Wersja do druku

Udostępnij

Ikony polskiego tańca nowym źródłem inspiracji w świecie – premiera drugiego spektaklu z cyklu „Terytoria choreografii”

Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości od 2018 roku realizuje projekt Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy. Jego bohaterkami są niezwykłe kobiety, ikony polskiego tańca i ich nietuzinkowe biografie. Do udziału w projekcie Instytut zaprasza tancerzy i choreografów młodego pokolenia, którzy przyglądają się związanym z kulturą polską ikonom światowej choreografii.

26 kwietnia 2019 roku, podczas otwarcia festiwalu „Erbstücke” w Dreźnie odbędzie się premiera Drugiej natury Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz, w wykonaniu Katarzyny Wolińskiej. Ta praca choreograficzna oparta jest na jedynych zachowanych nagraniach choreografii Poli Nireńskiej Tetralogia Holokaustu, ostatniej pracy wybitnej artystki, charyzmatycznej osobowości, prywatnie żony Jana Karskiego. Po pokazie w Dreźnie, gdzie młoda Pola Nireńska doskonaliła swoje umiejętności w legendarnej szkole Mary Wigman, Drugą naturę zobaczyć będzie można m.in. w Warszawie, Pradze i Bukareszcie.

Inspiracją dla projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy są postaci choreografek i tancerek, szczególnie Yanki Rudzkiej, Marie Rambert, Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej – kobiet, które zapisały się w historii światowego tańca. Instytut Adama Mickiewicza w ramach projektu pragnie powrócić do modelu interkulturowej wymiany z początku XX wieku, opartego o współpracę z lokalnymi środowiskami, zaznaczając fenomen silnej obecności związanych z Polską choreografek i tancerek.

Tak jak w latach 20. i 30., polscy artyści mogą dziś być źródłem inspiracji i nowoczesnego rozumienia choreografii w innych krajach. Dlatego oprócz realizacji nowych prac choreograficznych, prezentujemy najnowszą polską scenę tańca współczesnego, a widzowie i lokalne środowiska artystyczne mają szansę wziąć udział w klasach mistrzowskich prowadzonych przez polskich tancerzy i choreografów. Projekt ma na celu rozwijanie i umacnianie pozycji tańca współczesnego w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, dlatego działania koncentrują się w wybranych krajach właśnie tego regionu.

Cykl otworzył w 2018 roku spektakl Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos przygotowany przez Joannę Leśnierowską, do udziału w którym zostali zaproszeni artyści z Polski, Gruzji, Armenii i Brazylii. Spektakl, będący efektem polifonicznego spotkania czterech kultur – polskiej, brazylijskiej, ormiańskiej i gruzińskiej, prezentowany był wraz z innymi, wybranymi produkcjami tanecznymi, podczas pierwszej edycji trasy projektu Terytoria Choreografii, która odbywała się na Wschodzie (Grodno, Mińsk, Dnipro, Tbilisi, Erywań i Kijów).

Rok 2019 jest poświęcony Poli Nireńskiej. W oparciu o jej życie i twórczość powstaje praca Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz Druga natura. Przygotowana przez Agatę Siniarską i Katarzynę Wolińską choreografia bierze za punkt wyjścia twórczość i biografię Poli Nireńskiej, choreografki i tancerki, polskiej Żydówki, która – sama uniknąwszy śmierci – straciła w machinie Zagłady większość swojej rodziny.

Według Siniarskiej: Choreografia potraktowana jest jako praktyka pamięci, cielesny sposób uprawiania historii, żywe archiwum budowane pomiędzy zmianą a regresem, utrwaleniem a utratą.

Kontekstem dla Drugiej natury jest instalacja-ogród Karoliny Grzywnowicz, która zaprojektowana jest tak, że może funkcjonować jako samodzielna przestrzeń. Instalacja – jak tłumaczy sama autorka – odwołuje się do koncepcji ogrodu jako ujarzmionej natury, ale także do idei Naturgarten, przejętej przez nazistów, według której ogrody miały składać się tylko z roślin natywnych dla danego miejsca, a wszystkie nierodzime gatunki miały byćusuwane. Ten rodzaj myślenia poprzez klasyfikację i selekcję jest także linkiem do biografii Poli Nireńskiej, która również była prześladowana ze względu na pochodzenie. 

Instalacja powstała przy wsparciu Instytutu Pileckiego, nowej instytucji badawczej i kulturalnej, której głównym celem jest utworzenie międzynarodowego cyfrowego archiwum o Polsce czasów II wojny światowej. Zainspirowana doświadczeniem biograficznym Poli Nireńskiej, praca Siniarskiej i Grzywnowicz zwraca uwagę na trwanie w otaczającym nas krajobrazie eko-świadków przeszłej przemocy, a także trwałość przemocowych praktyk wobec natury oraz współczesną eksploatację środowiska.

Więcej o spektaklu:
https://culture.pl/pl/artykul/jakie-jest-cialo-tanca-modern-artystki-o-spektaklu-inspirowanym-biografia-poli-nirenskiej

Premiera spektaklu Druga natura zainicjuje drugą edycję pokazów spektakli tanecznych, które w ramach Terytoriów choreografii odbędą się m.in. w Pradze, Żylinie, Bukareszcie, Płowdiwie. Międzynarodowa publiczność, oprócz spektaklu Druga natura, będzie miała okazję obejrzeć najciekawsze produkcje taneczne skupione wokół Polskiej Platformy Tańca, m.in.: Zrób siebie Marty Ziółek (Komuna//Warszawa), Jumpcore Pawła Sakowicza, Łuczniczki Agnieszki Kryst, Welcome/Witajcie Aurory Lubos czy spectral layers of movement Grupy Wokół Centrum.

Druga natura

pomysł Agata Siniarska, Karolina Grzywnowicz/ instalacja Karolina Grzywnowicz/choreografia Agata Siniarska, Katarzyna Wolińska / wykonanie Katarzyna Wolińska/ konslutacje dramatrugiczne Mateusz Szymanówka/ konsultacje merytoryczne: Aleksandra Jach, Aleksandra Janus, Franziska Dieterich, Jacek Małczyński, Magdalena Zamorska, Michal Guzik, Weronika Kostyrko/ produkcja: Stowarzyszeniem Twórców Cztery wymiary to dla nas za mało, Agata Siniarska, Karolina Grzywnowicz/ Koprodukcja: Hellerau European Centre for the Arts, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej/ Instalacja – ogród powstała dzięki wsparciu Instytut Pileckiego.

Projekt Terytoria choreografii organizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Art Stations Foundation oraz partnerami z Czech, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i Niemiec. Projekt Terytoria choreografii jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA.

fot. Pola Nireńska w ,,Krzyku” 1933. Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Więcej informacji o polskiej kulturze na świecie oraz biogramy twórców są dostępne portalu culture.pl.

powiązane

Publikacje

Aktualne informacje na temat programu KPO oraz odpowiedzi na Państwa najważniejsze pytania znajdują się tutaj

 

This will close in 20 seconds