
Zapraszamy na koncert z cyklu „Z klasyką przez Polskę”. W Pałacu z Folwarkiem w Jackowie wystąpi Olga Pasiecznik, Grzegorz Lalek oraz Lilianna Stawarz.
sobota, 3.08.2024
godz. 19:00
Pałac z Folwarkiem w Jackowie
Jackowo 2
Wystąpią:
Olga Pasiecznik – sopran
Grzegorz Lalek – skrzypce
Lilianna Stawarz – klawesyn
W programie:
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Cykl 9 arii niemieckich (wybór)
Sonata d-moll HWV 359
na skrzypce solo i basso continuo
Grave
Allegro
Adagio
Allegro
Kantata Occhi miei, che faceste? HWV 146
Sonata F-dur HWV 370
na skrzypce solo i basso continuo
Kantata Armida Abbandonata HWV 105
Olga Pasiecznik
Urodziła się na Ukrainie. Studia wokalne odbyła w kijowskim konserwatorium. W czasie studiów podyplomowych w warszawskiej
Akademii Muzycznej im. F. Chopina w 1992 roku zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później
na scenie Théâtre des Champs Élysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta.
Ma w swoim repertuarze ponad pięćdziesiąt partii operowych zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach, m.in. w utworach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego czy Debussy’ego.
Wykonuje rozległy repertuar kameralny oraz recitale z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik.
Uczestniczyła w licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w słynnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy Opernwelt do tytułu Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego. W 2011 artystka otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
Grzegorz Lalek
Skrzypek urodzony w Warszawie. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja
Kulki. Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika.
Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów – Simona Standage’a i Antona Stecka. Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych.
W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne, tango i elektroniczną muzykę klubową. Jako skrzypek – kameralista współtworzy kilka zespołów (Gang Tango, Orkiestra ADRIA), które prowadzą aktywną działalność nagraniową i koncertową.
Gra na skrzypcach barokowych i klasycznych koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej (m.in. Ensemble Hyacinthus, Consortium Sedinum, FAMD.PL, Royal Baroque Ensemble). Pełni również funkcję koncertmistrza w orkiestrze MACV w Warszawskiej Operze Kameralnej, z którą występuje jako solista, a także prowadzi koncerty
od pulpitu pierwszego skrzypka. Jego pasją oprócz skrzypiec jest gra na mandolinie. W 2017 roku wystąpił jako mandolinista w Filharmonii Narodowej u boku Artura Rucińskiego w Don Giovannim W.A. Mozarta. Regularnie wykonuje solowe partie mandolinowe w operach W.A. Mozarta i A. Vivaldiego w realizacjach Warszawskiej Opery Kameralnej.
Lilianna Stawarz
Kierownik artystyczny Festiwalu Oper Barokowych, kierownik muzyczny orkiestry Royal Baroque Ensemble, klawesynistka, pedagog UMFC, profesor belwederski, kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. W latach 2012-2016 prodziekan Wydziału VII oraz koordynator Biura Koncertowego UMFC w Białymstoku.
W latach 1991-2017 związana z Warszawską Operą Kameralną, jako muzyk klawesynista, kameralista oraz dyrygent. W latach 2015-2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, z którym dokonała wielu nagrań płytowych i radiowych, uczestniczyła w licznych koncertach oraz liczących się festiwalach muzyki dawnej, w kraju i za granicą (m.in. Brugia, Bruksela, Utrecht, Moskwa, Rzym, Berlin, Nowy York,
Nowy Brunszwik). Nagrała także, jako kierownik artystyczny, 6 płyt kompaktowych Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza.
Nagrania solowe: 2005 r. C.Ph.E. Bacha (CD Accord), 2007 r. – album 2CD – Suity klawesynowe HWV 426-433 G.F. Haendla (Fundacja Pro Musica Camerata), 2012 r. – Inwencje i Sinfonie J.S. Bacha, 2019 r. – Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato
J.S. Bacha BWV 1014-1019 z Pawłem Łosakiewiczem – University Press. W przygotowaniu: płyta z 12 Polonezami i Fantazjami W. Fr. Bacha oraz z Koncertami klawesynowymi W.A. Mozarta KV 107 i Koncertem klawesynowym D-dur Haydna Hob. XVII: 11 z Wrocławską Orkiestra Barokową (Polskie Radio).
Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.
W tym samym roku otrzymała także nominację do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne wykonania
opery Farnace Antonio Vivaldiego.