
fot. Karolina Sałajczyk
21.01.2025, godz. 19.00
Filharmonia Narodowa (Sala Kameralna)
Réversion Ensemble
Izabela Kozak – skrzypce
Gabriela Kubarska – skrzypce
Szymon Stochniol – altówka
Monika Hartmann – wiolonczela
W programie:
Karol Kurpiński – Fantazja na kwartet smyczkowy
Franciszek Lessel – Kwartet smyczkowy nr 1 A-dur (zachowany fragment)
Stanisław Moniuszko – Kwartet smyczkowy nr 1 d-moll
Franciszek Lessel – Fantazja na kwartet smyczkowy
Józef Elsner – Kwartet smyczkowy op. 8 nr 3 d-moll
Początki zainteresowania polskich kompozytorów gatunkiem kwartetu smyczkowego przypadły na późny wiek XVIII. Nie byliśmy w tej dziedzinie pionierami – Europa Zachodnia cieszyła się już od trzydziestu lat muzyką kameralną, podczas gdy na ziemiach polskich okres popularności muzyki salonowej miał dopiero nadejść. Serce muzycznej Europy biło wówczas w Wiedniu i miastach niemieckich, kto więc chciał dotrzymać kroku mistrzom, chcąc nie chcąc musiał zwrócić oczy i uszy na Zachód. Do muzycznego centrum Europy przybywali także polscy twórcy. Jak pokazuje muzyka kameralna kompozytorów pierwszej połowy XIX wieku – Józefa Elsnera, Franciszka Lessla, Karola Kurpińskiego i Stanisława Moniuszki – nie był to okres ślepego naśladownictwa, ale czas aktywnego i kreatywnego dialogu z najnowszymi zdobyczami muzyki.
Agnieszka Topolska
redakcja tekstu: Filharmonia Narodowa
Kwartet smyczkowy Réversion Ensemble tworzą muzycy grający na instrumentach historycznych, absolwenci Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. To właśnie podczas studiów w katowickiej uczelni rozpoczęła się działalność zespołu, którego główne zainteresowania koncentrują się na muzyce klasycyzmu i wczesnego romantyzmu. Posiłkując się dostępnymi źródłami, muzycy sięgają do historycznych praktyk wykonawczych, by jak najwierniej interpretować i przybliżać słuchaczom przede wszystkim dzieła mniej znanych polskich kompozytorów, których twórczość, choć wartościowa, pozostaje w cieniu głównego nurtu.
Na co dzień muzycy związani są z najważniejszymi orkiestrami kameralnymi (Aukso, Śląska Orkiestra Kameralna) oraz zespołami muzyki dawnej ( {oh!} Orkiestra, Arte Dei Suonatori, Capella Cracoviensis), z którymi koncertują na największych scenach w kraju i za granicą.