
Zapraszamy na koncert z cyklu „Z klasyką przez Polskę”. W GOK-u w Smardzewicach wystąpi The New Vibes Ensemble.
8.06.2024, godz. 18.00
GOK w Smardzewicach
Wystąpią:
Anna Wandtke – skrzypce
Piotr Kopietz – akordeon
Jacek Małachowski – akordeon
Sebastian Wypych – kontrabas, elektronika, recytacje/kierownictwo artystyczne
W programie:
Nowe Cztery Pory Roku – Vivaldi/Osiecka
Nowatorskie opracowanie ponadczasowych Czterech Pór Roku Antonio Vivaldiego z elementami improwizacji w stylistyce: minimal music, trans, world, muzycznymi cytatami folkloru góralskiego oraz recytacjami sonetów i poezji Antonio Vivaldiego i Agnieszki
Osieckiej o porach roku, naturze i przyrodzie.
Antonio Vivaldi żyjący we Włoszech w latach 1678-1741 swój cykl koncertów skrzypcowych, które świetnie znamy, pisał ok. 1725 roku. Jego Cztery Pory Roku to dziś jedno z najsłynniejszych dzieł muzycznych epoki baroku, jedna z najbardziej rozpoznawalnych kompozycji na świecie. W taki właśnie muzyczny sposób Vivaldi widział i czuł pory roku i ich kolory.
Pomysłodawcy i soliści THE NEW VIBES zapraszają słuchaczy w niezwykłą podróż w świat natury i żywiołów widzianych na nowo z elementami nowatorskich oraz otwartych improwizacji.
Piotr Kopietz – multiinstrumentalista, aranżer, kompozytor.
Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie akordeonu. Swoje umiejętności wykonawcze doskonalił podczas stypendium na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu (Austria). Ukończył również studia podyplomowe w zakresie zarządzania kulturą na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Należy do grona kilku muzyków w Polsce grających na narodowym instrumencie argentyńskim – bandoneonie oraz jest jednym z niewielu artystów koncertujących na niezwykle rzadkim instrumencie – francuskiej akordinie.
Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami.
Jest twórcą i kierownikiem artystycznym kilkunastu zespołów i projektów muzycznych.
Jako artysta sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu. Jako solista-akordeonista współpracował ze zdobywcą Oskara, Janem A.P. Kaczmarkiem, nagrywając muzykę kompozytora.
Jako aranżer współpracował z takimi zespołami i artystami jak: Kayah, Kuba Badach, Katarzyna Cerekwicka, Anna Karwan, Lala Czaplicka, Orkiestra Adria, Gang Tango, Sentido, Retro Orchestra, Duo Fortecello, Filharmonia Zielonogórska.
W dziedzinie kompozycji szczególnie bliska jest mu filmowa i teatralna muzyka ilustracyjna oraz szeroka pojęta „world music”. Wybitny brazylijski artysta i dyrygent, Jose Maria Florencio powiedział o nim: „…[dzięki twórczości Piotra Kopietza] Polska zaczyna być miejscem, gdzie kompozycje na bandoneon i tango powstają na poziomie co najmniej tak wspaniałym, jak na poziomie samego Astora Piazzolli. Mamy fantastycznego kompozytora…”.
Jacek Małachowski – akordeonista, kameralista, pedagog.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Jerzego Jurka. Swoje umiejętności doskonalił również pod kierunkiem m.in. Jurija Szyszkina, Miki Vayrynena, Fridriecha Lipsa, Vladimira Murzy, Alexandra Dmitriewa.
Dwukrotny Stypendysta Prezesa Rady Ministrów oraz fundacji J & S Pro Bono Poloniae.
