Zapraszamy na koncert w ramach programu Dyrygent-rezydent, który odbędzie się w Operze Krakowskiej.

Wersja do druku

Udostępnij

12.11.2024r., godz. 18.30
Opera Krakowska

Soliści i orkiestra Opery Krakowskiej
Szymon Naściszewski – dyrygent

Zygmunt Krauze – „Bona Sforza”
(premiera: 9 listopada 2024)

Kierownik muzyczny: prof. dr hab. Piotr Sułkowski
Asystent kierownika muzycznego: Szymon Naściszewski
Reżyser: Michał Znaniecki

Produkcja Teatro Petruzzelli i Opery Krakowskiej

„Bona Sforza” to nowa współczesna, dwuaktowa, klasyczna opera poświęcona Królowej Bonie d’Aragona, która będzie efektem współpracy międzynarodowej pomiędzy Krakowem i Bari. Wspólna praca nad spektaklem ma na celu ukazać wielką postać historyczną, jej życie, ówczesny kontekst kulturowy i polityczny oraz zbudować realną współpracę pomiędzy miastami: Bari-Kraków.

Klasyczna opera pokaże trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie.

Na samym początku widzowie będą mogli poznać Bonę jako młodą, pełną nadziei, odkrywającą świat kultury i sztuki kobietę, która przygotowuje się do roli królowej. Bona wywodziła się z jednego ze znamienitszych rodów włoskich, jako córka księcia Mediolanu i Bari wychowywała się w świecie wielkiej polityki, rywalizacji rodów o poszczególne księstwa i intryg dworskich. Następne oblicze Bony pokazuje ją jako dojrzałą kobietę, żonę Zygmunta I Starego, Królową Polski i Wielką Księżną Litewską, która uzyskała bardzo silną pozycję – ingerowała w sprawy polityczne, decydowała o obsadzie urzędów, a przede wszystkim gromadziła własny majątek.

Pomimo tak ogromnej władzy i majątku Bona styka się z zupełnie inną kulturą, jest zagubiona i niepewna, głęboko odczuwa różnice kulturowe. Na samym końcu odbiorcy są świadkami schyłku jej życia – wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec jaki spotkał Bonę bez wątpienia pokazuje, jaką skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była. Miała swoich zwolenników i wrogów, jedni cenili ją za mądrość, zaradność i przenikliwość, a drudzy zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. Dualizm tej postaci, a także próba przedstawienia Bony – jako kobiety, która musi sobie radzić w trudnej ówczesnej rzeczywistości, ma swoje troski i zmagania, a także plany i marzenia, które niestety musi poświęcić w imię wyższych celów – staje się zadaniem fascynującym i wymagającym.


Szymon Naściszewski

Skrzypek i dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec Jakuba Jakowicza oraz Hochschule für Musik, Tanz und Medien Hannover w klasie skrzypiec Adama Kosteckiego.  

W 2023 roku ukończył studia dyrygenckie w klasie Łukasza Borowicza w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Buduje swoją reputację jako obiecujący dyrygent młodego pokolenia. W sezonie artystycznym 2022/23 wziął udział w programie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”, w ramach którego podjął współpracę z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod artystyczną opieką Wojciecha Rajskiego.  

W trakcie studiów zdobywał doświadczenie podczas projektów asystenckich w czołowych polskich orkiestrach filharmonicznych (Białystok, Gdańsk, Łódź, Szczecin, Poznań, Białystok). Debiutował na estradzie z Filharmonią Krakowską, Śląską, Podkarpacką, Poznańską, PFK Sopot, Bielską Orkiestrą Cavatina oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną. We wrześniu 2022 roku znalazł się w gronie ośmiu czołowych dyrygentek i dyrygentów zaproszonych przez maestro Andrzeja Boreyko do udziału w przesłuchaniu na dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. W styczniu 2023 roku asystował Paulowi McCreeshowi w Filharmonii Poznańskiej pracując nad VIII Symfonią op. 88 Dvořáka oraz Tańcami symfonicznymi op. 64 Griega. W marcu 2023 roku zakwalifikował się do czynnego udziału w warsztatach dyrygenckich organizowanych przez NOSPR i prowadzonych przez Marin Alsop. W listopadzie 2023 roku reprezentował Polskę podczas XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.

W czerwcu 2024 roku obejmie funkcję dyrygenta-asystenta przy Royal Opera Festival w Krakowie. Podczas festiwalu będzie pracował z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej nad operami Gioacchino Rossiniego (Il Barbiere di Siviglia, Le Comte Ory) oraz Daniela Aubera (Masaniello), doskonaląc swoje umiejętności pod okiem znakomitych dyrygentów: Antonina Foglianiego, Nicolo Pascoli i José Miguela Pérez-Sierry.

Na swojej drodze dyrygenckiej Szymon Naściszewski czerpie z wieloletniego doświadczenia instrumentalisty – solisty, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Jako solista koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Krakowie, Kaliszu, Rzeszowie. Jako koncertmistrz prowadził m.in. Filharmonię Kaliską, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic, Lerici Music Festival Orchestra. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfoniettą Cracovią, NFM Leopoldinum. Jest absolwentem drugiej edycji programu Akademia Sinfonia Varsovia, a także laureatem programu stypendialnego MKiDN Młoda Polska. Od 2019 roku związany z grupą I skrzypiec Filharmonii Krakowskiej.