Wersja do druku

Udostępnij

Wystąpią:

Marta Gidaszewska – skrzypce
Robert Łaguniak – skrzypce
Marcin Koziak – fortepian

W programie:

R. Palester – Sonata na dwoje skrzypiec i fortepian
M. Moszkowski – Suita na dwoje skrzypiec i fortepian
A. Tansman – Sonatina nr 1 na skrzypce i fortepian
G. Bacewicz – Partita na skrzypce i fortepian

Program recitalu zawiera utwory czterech polskich kompozytorów, których kompozycje są wykonywane wciąż zbyt rzadko na estradach w kraju i za granicą.

Romantyczna Suita op.71 Maurycego Moszkowskiego oraz reprezentująca przełom neoklasycyzmu oraz ekspresjonizmu w twórczości Romana Palestra Sonata na dwoje skrzypiec i fortepian należą do najwybitniejszych dzieł w literaturze kameralnej napisanych na ten rzadko spotykany na estradach skład instrumentalny.

Suita Moszkowskiego należy do najbardziej znanych utworów kameralnych tego romantycznego kompozytora niesłusznie kojarzonego przede wszystkim z błyskotliwymi etiudami fortepianowymi. Szeroka paleta emocji od dramatu pierwszej części, przez niezobowiązującą drugą i romansową trzecią część aż po taneczną tarantellę w czwartej części – to wszystko czeka na słuchacza Suity Moszkowskiego.

Wieńcząca okres neoklasyczny, a jednocześnie otwierająca ekspresjonistyczny okres w twórczości wojenna Sonata na dwoje skrzypiec i fortepian Romana Palestra, wydana pod pseudonimem R.Modrzew, wciąga słuchacza od pierwszej nuty w swój fantastyczny, a jednocześnie poważny klimat, podobnie jak Partita na skrzypce i fortepian (1955), która również została napisana w szczytowym momencie rozwoju nurtu neoklasycznego w życiu jednej z najlepszych kompozytorek muzyki klasycznej w historii – Grażyny Bacewicz. W obu tych utworach poważne, wolne części występują naprzemiennie z energetycznymi, motorycznymi zawierającymi nieliczne nawiązania do polskiego folkloru.

Natomiast na początku recitalu usłyszymy neoklasyczną Sonatinę Aleksandra Tansmana na flet lub skrzypce i fortepian (1925), która jest bardzo dobrym przykładem charakterystycznych cech stylu tego kompozytora. Dowcip, lekkość, wpływy francuskie i dalekowschodnie – to wszystko możemy odnaleźć w tym utworze kompozytora – emigranta, którego twórczość, tak jak i Romana Palestra (również kompozytora – emigranta), jest coraz częściej odkrywana i prezentowana publiczności w Polsce i na świecie.


Gidaszewska/Łaguniak/Koziak Trio

Zespół tworzą koncertujący w ponad 25 krajach młodzi muzycy: Marta Gidaszewska, absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Kariny Gidaszewskiej i prof. Bartosza Bryły, Robert Łaguniak, doktorant Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Kariny Gidaszewskiej oraz Marcin Koziak, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa oraz Texas Christian University w Fort Worth w Stanach Zjednoczonych w klasie prof. Tamasa Ungara.

Wszyscy są laureatami licznych międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie, który w 2021 r. połączył ich muzyczne drogi. W roku 2022 na XXI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi zdobyli II miejsce oraz nagrodę specjalną dla najlepszego polskiego zespołu.

Występują jako soliści i kameraliści w większości polskich filharmonii oraz w innych znakomitych salach koncertowych w Polsce, takich jak: NOSPR w Katowicach, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, czy Sala Koncertowa Zamku Królewskiego w Warszawie. Swoje umiejętności prezentowali także poza granicami kraju – w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak wspólnie tworzą Polish Violin Duo, z kolei Marcin Koziak występuje kameralnie z Aleksandrą Kuls, Magdaleną Bojanowicz, Bartoszem Koziakiem oraz Agatą Szymczewską.