Eksperci sztuki tańca z Polski, Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Ukrainy wezmą udział w międzynarodowej konferencji „Terytoria choreografii. Nowe szlaki awangardy” poświęconej twórczości wybitnych polskich choreografek i tancerek, które przyczyniły się do rozwoju tej dyscypliny na świecie.

Wersja do druku

Udostępnij

Konferencja odbędzie się 28 i 29 września 2021 roku w formule online na platformie Zoom i będzie okazją do podsumowania projektu „Terytoria choreografii”, zainicjowanego przez Instytut Adama Mickiewicza w 2017 roku i realizowanego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.

Program Konferencji opiera się na trzech wątkach: roli kobiet w rozwoju tańca współczesnego, regionalnej i transregionalnej perspektywie opisu historii tańca europejskiego XX wieku oraz relacji między tańcem współczesnym z tańcami narodowymi i ludowymi.

Linki do transmisji:


O tych, które miały wpływ

Konferencja skupi się na twórczości i inspiracjach niezwykłych artystek tańca: Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Marie Rambert, Ruth Sorell i Yanki Rudzkiej. Ich osobowości artystyczne ukształtowały się w Europie Środkowo-Wschodniej i miały duży wpływ na rozwój tańca współczesnego na świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Brazylii. Konferencja będzie dostępna w języku polskim, angielskim i rosyjskim.

Podczas konferencji „Terytoria choreografii” prelegenci będą zgłębiać tematykę polskiej awangardy tanecznej XX wieku na przykładzie twórczości kilku polskich choreografek, pionierek swoich czasów, które wpisały się na stałe w historię światowego tańca.

Eksperci podejmą próbę odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, m.in.:

  • Czy kraje leżące pomiędzy Rosją a państwami Europy Zachodniej, silnymi politycznie i kulturowo biegunami, zdołały osiągnąć po I wojnie światowej autonomię w dziedzinie twórczości artystycznej?
  • W jaki sposób taniec wpływał na kształtowanie się tożsamości narodowych w zmiennych realiach politycznych?
  • Jak w poszczególnych krajach przebiegał proces nakładania się na siebie kategorii tradycji i awangardy?
  • Jak wzajemnie uzupełniają się historie narodowe z europejską i światową historią tańca?
  • Wreszcie: w jaki sposób w wielkie narracje historyczne można wpisać mikrohistorie i wątki biograficzne?

Podczas konferencji będzie można obejrzeć nagrania spektakli powstałych w ramach wcześniejszych edycji projektu „Terytoria choreografii”: „Projekt Yanka Rudzka. Wielogłos” w reżyserii Joanny Leśnierowskiej, „Druga natura” autorstwa Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz oraz „Rambert. Tryptyk” w reżyserii Joanny Czajkowskiej, Małgorzaty Dzierżon i Anny Akabali.

Więcej o projekcie „Terytoria choreografii” można przeczytać tutaj.

Projekt jest realizowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

powiązane

Publikacje