Ważniejsze osiągnięcia konkursowe:
– Międzynarodowy Festiwal Akordeonowy, Przemyśl 2000 – I miejsce
– Mławski Festiwal Akordeonowy 2001, 2003, 2004, 2005 – I miejsce
– Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy, Castelfidardo 2004 – IV miejsce
– Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy, Klingenthall 2007 – III miejsce i Nagroda Specjalna Radia Niemieckiego MDR Figaro za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego
– Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy, Gdańsk 2005 – III miejsce
– Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy, Chełm 2007 – I miejsce
Działalność artystyczna:
– Warszawski Kwintet Akordeonowy (od 2010)
– Warszawski Duet Akordeonowy (od 2008)
– Estrada Kameralna Filharmonii Narodowej (od 2008)
– koncerty solowe, współpraca z zespołami i orkiestrami jako muzyk sesyjny, nagrania dla Polskiego Radia, ogólnopolskich i lokalnych stacji telewizyjnych
Działalność pedagogiczna:
Pedagog w szkołach muzycznych w Warszawie i Płońsku. Uczniowie zdobywali nagrody na konkursach krajowych i międzynarodowych.
Anna Wandtke-Wypych – Skrzypaczka, solistka, kameralistka.
W 2018 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie jako adiunkt prowadzi swoją klasę skrzypiec. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa prof. Krystyny Jureckiej) oraz Hochschule für Musik w Mannheim (klasa prof. Waleriego Gradowa).
Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą (Sinfonia Varsovia, Elbląska Orkiestra Kameralna, Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie, Filharmonia Gorzowska, Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Kaliska itp). Koncertuje grając recitale na całym świecie.
Jako muzyk – kameralista, współpracowała z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywała dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2. Była członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a, gdzie współpracowała z takimi artystami jak: James Levine, Kurt Masur, Paavo Jarvi, Chick Corea, Gidon Kremer, Vadim Repin, Mscislaw Rostropowicz, Evgeny Kissin, Maxim Vengerov, Nigel Kennedy oraz innymi, którzy związani są z wytwórnią płytową „Deutsche Gramophon”, a której szef – Martin Engstroem jest naczelnym dyrektorem Verbier Festival.
Była również członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Zespół ten współpracował z wytwórnię EMI. Efektem tej współpracy jest płyta z koncertami skrzypcowymi Wolfganga Amadeusza Mozarta. Anna Wandtke jest członkiem Ensemble de Narol Tytusa Wojnowicza. Jest współzałożycielką oraz członkiem zespołu The New Art Ensemble, który w przeciągu kilkuletniej działalności dał się poznać publiczności większości filharmonii w Polsce i otrzymuje największe uznanie podczas muzycznych festiwali w kraju i za granicą.
Anna Wandtke to skrzypaczka o niezwykle wyrazistej osobowości muzycznej. Jej grę charakteryzuje ogromna wrażliwość muzyczna, głęboka ekspresja wyrazu. Dzięki wyjątkowemu podejściu do brzmienia insrumentu oraz błyskotliwej, wirtuozowskiej technice Artystka z imponującą swobodą realizuje idee muzyczne, prowadząc słuchacza poprzez płynną narrację muzyczną w świat wyjątkowych dźwięków z kręgu nie tylko muzyki klasycznej, ale i nierzadko fuzji z jazzem, flamenco, muzyką world.
Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą. Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Kilkukrotnie nominowana do Nagród „Czerwonej Róży”. Laureatka Nagrody dla Młodych Twórców w Gdańsku, Stypendystka „DAAD” w Niemczech.
W roku 2016 Artystka wydała swą debiutancką płytę „VIOLIN SOUL” (DUX), w której gościnnie wystąpił sam Roby Lakatos – wybitny wirtuoz skrzypiec. Wystąpili również członkowie The New Art Ensemble (Grzegorz Lalek, Agata Słowikowska, Igor Kabalewski, Tomasz Błaszczak, Sebastian Wypych), Mirosław Feldgebel oraz Agnieszka Panasiuk. Płyta zdobyła serca krytyki oraz szerokiej rzeszy publiczności w Polsce i za granicą. W roku 2018 Anna Wandtke wydała kolejny album „WANDTKE PLAYS POLISH” (REQUIEM RECORDS), na którym wspólnie z wybitnym kontrabasistą – Sebastianem Wypychem oraz znakomitymi pianistami: Mirosławem Feldgeblem oraz Pawłem Sommerem wykonuje dzieła: K. Szymanowskiego, K. Pendereckiego, G. Bacewicz, W. Lutosławskiego T. Paciorkiewicza.
