Zapraszamy na koncert z cyklu Z klasyką przez Polskę. W Kościele św. Floriana w Opactwie Cystersów w Wąchocku wystąpi duet – Mark Coudle oraz Władysław Kłosiewicz.

Wersja do druku

Udostępnij

1.06.2023
godz. 19:00
Kościół św. Floriana w Opactwie Cystersów
ul. Kościelna 14, Wąchock

Wystąpią:

Mark Coudle – viola da gamba
Władysław Kłosiewicz – klawesyn

W programie:

François Couperin (1668-1733)
Suita nr 2 A-dur/moll
Prélude
Fuguette
Pompe Funèbre
La Chemise-blanche

Louis Couperin (1626-1661)
Dwie fantazje na wiolę da gamba d-moll (arr. Mark Coudle)

Louis Couperin
Preludium D-dur
Pavane

Louis de Caix d’Hervelois (1677-1759)
Preludium G-dur
La Couperin

François Couperin
La Tendre Fanchon

Antoine Forqueray (1671-1745)
La Couperin

François Couperin
Passacaille ou Chaconne


Mark Coudle

Brytyjski barokowy wiolonczelista i gambista uznawany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli ruchu tzw. historycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej. Przez dwanaście lat był koncertmistrzem wiolonczel w orkiestrze Christophera Hogwooda -The Academy of Ancient Music i w orkiestrze J-E Gardinera. Dokonał ponad 50 nagrań płytowych, występował jako solista i altowiolista z wieloma uznanymi zespołami muzyki dawnej.

Obecnie jest pierwszym wiolonczelistą zespołów St James’s Baroque i Canzona oraz występuje z The Gonzaga Band i The Monteverdi String Band, London Viols i The John Jenkins Consort. Jako specjalista continuo występował i dokonał wielu nagrań z czołowymi solistami, w tym Nigelem Rogersem, Emmą Kirkby, Jamesem Bowmanem i Rachel Brown. Prowadził klasę barokowej wiolonczeli i violi da gamba w the Royal College of Music, a od ponad 20 lat prowadzi klasę instrumentów strunowych w Cambridge Early Music Summer Schools.

W tym roku jego udział w występach festiwalowych obejmował Brighton, York, Purbeck i Suffolk Villages Festival.

W Polsce wystąpił po raz pierwszy w 1980 roku z Nigelem Rogersem. Od drugiej połowy lat osiemdziesiątych czynnie włączał się w działania wielu polskich zespołów muzyki dawnej służąc radą, pomocą i własnym kunsztem wykonawczym. Był członkiem L’ Arte dei Suonatori i Concerto Polacco oraz prowadził zajęcia violi da gamba i wiolonczeli barokowej na polskich uczelniach: Akademii Muzycznej w Łodzi, we Wrocławiu, w Katowicach oraz w Szkole Letniej Muzyki Dawnej w Wilanowie.

Dokonał pierwszego współczesnego wykonania sonat CF Abla odkrytych w Poznaniu, oraz wykonał wiele recitali z Markiem Toporowskim i Olgą Pasiecznik. Nagrał muzykę filmową i teatralną specjalnie dla niego skomponowaną przez Wojciecha Lemańskiego i Abla Korzeniowskiego. Jego działania na polu polskiej kultury muzycznej zostały docenione Orderem Ministra Kultury RP za wkład w kulturę polską.

Władysław Kłosiewicz

Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Jest ostatnim uczniem Ruggero Gerlina (1899-1983) – najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu, Dijon i ARD w Monachium.

Występował w Belgii, Brazylii, Chinach, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Niemczech, Portugalii, Rosji, Ukrainie, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, uczestniczył m.in.: we Flanders Festival, Oude Muziek Festival w Utrechcie, Festival Estival de Paris, Cheltenham Festival, Festival Al Bustan w Bejrucie. Współpracował z Fransem Bruggenem, Rogerem Norringtonem, Nicolausem Harnoncourtem, Rene Jacobsem, Thomasem Hengelbrockiem, Yehudim Menuhinem, Henrykiem Szeryngiem oraz z Freiburger Barockorchester, Armonico Tributo Graz, Orchestra of the Age of Enlightenment. Jest pierwszym klawesynistą, który w Carnegie Hall wykonał 6 partit J.S.Bacha podczas jednego recitalu (2018).

Jego dorobek fonograficzny obejmuje m.in. Partity, Suity angielskie, Suity francuskie i Wariacje Goldbergowskie Bacha, utwory Frobergera, Scarlattiego, wszystkie dzieła klawesynowe Louisa Couperina, J.Ph. Rameau oraz wszystkie utwory Francoisa Couperina (13 CD).

W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Z zespołem tym dokonał pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in patria i L’incoronazione di Poppea, a także Vespro della Beata Vergine. Prowadził także od klawesynu spektakle Imeneo, Rinaldo, Giulio Cesare i Ariodante
Haendla i in.

W latach 1987 – 2004 jako profesor zwyczajny prowadził klasę klawesynu w Univeritaet fuer Musik und darstellende Kunst Graz, wykładał też na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest odznaczony medalem „Gloria Artis” i Orderem św. Stanisława I klasy.