
W sierpniowym koncercie z cyklu „Z klasyką przez Polskę” wystąpią wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz oraz pianista Mischa Kozłowski. Wejściówki do studia im. Władysława Szpilmana można rezerwować pod adresem: koncertydwojki@polskieradio.pl
Koncert będziemy transmitować na antenie Programu 2 Polskiego Radia i w wersji wideo na naszym kanale YouTube.
Program:
A. Dvorak – Rondo g-moll op. 94
R. Schumann – Fantasiestücke op. 73
I. Zart und mit Ausdruck
II. Lebhaft, leicht
III. Rasch und mit Feuer
F. Say – Sonata „Four Cities”
I. Sivas
II. Hopa
III. Ankara
IV. Bodrum
Koncert poprowadzi Marcin Majchrowski.
Magdalena Bojanowicz uważana za jedną z najwybitniejszych instrumentalistek swojego pokolenia jest od lat ceniona przez publiczność i krytyków za piękny dźwięk i szlachetną ekspresję oraz bezkompromisowość swoich interpretacji. Występowała m.in. w: Tonhalle w Zürichu, Royal Festival Hall w Londynie, budynku Uniwersytetu Ludowego Kolarac w Belgradzie, Konserwatorium w Moskwie, Filharmonii we Lwowie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki oraz wielu filharmoniach w Polsce.
Najwybitniejsi polscy kompozytorzy – Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Aleksander Nowak czy Dariusz Przybylski – dedykowali jej swoje utwory na wiolonczelę z orkiestrą, w jej dorobku znajduje się również ogromna liczba prawykonań utworów solowych i kameralnych. W 2021 roku nagrała płytę monograficzną z kompozycjami Cezarego Duchnowskiego na wiolonczelę i elektronikę.
Repertuar wiolonczelistki nie ogranicza się jednak wyłącznie do muzyki najnowszej, czego dowodem jest płyta Fairy tale nagrana z pianistą Radosławem Kurkiem, na której znalazły się kompozycje Straussa, Janáčka, Poulenca, Weberna, Dutilleux oraz Iberta czy płyta z muzyką kameralną Elsnera, Krogulskiego i Dobrzyńskiego.
Jako solistka występowała m. in. z orkiestramii: Filharmonii Narodowej, NOSPR, Orkiestry Leopoldinum, Filharmonii Wrocławskiej, Sinfonietta Cracovia, AUKSO, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Belgrade Philharmonic Orchestra współpracując m. in. z takimi dyrygentami jak: M. Caldi, G. Tchitchinadze, D. Smith, V. Schmidt-Gertenbach, R. Rivolta, M. Moś, M. Diakun, M. Klauza, T. Wojciechowski, J. Kosek, M. Nesterowicz, P. Przytocki, W. Rodek, A. Klocek, B. Suđić, B. Lack, E. Kovacic, J. M. Florêncio, W. Michniewski.
Jest laureatką Paszportu Polityki – nagrody tygodnika Polityka przyznawanej twórcom oraz kreatorom kultury. Zdobyła pierwszą nagrodę w XLV Międzynarodowym Konkursie Jeunesses Musicales w Belgradzie (2015), jest także laureatką drugiej nagrody i dwóch nagród specjalnych w VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Otrzymała również trzecią nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Spośród innych jej sukcesów konkursowych wymienić można też drugą nagrodę w LXIX Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Ludwiga van Beethovena w Hradec Králové (Czechy) czy wyróżnienie w LXIV Międzynarodowym Konkursie Praska Wiosna. Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Stuttgarcie (2014). Ma na swoim koncie także liczne nagrody w konkursach kameralnych wraz z pianistą Mischą Kozłowskim oraz z partnerami z zespołu Chopin Piano Quintet.
Magdalena Bojanowicz ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka oraz Universität der Künste w Berlinie w klasie Jensa Petera Maintza.
Mischa Kozłowski – Pianista, solista i kameralista, doktor sztuki, adiunkt w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureat „Fryderyka” – najważniejszej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego – za album „Władysław Żeleński – komplet pieśni” (wyd. Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów), w którym znajduje się m.in. ponad dwadzieścia pieśni zarejestrowanych w duecie z bratem-tenorem Karolem Kozłowskim (2024). Nominowany do „Fryderyka” w tym samym roku w duecie ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim za album „Chopin Inspirations”.
Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego w Gdyni w klasie Julity Randazzo. Dalej kształtowany muzycznie przez Katarzynę Popową-Zydroń w trakcie 9 lat nauki w rodzinnej Gdyni. Studiował w Warszawie u Piotra Palecznego, Macieja Paderewskiego, Jerzego Marchwińskiego i Katarzyny Jankowskiej–Borzykowskiej oraz w szwajcarskim Hochschule der Künste Bern u Tomasza Herbuta, Patricka Jüdta i Moniki Urbaniak-Lisik.
Zdobywca czołowych nagród konkursów pianistycznych i kameralnych w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i na Ukrainie. Koncertował w większości krajów Europy, a także w Izraelu, Tunezji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Japonii czy Chinach. Jako solista z orkiestrą zadebiutował w wieku 9 lat. Wystąpił w większości sal filharmonicznych i koncertowych w Polsce, a także w m.in. National Centre for the Performing Arts w Pekinie, Rohm Theatre w Kyoto, Flagey w Brukseli, w siedzibie UNESCO w Paryżu, Narodowej Filharmonii Ukrainy w Kijowie, w Filharmonii Moskiewskiej, w Konzerthaus „Kultur-Casino”, Zentrum Paul Klee i Yehudi Menuhin Forum w Bernie oraz na EXPO 2020 w Dubaju na zaproszenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie.
Od lat regularnie nagrywa dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych czy telewizyjnych, a także często bierze udział w projektach łączących muzykę z filmem, teatrem, malarstwem i innymi dziedzinami sztuki.
Artysta jest regularnie zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich, podczas których pracuje nad rozwojem m.in. pianistów, skrzypków, zespołów kameralnych czy śpiewaków operowych. Ściśle współpracuje z Funduszem Zdolni (dawniej Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci), wspierając rozwój wybitnie uzdolnionej młodzieży ze szkół muzycznych I i II stopnia.
Za swoje osiągnięcia otrzymał wiele nagród i wyróżnień – do najważniejszych należą te przyznane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa, LYRA Stiftung, Rita Zimmermann Musik-Stiftung, Fondazione Pro Libertas et Humanitas Kasimir Bartkowiak, Dongsan Research Foundation, Instytut Adama Mickiewicza, Bank Société Générale oraz Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci w Warszawie.