„Muzyczne białe plamy” – wyniki konkursu IV edycji programu

Wersja do druku

Udostępnij

26 sierpnia br. w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach IV edycji programu IMIT „Muzyczne białe plamy”.

Program „Muzyczne białe plamy” przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca.

W skład komisji weszli eksperci rekomendowani przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich – prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska, Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – dr Danuta Popinigis, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – dr Stanisław Czopowicz oraz Otwarte Forum Środowisk Tańca – dr Jacek Łumiński.

Spośród 32 zgłoszonych wniosków komisja wybrała do dofinansowania w ramach programu IMiT następujące projekty badawcze:

  1. Znaczenie tradycyjnej kultury i folkloru w kształtowaniu się współczesnego teatru tańca – Anna Banach
  2. Wydanie krytyczne <Rozprawy o metryczności i rytmiczności języka polskiego >Józefa Elsnera z 1818 r. – Joanna Dzidowska, Piotr Maculewicz
  3. do-WOLNOŚĆ-TRADYCJA. Funkcja kompozytora w dziele choreograficznym. Analiza na przykładzie wybranych spektakli tanecznych powstałych w Polsce w okresie 25 lat wolności (1989-2014) – Aleksandra Dziurosz, Aldona Nawrocka-Woźniak
  4. Działalność artystyczna i pedagogiczna Ireny Dubiskiej – Katarzyna Janczewska-Sołomko, Małgorzata Chmurzyńska, Agnieszka Obst-Chwała
  5. Tradycyjna kultura muzyczna – katalog polskich wydawnictw książkowych i multimedialnych opublikowanych w ostatnim ćwierćwieczu – Kaja Maćko-Gieszcz, Barbara Śnieżek, Piotr Dorosz
  6. Muzyka fortepianowa Tomasza Sikorskiego w świetle teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Osobowość artysty i jej manifestacja w twórczości kompozytorskiejGrażyna Paciorek-Draus
  7. Rękopisy muzyczne Tomasza Sikorskiego. Prezentacja-kontekst-interpretacja Tomasz Piotrowski
  8. Twórczość operowa Karola Kurpińskiego (1785-1857) – Katarzyna Płońska
  9. Daniel Magnus Gronau (1685? – 1747) – realizacja basso continuo, kontrapunktu i kompozycji w osiemnastowiecznym Gdańsku. Na podstawie manuskryptu Ms. Akc. 4125 ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej Andrzej Szadejko
  10. Muzyka polska po politycznym przełomie w 1989 roku. Twórcy, dzieła, inspiracje,konteksty – Adrian Thomas
  11. Ludowe formy kanonicznego śpiewu liturgicznego (cerkiewnego i kościelnego – prawosławnego i katolickiego) na Podlasiu – Tetiana Zachykievich, Julita Charytoniuk

W uzasadnieniu wyboru komisja podkreśliła, że wyłonione projekty dotyczą:

– dokumentacji i interpretacji ważnych źródeł trudno dostępnych i mało znanych,

– niewątpliwie zaniedbanych obszarów wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze muzycznej
i polskim tańcu,

– zróżnicowanej tematyki badawczej.

Ponadto:

– przy wyborze wniosków komisja kierowała się wartością merytoryczną i różnorodnością tematyczną zgłoszonych projektów,

– badania są dobrze zaplanowane i dają nadzieję na dostarczenie wymiernych, wskazanych we wnioskach efektów w założonym czasie,

– wszyscy autorzy mają wymagane doświadczenie w proponowanych obszarach badawczych.

Z protokołem obrad komisji można zapoznać się w zakładce programy.

Dziękujemy wszystkim wnioskodawcom za udział w programie i gratulujemy autorom wybranych projektów.

powiązane

Wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close