13 sierpnia 2022 r. odbędzie się premiera Pieśni Żałobnych — spektaklu teatru tańca w amfiteatrze Bramy Poznania nad rzeką Cybiną Premiera będzie wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi sztuk społecznych OFF Opera.
powracam w rzekę, co matką mą była
teraz mnie strawi, niedawno żywiła
będę z tobą rzeko, pożycie dzieliła,
będę się na wiosnę, z tobą niebieściła
Przed spektaklem, o godzinie 19:00 zapraszamy do sali wielofunkcyjnej Bramy Poznania na panel dyskusyjny poświęcony tematyce żałoby klimatycznej.
Tegoroczny idiom festiwalu — Romantyczny nurt to opowieść o wyobraźni, sile sprawczej jednostki i potrzebie bliskości człowieka z naturą.
Spektakl poprzedzi cykl otwartych warsztatów teatru tańca. Uczestnicy i uczestniczki warsztatowego procesu staną się współtwórcami przedstawienia.
Taniec jest wehikułem doświadczania świata i jego piękna. Pozwala uważnie śledzić splątania pomiędzy ciałem a naturą, celebrować obecność w siatce kosmicznych współzależności, zatrzymać się i wsłuchać w pulsujące życie umierającej rzeki.
Monika Błaszczak w swojej najnowszej pracy site-specific, prowadzi dialog z dziedzictwem przyrodniczym rzeki Cybiny otaczającej historyczne centrum Poznania. Choreografka wykorzystuje autorską praktykę ruchową Solilokwium — łączącą somatykę, hauntologię oraz poszukiwanie doświadczenia żałoby w ciele. Swoją refleksję nad przemijaniem tworzy w oparciu o indywidualną, zbiorową i międzypokoleniową pamięć, a także pamięć ciała, miejsc, lasów, ziemi, roślin, wody i krajobrazu.
Tańcząc z rzeką Cybiną, która z roku na rok wysycha na skutek zmian klimatycznych, Błaszczak snuje opowieść o relacji współczesnego człowieka z Ziemią. Artystka zwraca się ku zmysłom, przygląda się temu, jak w naszych ciałach żyje przeszłość, przyszłość oraz teraźniejszość. Daje impuls do transformacji naszego poruszania się w świecie bliskim zagłady ekologicznej, ale też pokazuje, że opłakiwanie straty może stać się procesem afirmacji życia.
Tkanką muzyczną spektaklu są tradycyjne pieśni żałobne w wykonaniu poznańskiego chóru Pogłosy pod kierownictwem Joanny Sykulskiej — laureata Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia Nowa Tradycja. Kompozytor Karol Nepelski i dramaturżka Patrycja Kowańska sięgają do historycznego materiału źródłowego, poszukując w nim motywów związanych z naturą, przemijaniem i ludowymi obrzędami. Ważnym punktem odniesienia jest tu III Symfonia Pieśni Żałosnych H. M. Góreckiego. Nepelski — podobnie jak Górecki — łączy tradycję ze współczesnością, a głos ludzki zestawia z brzmieniem elektronicznym. Tworzy utwór minimalistyczny, o tonalnym i zakorzenionym w średniowiecznej modalności charakterze, z formotwórczą rolą melodii o szerokich strukturach brzmieniowych.
choreografia | Monika Błaszczak
dramaturgia | Patrycja Kowańska
muzyka | Karol Nepelski
kierownictwo muzyczne | Joanna Sykulska
kostiumy | Wiktor Krajcer
światło | Arkadiusz Kuczyński
Występują:
Momoko Den
Paulina Jaksim
Filip Kijowski
Ramat S. Musa
Daria Nowak
Krystyna „Lama” Szydłowska
chór Pogłosy:
Chórzyści i Chórzystki:
Soprany:
Aleksandra Anioła
Malwina Bleja
Justyna Grzesik
Anna Demidowicz
Maria Ratajczak
Enia Kopytko
Maria Trzeciak
Julia Wiergowska
Hanna Górnicka
Rozalia Żak
Ewa Tracz
Alty:
Sandra Talent
Patrycja Paszak
Kamila Kaczmarek
Klaudia Lech
Zuzia Bajew
Katarzyna Kamińska
Marcelina Truszkowska
Klementyna Lewińska
Tenory:
Jędrzej Michalski
Konrad Kowalski
Piotr Więckowski
Basy:
Łukasz Burzyński
Marcin Kowalczyk
Adam Rakowski
Jakub Wierzchowski
oraz
uczestnicy i uczestniczki otwartych warsztatów