
fot. Grzegorz Mart
14.01.2025, godz. 19.00
Filharmonia Narodowa (Sala Kameralna)
Metropolis Piano Quartet
Sulamita Ślubowska – skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Łukasz Frant – wiolonczela
Joanna Galon-Frant – fortepian
W programie:
Józef Deszczyński – Kwartet op. 39 na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian
Aleksander Tansman – Suite-divertissement na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian
Zygmunt Noskowski – Kwartet fortepianowy d-moll op. 8
Trzy realizacje rzadko występującego w muzyce kameralnej gatunku, jakim jest kwartet fortepianowy, stworzone przez polskich kompozytorów: Józefa Deszczyńskiego (Kwartet na fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę op. 39, wyd. 1828), Zygmunta Noskowskiego (Kwartet fortepianowy op. 8, 1876) i Aleksandra Tansmana (Suite-divertissement, 1929) łączy nie tylko to, że przez większość dekad XX wieku były dziełami zapomnianymi, ale też że z chwilą, gdy w nowym stuleciu powróciły do repertuaru, stały się prawdziwym odkryciem dla krytyków
i publiczności.
Mimo różnego czasu powstania i przeznaczenia (Kwartet Deszczyńskiego został napisany jako dzieło salonowe, zaś utwory Noskowskiego i Tansmana miały być wykonywane w sali koncertowej), wszystkie trzy utwory cechuje bardzo dobre opanowanie warsztatu pod względem form i technik kompozytorskich. Napisali je twórcy, którzy równocześnie byli wytrawnymi instrumentalistami, co uwidoczniło się w mistrzowskim operowaniu niełatwą fortepianowo-smyczkową fakturą. Wreszcie, wszyscy trzej kompozytorzy zakodowali w swoich kwartetach przekaz o polskości: Deszczyński – wprowadzając poloneza, Noskowski – krakowiaka, zaś Tansman – przywołując echo rodzimej kołysanki.
Magdalena Dziadek
redakcja tekstu: Filharmonia Narodowa
Metropolis Piano Quartet – czwórka przyjaciół na co dzień związana z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz katowicką Akademią Muzyczną. Połączyło ich zamiłowanie do muzyki kameralnej i potrzeba podejmowania nowych, artystycznych wyzwań. W 2023 roku otrzymali tytuł Laureata III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie.
Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych w kraju i poza jego granicami, a swoje umiejętności doskonalili podczas kursów mistrzowskich światowej klasy profesorów, takich jak Zakhar Bron, Pinchas Zukerman, Gidon Kremer, Kevin Kenner, Claudio Bohorquez, Rudolf Buchbinder czy Peter Wispelwey.
Są stypendystami Ministra Kultury i Sztuki, Stiftung für die Musik in Zurich, Yamaha Foundation i innych. Jako laureaci prestiżowych konkursów występowali na krajowych i zagranicznych festiwalach: Unerhörte Music w Berlinie, Intersonanzen Festival w Poczdamie, Wielkanocnym Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Emanacje, Krzyżowa Music czy Warszawska Jesień.
Zespół występował na wielu międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach, z których wymienić należy: XIV Cap Ferret Musić Festiwal w Lege-Cap-Ferret/Francja, 43. Gric Evenings w Zagrzebiu/Chorwacja, XX Gumusluk Musik Festiwali w Gumusluk/Turcja, Tsarsko Selo Festival w Sofii/Bułgaria, X Międzynarodowy Festiwal „Andrzej Nikodemowicz Czas i dźwięk” w Trybunale Koronnym w Lublinie, IV Międzynarodową Konferencję Artystyczno-Naukową „Mniej dostrzegane barwy romantyzmu” w Akademii Muzycznej w Katowicach, koncert w ramach cyklu FO kameralnie w Filharmonii Opolskiej, XXX Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku, koncert „Józef Wieniawski w 110. rocznicę śmierci” w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.