Wersja do druku

Udostępnij

25.01.2025, godz. 18.00
Filharmonia Sudecka

New Accordion Quintet

Grzegorz Palus
Alena Budzinakova
Mateusz Dudek
Wiesław Ochwat
Maciej Zimka

W programie:

Stanisław Moniuszko – Bajka
Karol Szymanowski – Mazurki nr 1, 3, 9 op. 50
Andrzej Krzanowski – Trzy utwory
Andrzej Krzanowski – Alkagran, czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły
Bronisław Kazimierz Przybylski – Asteroidy
Wojciech Kilar – Orawa

Andrzej Krzanowski był niewątpliwie wizjonerem muzyki akordeonowej i w stwierdzeniu tym nie ma ani trochę przesady. Pochodzący z Czechowic-Dziedzic twórca zrewolucjonizował podejście do instrumentu postrzeganego jako plebejski i sprawił, że w II połowie XX wieku akordeon wszedł na zupełnie nową drogę rozwoju. W programie koncertu znalazły się Trzy utwory Krzanowskiego oraz jedno z jego najbardziej reprezentatywnych dzieł – Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły. Utwór, którego tytuł stanowi akronim pierwszych liter imion twórcy i członków jego rodziny (al – Aleksandra, ka – Kamil, gr – Grażyna, an – Andrzej), jest przykładem kunsztownego połączenia techniki polifonicznej i szczególnej wrażliwości w operowaniu kolorystyką instrumentalną zespołu akordeonowego.

Nie mniej ważną postacią dla rozwoju repertuaru akordeonowego był Bronisław Kazimierz Przybylski. Kompozytor ma w swoim dorobku około 180 utworów na akordeon solo, w zespole kameralnym lub z towarzyszeniem orkiestry. Asteroidy to utwór pięcioczęściowy, którego tytuł kieruje uwagę słuchacza w stronę przestrzeni kosmicznej i ruchu ciał niebiskich. Kompozycja jest pionierska pod względem zastosowanych środków brzmieniowych i różnicowania faktur.

Prócz utworów napisanych oryginalnie na kwintet akordeonowy w programie znalazły się również kompozycje pierwotnie przeznaczone na inną obsadę wykonawczą: Bajka Stanisława Moniuszki, Mazurki op. 50 nr 1, 3, 9 Karola Szymanowskiego oraz Orawa Wojciecha Kilara, a aranżacje te ukazują niezwykle szeroki i atrakcyjny wachlarz brzmieniowy kwintetu akordeonowego.

Magdalena Stochniol

redakcja tekstu: Filharmonia Narodowa


New Accordion Quintett to energetyzujące zderzenie zupełnie różnych osobowości; wspólna inicjatywa pięciorga akordeonistów, będących wybitnymi reprezentantami polskiego środowiska akordeonowego. Zespół został założony w celu odkrywania nowych przestrzeni artystycznych na gruncie niezwykle inspirującego formatu wykonawczego jakim jest kwintet akordeonowy. Muzycy są wielokrotnymi laureatami konkursów muzycznych, stypendystami Ministra Kultury.

Zawodowo związani z środowiskiem akademickim uczelni muzycznych Krakowa i Warszawy. Specjalizują się w wykonawstwie muzyki współczesnej, współpracują z kompozytorami dokonując prawykonań nowych utworów. Zespół nawiązując do bogatej tradycji znakomitych polskich kwintetów akordeonowych stawia sobie za cel wprowadzenie nowej jakości w rozwoju tej formacji kameralnej i chce otworzyć kolejny rozdział w jej ewolucji

Contemporary Music

Możliwości współczesnego akordeonu koncertowego z powodzeniem odnajdują się w obszarze muzyki współczesnej. Jednoczesne zestawienie pięciu instrumentów znacznie uwypukla ten walor, otwierając głębie dostępnych środków wykonawczych. Kreowanie skomplikowanych struktur brzmieniowych; łączenie tradycyjnych technik wykonawczych z awangardowymi pomysłami sonorystycznymi; realizacja wielopłaszczyznowych faktur oraz przenikanie i wzajemne uzupełnianie się różnorodnych osobowości muzyków, to główne atrybuty zespołu. Ideą działalności zespołu jest także stały rozwój repertuaru, realizowany poprzez aktywną współpracę z kompozytorami

Old — New Music

New Accordion Quintett realizuje programy z przekrojową twórczością muzyczną, zestawiając oryginalne utwory akordeonowe z transkrypcjami muzyki wywodzącej się z wcześniejszych epok. W programach koncertów znajdują się m.in. dzieła ukazujące interpretacje muzyki barokowych twórców, a także zaskakujące aranżacje utworów wywodzących się z repertuaru kameralnego i symfonicznego

Wszyscy instrumentaliści grają na wysokiej klasy akordeonach renomowanej marki Pigini model Sirius.