Zgodnie z regulaminem Programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” w dniu 17 października 2022 r. odbyło się posiedzenie 4-osobowej komisji opiniującej złożone do programu wnioski. Obrady odbyły się w trybie on-line. W skład komisji weszli reprezentanci środowiska lutniczego oraz muzyki tradycyjnej.
Skład komisji opiniującej:
Wojciech Łukasz – lutnik
Krzysztof Butryn – muzyk, twórca instrumentów
Krzysztof Trebunia Tutka – muzyk, pedagog
Piotr Piszczatowski – sekretarz komisji
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Pracownia Muzyki i Tańca Tradycyjnego
Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych 2022 – wykaz złożonych wniosków:
1. Czesław Adamczyk – Katarzyna Zedel:
Budowa pedałów do harmonii trzyrzędowej pedałowej oraz renowacja harmonii
trzyrzędowej ręcznej
Wnioskowana kwota: 9000 złotych
2. Andrzej Budz – Michał Nawara:
Opracowanie, rekonstrukcja i budowa Kozy Podhalańskiej z Andrzejem Budzem.
Wnioskowana kwota: 9000 złotych
3. Zbigniew Butryn – Andrzej Kisiel
Rekonstrukcja diabelskich skrzypiec kurpiowskich znajdujących się w zbiorach Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Wnioskowana kwota: 8000 zł.
4. Przemysław Ficek – Jakub Lach
Budowa Kompletu Piszczałek: jednootworowej, sześciootworowej, trzyotworowej.
Wnioskowana kwota: 5000 zł.
5. Tomasz Kiciński – Vital Voranau
Nauka budowy dud wielkopolskich (ze szczególnym uwzględnieniem typu dud gostyńsko rawickich) i etapowe porównanie procesu budowy dud wielkopolskich i białoruskich. Podjęcie próby budowy przebierki dla dud białoruskich.
Wnioskowana kwota: 8700 zł.
6. Dariusz Kubicki – Bartosz Kubicki
Budowa Kozła Wielkiego, ojca wszystkich polskich kozłów, dud z kapeli szesnastu dudziarzy
króla Augusta II Mocnego
Wnioskowana kwota: 8400 zł.
7. Hubert Połoniewicz – Agnieszka Obst-Chwała
Rekonstrukcja sześciostrunowego chordofonu płockiego w oparciu o zachowany oryginał z Muzeum Ziemi Mazowieckiej w Płocku oraz o techniki wykonawcze na instrumentach smyczkowych o podobnej konstrukcji z XVI wieku.
Wnioskowana kwota: 9000 zł.
8. Andrzej Staśkiewicz – Anna Bajpai „Raskolnikoff
Kurpiowskie bębenki w praktyce. Rytm, muzyka, śpiew i taniec – wykonane zostaną dwa
bębenki – bębenek obrzędowy i zwyczajny.
Wnioskowana kwota: 7000
9. Łukasz Karol Uliasz – Aleksandra Floras
Renowacja i budowa skrzypiec, renowacje zabytkowych instrumentów
Wnioskowana kwota: 9000 zł.
10. Łukasz Karol Uliasz – Magdalena Leśniak
Renowacja, Strojenie, i budowa Harmonii Trzyrzędowej Polskiej 24 i 120 bas6w.
Wnioskowana kwota: 9000 zł.
11. Jan Zoń – Maksymilian Czerwiński
Budowa heligonki
Wnioskowana kwota: 9000 zł
Zgodnie z regulaminem programu, Komisja opiniująca wnioski, biorąc pod uwagę poprawność formalną (termin złożenia wniosku, poprawność aplikacji i zgodność z regulaminem), wartość merytoryczną projektu oraz dotychczasowe osiągnięcia artystów, w drodze dyskusji oraz głosowania wyłoniła projekty przeznaczone do realizacji w 2022 roku.
Projekty zatwierdzone do realizacji w 2022 roku:
- Czesław Adamczyk – Katarzyna Zedel:
Budowa pedałów do harmonii trzyrzędowej pedałowej oraz renowacja harmonii trzyrzędowej ręcznej
Przyznana kwota: 9000 złotych - Andrzej Budz – Michał Nawara:
Opracowanie, rekonstrukcja i budowa Kozy Podhalańskiej z Andrzejem Budzem.
Przyznana kwota: 8000 złotych - Przemysław Ficek – Jakub Lach:
Budowa Kompletu Piszczałek: jednootworowej, sześciootworowej, trzyotworowej.
Przyznana kwota: 5000 zł. - Tomasz Kiciński – Vital Voranau:
Nauka budowy dud wielkopolskich (ze szczególnym uwzględnieniem typu dud gostyńsko rawickich) i etapowe porównanie procesu budowy dud wielkopolskich i białoruskich. Podjęcie próby budowy przebierki dla dud białoruskich.
Przyznana kwota: 8000 zł. - Dariusz Kubicki – Bartosz Kubicki:
Budowa Kozła Wielkiego, ojca wszystkich polskich kozłów, dud z kapeli szesnastu dudziarzy króla Augusta II Mocnego
Przyznana kwota: 8000 zł. - Jan Zoń – Maksymilian Czerwiński:
Budowa heligonki
Przyznana kwota: 9000 zł
Uzasadnienie:
Przy wyborze powyższych projektów komisja wzięła pod uwagę:
- projekty mające na celu podtrzymywanie i popularyzację tradycji lokalnych oraz te, które mogą przyczynić się do rekonstrukcji, przywrócenia unikalnych, zaniechanych bądź zagrożonych praktyk instrumentalnych,
- projekty będące nowymi inicjatywami ze względu na osobę mistrza lub typ instrumentu,
- działania dające możliwość przekazu kompetencji budowy innego wariantu instrumentu niż te realizowane w poprzednich edycjach programu,
- możliwy wpływ projektu na twórczą kontynuację tradycji we wskazanych precyzyjnie społecznościach a także prawdopodobieństwo jej kontynuacji przez ucznia biorącego udział w projekcie,
- uwzględnienie współpracy międzypokoleniowej w obszarze poznawania i kontynuacji lokalnych tradycji,
- dbałość o merytoryczne szczegóły realizacji projektów budowy instrumentów zawarte w złożonych wnioskach oraz realność ich wykonania w przedstawionych harmonogramach działań.