Wersja do druku

Udostępnij

8 lipca br. w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach V edycji programu IMIT „Muzyczne białe plamy”.

Program „Muzyczne białe plamy” przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca.

W skład komisji weszli eksperci rekomendowani przez: Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich – prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska, Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – prof. dr hab. Danuta Popinigis, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – dr Stanisław Czopowicz oraz Otwarte Forum Środowisk Tańca – dr Jacek Łumiński.

Spośród 30 zgłoszonych wniosków komisja wybrała do dofinansowania w ramach programu IMiT następujące projekty badawcze:

  1. Twórczość polonezowa Jana Stefaniego – Adam Tomasz Kukla
  2. Muzyczno-estetyczna spuścizna Michała Kleofasa Ogińskiego (rozprawy, korespondencja) – Sviatlana Niemahaj
  3. Opracowanie rękopisów i przygotowanie do druku kompletu partytur baletów Feliksa Nowowiejskiego – Sebastian Perłowski, Wojciech Dybek
  4. Muzyka tradycyjna Polaków z Wileńszczyzny na terenach postmigracyjnych Północnej Polski – Marek Przewłocki
  5. Rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego op. 70 Ludomira Różyckiego – Zygmunt Rychert, Janusz Wawrowski, Ryszard Bryła
  6. Tradycje muzyczne północno-zachodniej Żywiecczyzny. Dawna pieśń ludowa, muzyka i taniec – Brygida Sordyl, Elżbieta Mikociak, Anna Wróbel
  7. Analiza wybranych utworów fortepianowych Michała Kleofasa Ogińskiego i Marii Szymanowskiej ze szczególnym uwzględnieniem polonezów – Maria Stolarzewicz
  8. Fortepian w kulturze polskiej minionych stuleci – Benjamin Vogel, Joanna Gul, Zbigniew J. Przerembski
  9. Twórczość choreograficzna Poli Nireńskiej na tle niemieckiego tańca ekspresjonistycznego lat trzydziestych XX wieku. Analiza i rekompozycja – Iwona Wojnicka, Alicja Iwańska

W uzasadnieniu wyboru komisja podkreśliła, że wyłonione projekty dotyczą:

– zróżnicowanej tematyki badawczej,

– dokumentacji i interpretacji źródeł trudno dostępnych, mało znanych lub niewystarczająco zbadanych oraz zanikających tradycji,

– niewątpliwie zaniedbanych obszarów wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze muzycznej
i polskim tańcu.

Przy wyborze wniosków komisja kierowała się wartością merytoryczną i różnorodnością tematyczną zgłoszonych projektów. Badania są dobrze zaplanowane i dają nadzieję na dostarczenie wymiernych, wskazanych we wnioskach efektów w założonym czasie. Wszyscy autorzy mają wymagane doświadczenie w proponowanych obszarach badawczych.

Z protokołem obrad komisji można zapoznać się w zakładce programy.

Dziękujemy wszystkim wnioskodawcom za udział w programie i gratulujemy autorom wybranych projektów.

 

powiązane

Publikacje