Wersja do druku

Udostępnij

30 października 2017 r. w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach VII edycji programu IMIT „Muzyczne białe plamy”.

W skład komisji weszli eksperci rekomendowani przez: Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich – dr hab. Agnieszka Draus, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk – dr Jacek Jackowski, Otwarte Forum Środowisk Sztuki Tańca – Aleksandra Bilińska-Słomkowska oraz przedstawiciel Instytutu Muzyki i Tańca – Brygida Błaszczyk-Podhajska.

Program „Muzyczne białe plamy” przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca. W edycji 2017/18 wyodrębniono priorytet dla prac badawczych dotyczących dokumentacji polskiego życia muzycznego podczas rozbiorów Polski

Spośród 30 zgłoszonych wniosków komisja wybrała do dofinansowania w ramach programu następujące projekty badawcze:

  1. Kultura żydowska w powszechnej kulturze muzycznej Lwowa w XX-leciu międzywojennym – Michał Jaczyński
  2. Wojskowe orkiestry dęte na ziemiach polskich w okresie rozbiorów – Maciej Kierzkowski
  3. Zapomniani dyrygenci polscy (1800-1918) – szkice muzykologiczne – Michał Klubiński
  4. Twórczość baletowa Eugeniusza Morawskiego – Oskar Łapeta
  5. Zbadanie i opisanie założeń estetycznych polskich muzyków zajmujących się muzyką swobodnie/spontanicznie improwizowaną – free/spontaneous improvised music – Rafał Mazur
  6. Morceau de concert Maurycego Karasowskiego krytyczne opracowanie źródłowe partytury i sporządzenie głosów orkiestrowych – Mateusz Melski
  7. Walory artystyczne i problemy wykonawcze utworów młodych polskich kompozytorów w opinii wykonawców a ich psychologiczna sylwetka i muzyczne preferencje – Anna Antonina Nogaj
  8. Stowarzyszenie Muzyków Ludowych w Zbąszyniu – historia, działania folklorystyczne, najważniejsi członkowie i muzycy – Karolina Anna Pawłowska
  9. Polskojęzyczna piśmiennictwo na temat tańca w zakresie historii, antropologii, edukacji, krytyki (…). Sporządzenie Katalogu Bibliografia zagadnień sztuki tańca i choreografii z lat 1967-2017 (…) Aleksandra Kleinrok, Zuzanna Kupidura, Hanna Raszewska-Kursa
  10. Tradycyjny śpiew ludowy woj. opolskiego w świetle współczesnych nagrań śpiewaków oraz zespołów folklorystycznych – Iwona Wylęgała

W uzasadnieniu wyboru komisja podkreśliła, że wyłonione projekty dotyczą:

– niewątpliwie mało zbadanych lub zaniedbanych obszarów wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze muzycznej i polskim tańcu, w tym badań dotyczących dokumentacji polskiego życia muzycznego podczas rozbiorów;

– badań nad nieopisywanymi dotąd w ogóle lub wycinkowo zjawiskami we współczesnej kulturze muzycznej i tanecznej, a także obszarów dawniejszych badań wymagających kontynuacji;

– dokumentacji, opracowania i interpretacji źródeł trudno dostępnych, rozproszonych, mało znanych lub niewystarczająco zbadanych.

Badania są dobrze zaplanowane i dają nadzieję na dostarczenie wymiernych, wskazanych we wnioskach efektów w założonym czasie. Wnioskodawcy wybranych do dofinansowania projektów, w opinii komisji, posiadają niezbędną wiedzę, umiejętności i doświadczenie do  przeprowadzenia badań w proponowanych obszarach i osiągnięcie zakładanych efektów.

Z pełnym protokołem obrad komisji można zapoznać się w zakładce „programy”.

Dziękujemy wszystkim wnioskodawcom za udział w programie i gratulujemy autorom wybranych projektów.

Efektem zakończonych sześciu edycji (2011-2017) programu „Muzyczne białe plamy” jest 47 dofinansowanych prac badawczych, w tym 7 prac badaczy zagranicznych. Są to zarówno prace naukowe, jak i katalogi twórczości, rekonstrukcje utworów czy przygotowania do wydań źródłowych. Prace, w całości lub we fragmentach, sukcesywnie publikowane są na stronie internetowej www.imit.org.pl w zakładce „materiały”. Część z tych prac została opublikowana również przez rozmaite wydawnictwa, także zagraniczne. Są to zarówno książki (np. Zygmunt Mycielski – Andrzej Panufnik: Korespondencja. Część 1: Lata 1949–1969, opr., wstęp i komentarze Beata Bolesławska-Lewandowska, Warszawa 2016), katalogi (Katalog organów w kościołach ewangelickich Opolszczyzny, opr. Grzegorz Poźniak; Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego), jak i publikacje nutowe (np. Pieśni młodzieńcze K. Regameya w oprac. J. Stankiewicza, W. Gładysz i A. Bednarczyk, Musica Iagellonica 2014; Daniel Magnus Gronau. 517 Fugen, opr. Andrzej Szadejko; Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku). Dzięki materiałom orkiestrowym powstałym w ramach programu, dzieła niektórych nieznanych lub wymagających popularyzacji twórców, m.in. utwory z klasztorów pijarów w Podolińcu i Archiwum Opactwa Cystersów w Krakowie-Mogile zrekonstruowane przez ks. Dariusza Smolarka (z klaszoru w Podolińcu wraz z Aleksandrą Czech), czy balety Feliksa Nowowiejskiego w opracowaniu Sebastiana Perłowskiego i Wojciecha Dybka, mogły zabrzmieć w wersji koncertowej. Planowane są kolejne wydawnictwa naukowe i nutowe wykorzystujące efekty programu „Muzyczne białe plamy”, m.in. rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego op. 70 Ludomira Różyckiego w opracowaniu Janusza Wawrowskiego, Zygmunta Rycherta i Bartosza Bryły, która trafiła już do katalogu PWM.

 

powiązane

Publikacje

Aktualne informacje na temat programu KPO oraz odpowiedzi na Państwa najważniejsze pytania znajdują się tutaj

 

This will close in 20 seconds