Artystka jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w ZPSM im. K. Szymanowskiego w Warszawie. Jej uczniowie oraz studenci zdobywają liczne nagrody na czołowych konkursach krajowych i międzynarodowych.
Działalność pedagogiczna Anny Wandtke opiera się nie tylko na lekcjach indywidualnych – student / nauczyciel, ale i edukacji interdyscyplinarnej. Artystka zaprasza studentów swojej klasy do cyklicznych zajęć „Czas na sztukę – Time For Ar”, podczas których w ramach danej epoki, studenci wspólne z Anną Wandtke słuchają muzyki, oglądają i komentują sztukę malarstwa, architektury, czytają, analizują literaturę oraz rozmawiają o stylistyce kompozytorskiej. Niewątpliwą wartością tych spotkań jest twórcza inspiracja i motywacja studentów, pozytywnie wpływająca na holistyczne, wielowarstwowe postrzeganie przez nich muzyki, stylu, epoki. Poza tym, w ramach „Time For Art”, prowadzonych przez Annę Wandtke, jej studenci uczestniczą w indywidualnych i grupowych wykładach oraz praktycznych ćwiczeniach dotyczących rozwoju zawodowego, walki z tremą, planowania drogi artystycznej, wyznaczania celu zawodowego i budowania marki artysty. Sama Anna Wandtke twierdzi, iż to studenci są jej motorem do działania i od nich czerpie inspiracje do twórczych i kreatywnych pomysłów muzycznej edukacji.
Skrzypaczka udziela się również, jako pedagog podczas warsztatów, kursów muzycznych w całej Polsce poza granicami.
Anna Wandtke zapraszana jest członkostwa w jury konkursów skrzypcowych, kameralnych, a w tym roku również lutniczych.
Jako muzyk, prowadzi bardzo aktywną działalność kulturalną, biorąc udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych w kraju i za granicą. Artystka jest założycielką i prezesem Stowarzyszenia Humana Ars Musica. Jest dyrektorem artystycznym Innowacyjnych Warsztatów Muzycznych „Art&Business Concept”, które jako jedne warsztaty na rynku polskim łączą w sobie kurs gry na instrumentach, koncerty, wykłady z intensywnym kursem planowania swojej drogi artystycznej, walki z tremą, przedsiębiorczości w kulturze. Anna Wandtke jest współorganizatorem Festiwalu „Piękny Brzeg Sztuki” w Warszawie (www.jolibordfestival.pl).
Największym sukcesem Anny Wandtke (jak sama twierdzi) są jej dzieci. Artystka jest mamą trójki dzieci.
Sebastian Wypych – artysta, producent / solista, kameralista, pedagog, kompozytor, organizator, doktor sztuk muzycznych, pomysłodawca wielu projektów artystycznych, w tym także festiwali muzycznych, podróżnik, skipper / żeglarz
Urodzony w 1977 roku w Warszawie. W roku 1996 ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną imienia Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie kontrabasu. W tym samym roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Wiolonczeli i Kontrabasów w Elblągu, a w listopadzie 1997 roku zajął I miejsce oraz otrzymał wszystkie nagrody pozaregulaminowe na VI Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasistów imienia A. B. Ciechańskiego w Poznaniu m.i./ nagroda rodziny Ciechańskich, nagroda im. T.Pelczara/. Tego samego roku był finalistą 11th Tunbridge Wells International Young Concert Artists Competition.
W 2000 roku zdobył III nagrodę w konkursie YAMAHA YOUNG ARTIST w Warszawie. Stypendysta IV Edycji Programu „Młoda Polska” 2006/07 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne.
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał takżę nauki u Lee Mesh’a ‒ solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York.
