Wersja do druku

Udostępnij

Jako teatr wielu głosów, różnych spojrzeń uważamy, że działania z pogranicza teatru i tańca, to zjawiska, które warto przybliżać opolskiej publiczności. Odpowiadając na wyzwania, jakie stawia przed nami rzeczywistość po 2020 roku, pragniemy stworzyć warunki i nadać impulsy do wytworzenia nowych, bardziej otwartych form teatralnych. Potrzebujemy wspólnotowości, dzielenia się emocjami i dialogu między twórcami, publicznością i instytucją teatralną. Wykreowanie nowego języka do opisywania i kształtowania rzeczywistości to długotrwała praca, możliwa w sztuce dzięki ciągłym poszukiwaniom tego, co nowe.

Opolska Scena Tańca (OST) jest kolejnym otwarciem Teatru im. Jana Kochanowskiego na nowe metody tworzenia, a zarazem wsparciem dla artystów pozostających w niezależnym obiegu. Liczymy, że projekt wprowadzi ferment twórczy do naszego zespołu, pomoże w promocji niezależnej sceny tańca, przypomni o organicznym związku języków tańca współczesnego i teatru, a opolskim widzom dostarczy nowych i cennych doświadczeń artystycznych.

W trakcie dwóch odsłon OST (we wrześniu i w grudniu) zaprezentujemy prace zarówno młodych, jak i uznanych choreografów i performerów. W programie znajdą się także rozmowy z twórcami oraz warsztaty taneczno-ruchowe prowadzone przez zaproszonych gości.

Między 14 a 18 września na scenach opolskiego teatru będzie można zobaczyć:

„Humani corporis fabrica” – słuchowisko choreograficzne Jacka Przybyłowicza, do którego głosu użyczył Andrzej Chyra, sięgające do początków badań anatomicznych oraz filozoficznych rozważań nad maszynerią i przemijalnością ciała.

„Sticky Fingers Club” – spektakl o ponoszeniu porażki, pełen odniesień popkulturowych, takich jak np. utwory zespołu Queen, wykorzystujący różne techniki tańca np. taniec towarzyski, vouging i dancehall.

„Amando” – jeden z najnowszych projektów Pawła Sakowicza, w którym autor wykorzystuje pantomimę i taniec postmodern do stworzenia choreografii codzienności.

„Gemini tryptyk” – spektakl bytomskiego Teatru Rozbark w choreografii Anny Piotrowskiej (za który otrzymała Złotą Maskę), z kompozycjami Henryka Mikołaja Góreckiego, w którym motyw bliźniaczej zależności zostaje poszerzony o kontekst społecznego ekosystemu.

„Kuliści” – spektakl Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej, który powstał w ramach konkursu „Modelatornia”. Zaprasza on widzów do aktywnego wytwarzania sensów i włączenia się w choreografię wyobraźni.

Dla osób, które chcą dowiedzieć się więcej o prezentowanych przedstawieniach, przygotowano wprowadzenia do spektakli, w tym wykład Joanny Szymajdy, autorki książek „Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990” oraz „Polskie artystki awangardy tanecznej”. Odbędą się także rozmowy z twórcami, prowadzone przez Karolinę Wycisk – badaczkę tańca i niezależną producentkę kreatywną.

Ważnym punktem Opolskiej Sceny Tańca są też warsztaty taneczne, z których będą mogli skorzystać opolanie. To między innymi zajęcia Gaga – oparte na języku ruchowym stworzonym przez izraelskiego choreografa Ohada Naharina, prowadzone przez Natalię Iwaniec, certyfikowaną nauczycielkę tej metody. Na warsztaty improwizacji ruchowej zaprasza Weronika Pelczyńska, choreografka, performerka i tancerka, a na lekcje Jazz Dance – Grzegorz Pańtak, pedagog i zastępca dyrektora Kieleckiego Teatru Tańca.

W foyer teatru przygotowujemy imprezę taneczną prowadzoną przez duet didżejski TRAP DOOR.

Na spektakle i warsztaty OST oferujemy karnety i bilety w bardzo atrakcyjnych cenach – chcemy, aby jak najwięcej osób wzięło udział w święcie teatru tańca, odbywającym się w Teatrze im. J. Kochanowskiego po raz pierwszy.

Więcej informacji i szczegółowy program na stronie: https://teatropole.pl/opolska-scena-tanca/