26 sierpnia br. w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji w ramach IV edycji programu IMIT „Muzyczne białe plamy”.
Program „Muzyczne białe plamy” przeznaczony jest dla polskich i zagranicznych badaczy, którzy planują prowadzenie badań naukowych w zaniedbanych i mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca.
W skład komisji weszli eksperci rekomendowani przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich – prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska, Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – dr Danuta Popinigis, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – dr Stanisław Czopowicz oraz Otwarte Forum Środowisk Tańca – dr Jacek Łumiński.
Spośród 32 zgłoszonych wniosków komisja wybrała do dofinansowania w ramach programu IMiT następujące projekty badawcze:
- Znaczenie tradycyjnej kultury i folkloru w kształtowaniu się współczesnego teatru tańca – Anna Banach
- Wydanie krytyczne <Rozprawy o metryczności i rytmiczności języka polskiego >Józefa Elsnera z 1818 r. – Joanna Dzidowska, Piotr Maculewicz
- do-WOLNOŚĆ-TRADYCJA. Funkcja kompozytora w dziele choreograficznym. Analiza na przykładzie wybranych spektakli tanecznych powstałych w Polsce w okresie 25 lat wolności (1989-2014) – Aleksandra Dziurosz, Aldona Nawrocka-Woźniak
- Działalność artystyczna i pedagogiczna Ireny Dubiskiej – Katarzyna Janczewska-Sołomko, Małgorzata Chmurzyńska, Agnieszka Obst-Chwała
- Tradycyjna kultura muzyczna – katalog polskich wydawnictw książkowych i multimedialnych opublikowanych w ostatnim ćwierćwieczu – Kaja Maćko-Gieszcz, Barbara Śnieżek, Piotr Dorosz
- Muzyka fortepianowa Tomasza Sikorskiego w świetle teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Osobowość artysty i jej manifestacja w twórczości kompozytorskiej – Grażyna Paciorek-Draus
- Rękopisy muzyczne Tomasza Sikorskiego. Prezentacja-kontekst-interpretacja – Tomasz Piotrowski
- Twórczość operowa Karola Kurpińskiego (1785-1857) – Katarzyna Płońska
- Daniel Magnus Gronau (1685? – 1747) – realizacja basso continuo, kontrapunktu i kompozycji w osiemnastowiecznym Gdańsku. Na podstawie manuskryptu Ms. Akc. 4125 ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej – Andrzej Szadejko
- Muzyka polska po politycznym przełomie w 1989 roku. Twórcy, dzieła, inspiracje,konteksty – Adrian Thomas
- Ludowe formy kanonicznego śpiewu liturgicznego (cerkiewnego i kościelnego – prawosławnego i katolickiego) na Podlasiu – Tetiana Zachykievich, Julita Charytoniuk
W uzasadnieniu wyboru komisja podkreśliła, że wyłonione projekty dotyczą:
– dokumentacji i interpretacji ważnych źródeł trudno dostępnych i mało znanych,
– niewątpliwie zaniedbanych obszarów wiedzy o szeroko pojętej polskiej kulturze muzycznej
i polskim tańcu,
– zróżnicowanej tematyki badawczej.
Ponadto:
– przy wyborze wniosków komisja kierowała się wartością merytoryczną i różnorodnością tematyczną zgłoszonych projektów,
– badania są dobrze zaplanowane i dają nadzieję na dostarczenie wymiernych, wskazanych we wnioskach efektów w założonym czasie,
– wszyscy autorzy mają wymagane doświadczenie w proponowanych obszarach badawczych.
Z protokołem obrad komisji można zapoznać się w zakładce programy.
Dziękujemy wszystkim wnioskodawcom za udział w programie i gratulujemy autorom wybranych projektów.