie zamówionej kompozycji]

Johann Sebastian Bach/Anton Webern – Ricercare a 6 Voci

Erik Satie – Parade

Kornilios Selamsis – For this city that, someday, will become a forest

Maurice Ravel – Suita z Ma mere l’oye

Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Kornilios Selamsis – dyrygent

Andrzej Kwieciński w Filharmonii Łódzkiej – recenzja Pawła Krzaczkowskiego

(recenzja powstała w ramach programu IMiT „Krytyka muzyczna 2.0”)

 

Dokumenty do pobrania:

Protokół obrad komisji

Komisja opiniująca wnioski



Regulamin


Formularz aplikacyjny

Formularz rozliczenia merytorycznego i finansowego

„Kompozytor-rezydent” – wprowadzenie do programu