Wersja do druku

Udostępnij

Paweł Zalejski – skrzypce
Bartłomiej Wezner – fortepian

W programie:

Szymon Laks – Suita polska
Ignacy Friedman – Romans op. 32
Karol Szymanowski – Romans op. 23
Piotr Perkowski – Uty japońskie op. 4 nr 1-4 (transkrypcja na skrzypce i fortepian: Zalejski/Wezner)
Karol Szymanowski – Mity op. 30

Rezonans, jaki w muzyce polskiej wzbudziło zjawisko Karola Szymanowskego, oraz przypadająca w tym roku 140 rocznica urodzin i 85 śmierci, zainspirowała nas do przygotowania programu Karol Szymanowski: Inspiracje.

Odkryciem stał się Romans op. 32 Ignacego Friedmana (również rocznik 1882), który rzuca nowe światło na odczytanie Romansu op. 23 Karola Szymanowskiego. Utwór, w którym Szymanowski nawiązuje jeszcze do stylistyki muzyki późnego romantyzmu – a daleko schromatyzowaną harmonikę połączył z liryczną, szerokooddechową melodyką, przywodzącą skojarzenia z pełnymi wewnętrznej emocji nokturnami Fryderyka Chopina. Obie kompozycje powstały dokładnie w roku 1910.

Suita polska (1935) Szymona Laksa, to oryginalne nawiązanie do narodowego stylu Szymanowskiego – któremu utwór jest dedykowany. Nasza transkrypcja cyklu pieśni Uty japońskie Piotra Perkowskiego – ucznia Karola Szymanowskiego, stanowi liryczną cezurę w programie. Program wieńczą Mity op. 30: Trzy poematy na skrzypce i fortepian. To jedna z najpopularniejszych kompozycji Szymanowskiego i zarazem kwintesencja jego własnej, oryginalnej koncepcji impresjonizmu.


Paweł Zalejski / skrzypce

Ukończył studia z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie u prof. Krzysztofa Jakowicza, na Uniwersytecie Wiedeńskim, Hochschule für Musik Detmold w Niemczech i Indiana University Bloomington School of Music w USA.

Ma na swoim koncie liczne nagrody, jako solista, i konkursów kameralnych w najróżniejszych formacjach. Jednakże wyjątkowa jest I nagroda jaką zdobył jako prymariusz Apollon Musagete Quartett w największym i najbardziej liczącym się Konkursie ARD w Monachium. Zespół, założony w 2006 roku w Wiedniu, występuje w największych salach koncertowych, również jako laureat cyklu ECHO „Rising Stars”, do którego został nominowany przez wiedeński Konzerthaus i Musikverein. Uhonorowany został wieloma nagrodami m.in. Paszportem Polityki i tytułem „Artysty Nowego Pokolenia” BBC.

Jako koncertmistrz, poza występami gościnnymi, na stałe związany jest z Symphonie Orchester Vorarlberg w Bregenz, Nordic Symphony i Ensemble Kontraste w Norymbergii. Od 2020 roku związany z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy jako visiting profesor.

Paweł Zalejski gra na skrzypcach – Nicolaus Amati – Cremona 1683: „Nicolaus Amatus Cremnien Hieronn fil.de Antonn Nepos Fecit 1863”.

Bartłomiej Wezner / fortepian

Jeden z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solista, kameralista, pedagog i manager kultury.

Laureat wielu konkursów kameralnych, m.in.: St Martin’s Chamber Music Competition w Londynie, 16. Premio Trio di Trieste, 50th International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch. Zdobywca Nagród Specjalnych na Konkursach Pianistycznych im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz  im. L. Janáčka w Brnie.

Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej (2006). Od 2020 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku profesora akademickiego oraz kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej.

Odbywał lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co: Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux, Kevin Kenner, Maja Nosowska.

Ceniony kameralista i korepetytor; współpracował m.in. z Teresą Żylis-Gara, Heleną Łazarską, Thomasem Hampsonem. Od wielu lat związany z Herbert Piano Trio.

Dokonał prawykonań i premierowych nagrań kompozycji m.in: H. Kulenty, Z. Bargielskiego, R. Panufnik, M. Maseckiego, M. Dobrzyńskiego.