Wersja do druku

Udostępnij

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Archetti
Maciej Tomasiewicz – dyrygent

W programie:

Krzysztof PendereckiTrzy utwory w dawnym stylu
Stefan Bolesław PoradowskiSerenada klasyczna na orkiestrę smyczkową
Bolesław WoytowiczEtiudy (orkiestracja: Maciej Tomasiewicz)
Paweł KleckiWariacje na temat Jacquesa Dalcroze’a
Mieczysław KarłowiczSerenada op. 2

Czy muzyka napisana z myślą o filmie może posłużyć jako materiał klasycznej suicie? Częściej możemy zaobserwować odwrotne zjawisko w historii muzyki. Tym bardziej zadziwia fakt, że Krzysztof Penderecki (1933-2020) – zdecydowanie stroniący od pisania muzyki dla filmu – stworzył 3 utwory w dawnym stylu wykorzystując fragment Passacagli na Kaplicę Zygmuntowską (Aria) oraz Rękopisu znalezionego w Saragossie (Menuety). Z drugiej strony, Mistrz dokonał wspaniałego wyboru, gdyż 3 utwory od momentu wydania (1989) stały się jednym z najchętniej wykonywanych polskich utworów przez orkiestry kameralne.

W przypadku Suity antycznej Stefana Bolesława Poradowskiego (1902-1967) mamy pewną zbieżność z utworem Pendereckiego. Stylizacja gatunków i form, charakterystycznych dla dawnych epok (antycznych, czy raczej klasycznych) jest główną cechą tych kompozycji. Co ciekawe, w Suicie Poradowskiego największe uznanie zyskała (podobnie jak u Pendereckiego) Aria.

Etiudy Bolesława Woytowicza (1899-1980) również są przykładem stylizacji dawnych gatunków, form, a także polskich tańców. To, co je jednak wyróżnia od dwóch pozostałych kompozycji to spory wkład wirtuozerii, niemal improwizacji, zapisanych z perspektywy kompozytora, który układa klasyczne formy w zestawieniu ze współczesnym mu językiem muzycznym – nie alla barocco. Z cyklu 12 etiud na fortepian, zorkiestrowano 5 z nich – Capriccio, Siciliana, Intermezzo, Berceuse i Toccata.

Wariacje na temat E. Jaqcuesa Dalcroze`a op.33 Pawła Kleckiego (1900-1973), to jedna z ostatnich kompozycji tego uznanego dyrygenta i kompozytora. Klecki opracował temat i 18 wariacji melodii Dalcroze`a „Le coeur de ma mie” (Serce mej ukochanej), wykonywanej w historii m.in. przez Odette Laure czy Freda Gouina. Wariacje będą dziś prawykonana dzięki życzliwości Andrzeja Wendlanda.
Serenada op. 2 Mieczysława Karłowicza (1876-1909) dorównująca jakością „bliźniaczkom” Czajkowskiego i Dworzaka zamyka dzisiejszy Koncert. Jej części to: Marsz, Romans, Walc i Finał.


Orkiestra Kameralna Archetti to zespół działający w ATElier Kultury w Jaworznie – artystycznej instytucji kultury. Profesjonalizm, nieustanna praca nad techniką oraz dążenie do wspólnego interpretacyjnego ideału to cechy charakterystyczne orkiestry. Repertuar zespołu sięga od klasyki do muzyki współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości polskich kompozytorów (udział w projekcie TUTTI.PL)  W swojej działalności artystycznej Instytucja kładzie duży nacisk na projekty o charakterze edukacyjnym – audycje muzyczne oraz Młodzi w Kulturze autorski program skierowany do młodzieży.

Jest organizatorem Ogólnopolskiego  Konkursu Młodego Skrzypka „Archetti”. Do najważniejszych osiągnięć orkiestry należą: Nagroda MKiDN na 32. BIM, III miejsce na Festiwalu w Wiedniu, I miejsce na Festiwalu w Belgii oraz II miejsce na OKOS w Bydgoszczy. Orkiestra jest beneficjentem projektu organizowanego przez  NCK i MKiDN „Kultura w sieci” . Współpracowała m.in. z takimi artystami jak: Kaja Danczowska, Agata Szymczewska, Szymon Krzeszowiec, Kwartet Śląski, Łukasz Błaszczyk, Jakub Jakowicz, Marcin Wyrostek. Na stałe zespół pracuje pod kierownictwem muzycznym Macieja Tomasiewicza.

Maciej Tomasiewicz

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie S. Bywalca – stopień doktora). Uczestniczył w  Kursach Dyrygenckich prowadzonych m.in. przez M. Dittricha, G. Chmurę, J. Kaspszyka, L. Livingstona.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: Ł. Borowicz, G. Chmura, M. Halls, M. Jurowski, J. Kaspszyk, M. Klauza, Ch. König, A. Liebreich, J. Maksymiuk, L. Morlot, T. Kozłowski, A. Wit. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Muzyki Nowej.

Od 2016 roku regularnie występuje w Operze Śląskiej, gdzie przygotował m.in. premiery baletowe: Szeherezada/Medea i Sól ziemi czarnej. W sezonie 2016-2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. W latach 2019-2022 pełnił rolę asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego A. Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2021 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W latach 2020-2022 pełnił rolę kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Występował m.in. na takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Brand New Music, Szalone Dni Muzyki.

Maciej Tomasiewicz, fot. Wojciech Mateusiak