Jako muzyk kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą – między innymi z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” Jana Staniendy, „Concerto Avenna” Andrzeja Mysińskiego, „Sinfonia Varsovia”, „Sinfonietta Cracovia”, czy Prima Vista. Jako solista występował z orkiestrami: Concerto Avenna, Mała Filharmonia, Sinfonietta Cracovia, The New Art Ensemble, Vladymirska Orkiestra Kameralna, czy Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej.
W roli solisty występował też z tak znakomitymi artystami jak; Robert Kabara, Tytus Wojnowicz, Piotr Stefaniak, Roby Lakatos, czy Dmitrij Sitkowietzki. Jako kierownik artystyczny, podczas koncertów prowadził od pulpitu orkiestry : Sinfonietta Cracovia, Capella Bydgosiensis, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, The New Art Ensemble, Polska Filharmonia Bałtycka, Gdynia Sinfonia, St. Christoph Chamber Orchestra z Wilna, czy Sinfonia Varsovia.
Współpracuje z czołowymi zespołami interpretującymi muzykę dawną, a w tym Il Tempo Agaty Sapiechy , Narol Baroque Władysława Kłosiewicza, Esentia Musica Tytusa Wojnowicza. Współzałożyciel i menedżer zespołu L’Ensemble Hyacinthus, którego solistką jest Ewa Małas-Godlewska z programem p.t. „La Farinella”. W latach 2000-2010, był członkiem The UBS Verbier Festival Orchestra Jamesa Levine’a oraz The UBS Verbier Chamber Orchestra, gdzie pelnił funkcję koncertmistrza grupy kontrabasów, współpracując z takimi dyrygentami jak; James Levine, Kurt Masur, Zubin Mehta, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov, Neme Yarvi, Pavo Yarvi, Kent Nagano i wielu innymi.
Jest współzałożycielem zespołów „Kameleon”, który współpracuje z wieloma czołowymi, polskimi aktorami i teatrami oraz zespołu TANGATA QUINTET, specjalizującego się w muzyce tangowej, a szczególnie w twórczości Astora Piazzolli, współpracując z solistą ‒ Krzysztofem Jakowiczem. W latach ubiegłych kontrabasista i menadżer zespołu Machina del Tango współpracującego ze słynną śpiewaczką Susanną Moncayo oraz Anną Dereszowską. Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Kontrabasista The UBS Chamber Orchestra, gdzie współpracował ze skrzypkiem i dyrygentem – Maximem Vengerovem z którym dokonał nagrań koncertów skrzypcowych W.A.Mozarta dla wytwórni EMI. Współpracował także z solistami; Joshua Bell, Lang Lang, Leonidas Kavakos, Misha Mayski, Dimitri Sitkovetsky, czy Gabor Takas.
Założyciel i szef artystyczny THE NEW ART ENSEMBLE. Pomysłodawca i szef artystyczny projektu „Tanga Świata” do którego zaprosił światowej sławy solistę – skrzypka ‒ Robiego Lakatosa. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni : Polskie Nagrania, DUX, Art Zone, Swiss Romande, Pomaton, RMF Classic, Alchemik, Polskie Radio, Telewizja Polska, czy EMI. Jest zapraszany jako wykładowca na Międzynarodowe Kursy Interpretacji Muzycznej ‒ Nowy Sącz, Bałoszyce, Łomża, Pasym.
W latach 2008-2011 prowadził klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a w latach 2012 – 2016 prowadził działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności gra na kontrabasie w klasie Prof. Andrzeja Mysińskiego, gdzie w roku 2016 obronił tytuł Doktora Sztuk Muzycznych w specjalności: gra na kontrabasie.
Od 2018 prowadzi działalność pedagogiczną w klasie kontrabasu Akademii Muzycznej w Łodzi.
W 2012 roku ze skrzypaczką Anna Wandtkę dokonał polskiego prawykonania dzieła Krzysztofa Pendereckiego „Duo Concertante” na skrzypce i kontrabas.
W 2021 roku ze skrzypkiem Maciejem Łabeckim dokonał prawykonania Koncertu w formie tańca Ignacego Zalewskiego na skrzypce, kontrabas i orkiestrę w Filharmonii Łódzkiej.