Wersja do druku

Udostępnij

kierownik muzyczny: Grzegorz Wierus
reżyser – Małgorzata Dębska
Soliści i orkiestra Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu

„Bleee…”

Kameralna opera dla dzieci do tekstu Maliny Prześlugi, czołowej polskiej dramatopisarki, skomponowana przez Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, daje prztyczka w nos tym, co twierdzą, że w operze musi być przede wszystkim pięknie. Zgrana grupa realizatorów i barwna banda owadzich śpiewaków udowadniają, że może być też mądrze i wzruszająco.  Oraz zabawnie!

Spektakl opowiada historię stawonogów-wyrzutków zamkniętych na oddalonej od centrum miasta pętli autobusowej. Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę w rozmiarze plus size – wszystkich obdarzonych niewielką wiarą w siebie i odsuniętych przez społeczność. Do grupy dołącza Paź Królowej – rewolucjonista, skazany za niewiarę w Królową. Jest też Ble ale o nim lepiej w ogóle nie mówić. Paź Królowej i tu wznieca rewolucję, doprowadzając do tego, że każdy z niepewnych siebie bohaterów odkrywa swój talent i zyskuje wiarę w siebie, a przy okazji uczy się, że niedoskonałości, które w sobie dostrzega, nie muszą go definiować. A co zyskuje Paź? Królową, która pojawia się właśnie wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebna! …Choć w dość zaskakującej postaci.

Muzycznie utwór jest dialogiem pomiędzy współczesną muzyką operową, a dobrze znanymi i mimo twórczego przekształcenia – rozpoznawalnymi dla słuchacza nawiązaniami do muzyki rozrywkowej. Kameralną orkiestrą (skrzypce, wiolonczela, kontrabas, flet, klarnet, fagot, instrumenty perkusyjne) dowodzi dowcipny i pełen werwy dyrygent, który do spektaklu wtrąca więcej niż 3 grosze. Tak zaplanowane dzieło jest doskonałym wstępem do świata opery, który często postrzegany jest jako hermetyczny i niezrozumiały, a już na pewno zbyt trudny dla odbiorcy dziecięcego. Nic bardziej mylnego!„Bleee…” udowadnia, że opera jest bliska wyobraźni dziecka, które często interesuje się tym, co dla dorosłych pozostaje niezauważalne. A że przy okazji dorosły też się całkiem dobrze bawi, to nam zupełnie nie przeszkadza. PS. Teatr nie odpowiada za niekontrolowane nucenie oraz wydawanie odgłosów zapożyczonych od karaluchów tuż po wyjściu ze spektaklu i jeszcze wiele dni później.


Jakub Czerski

Pianista, kompozytor, dyrygent. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Andrzeja Tatarskiego, oraz studia magisterskie w klasie dyrygentury symfonicznej i operowej prof. Warcisława Kunca. Jego dorobek artystyczny obejmują liczne koncerty w kraju i za granicą, własna twórczość kompozycyjna oraz liczne sukcesy na konkursach i festiwalach o zasięgu międzynarodowym. Do jego ostatnich konkursowych należą m. in. I Nagroda na międzynarodowym konkursie kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest 2017; I Nagroda i Nagroda Prokofiewa na międzynarodowym konkursie The 35th Annual Bartok-Kabalevsky-Prokofiev International Piano Competition oraz wyróżnienia „Most Distinguished Musician” i „Prokofiev special mention” na międzynarodowym konkursie 24th Annual International Music Competition – IBLA Grand Prize 2015. Jest także laureatem Nagrody Głównej X Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic” – Złotego Parnasa.

Oprócz nagród konkursowych, Jakub jest również laureatem prestiżowych programów stypendialnych – m.in. stypendium „Młoda Polska” oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadzi aktywną działalność koncertową jako solista, kameralista oraz występując z orkiestrami – gościł na wielu scenach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych, gdzie występował m.in. w Carnegie Hall. Dokonał polskiej premiery oraz prapremiery wielu utworów, w tym własnych kompozycji – m.in. Koncert fortepianowy „Żywioły Turnera”, Wariacje na tematy Williamsa na fortepian i orkiestrę.

Jest twórcą multimedialnego widowiska choreograficznego Musica Posthumana, do którego również pisał muzykę. Jako dyrygent prowadził spektakle teatralne oraz koncerty symfoniczne m.in. przy współpracy z Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt, Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, czy Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem wybitnych osobowości świata muzycznego – pracował m .in. z Howardem Griffithsem, Andrzejem Jasińskim, Wojciechem Świtałą, Philippem Giusiano, Bruno Canino, Leonem Botsteinem i innymi.

W 2021 roku, nakładem wydawnictwa Teatru Muzycznego w Poznaniu ukazała się jego płyta z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego, na której występował jako dyrygent i pianista. Obecnie pracuje w Teatrze Muzycznym w Poznaniu.

W sezonie artystycznym 2022/2023 Jakub Czerski w ramach programu organizowanego przez NIMiT pełni funkcję dyrygenta-rezydenta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie pracował będzie nad dwoma spektaklami „Carmen. Toujours la mort” w reżyserii K. Cicheńskiego oraz nad operą dla dzieci „Bleee…” J.F. Wojciechowskiego.

Program „Dyrygent-rezydent” jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.