Zapraszamy na koncert z cyklu „Z klasyką przez Polskę”. W Centrum Kultury „Zamek w Toszku” zagra duet: Andrzej Ciepliński, Tymoteusz Bies.

Wersja do druku

Udostępnij

5.04.2024, godz. 17.30
Centrum Kultury „Zamek w Toszku”

Program:

Johannes Brahms (1833-1897)
Sonata na klarnet i fortepian Es-dur op. 12
– Allegro amabile
– Allegro appassionato
– Andante un poco adagio
– Allegro con fuoco

Francis Poulenc (1899-1963)
Sonata na klarnet i fortepian FP 184
– Allegro tristamente
– Romanza
– Allegro con fuoco

Leonard Bernstein (1918-1990)
Sonata na klarnet i fortepian
– Grazioso
– Andantino – Vivace e leggiero

Krzysztof Penderecki (1933-2020)
3 Miniatury na klarnet i fortepian
– Vivace
– Andante
– Allegro con fuoco
—————————————————————
Andrzej Ciepliński – polski klarnecista, który zdobył szerokie uznanie publiczności, występując jako solista z orkiestrami, takimi jak: Sinfonieorchester Basel, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Polska Orkiestra Radiowa, Slovak Symphony Radio Orchestra, Slovak Sinfonietta, Filharmonia Lwowska, Filharmonia Opolska, Filharmonia Sudecka.

Koncertował pod batutą Krzysztofa Pendereckiego, Clemensa Heila, Yarona Trauba, Elim Chan, Marka Mosia, Zsolta Hamara, Boon Hua Liena, Tung-Chieh Chuanga, Pawła Kapuły.

Jako reprezentant Polskiego Radia zdobył prestiżowy tytuł „New Talent of The Year” na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU). Laureat wielu konkursów klarnetowych.
W 2022 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się debiutancka płyta artysty „Irrberge”, na której oprócz literatury klarnetowej znalazła się Sonata na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego.

Prowadzi ożywioną działalność kameralną, którą prezentował podczas wielu renomowanych festiwali: Zermatt Music Festival, Davos Festival, Emanacje Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Trialogconcerts in Allensbach, Krzyżowa-Music Festival, Kwartesencja, Kwadrofonik, Muzyka na Szczytach.

Współpacował z wybitnymi artystami, takimi jak: Sergio Azzolini, Anastasia Kobekina, Radovan Vladkovic, Viviane Hagner, Emanuel Abbühl, Matthias Kirschnereit, Sarah Aristidou, Annika Treutler, Claudio Bohorquez, Janusz Wawrowski, Jakub Jakowicz, Marcin Zdunik, Katarzyna Budnik, Szymon Nehring, Tymoteusz Bies, Piotr Sałajczyk, Royal String Quartet.

Kontynuując działalność swojego dziadka, legendarnego polskiego puzonisty Juliusza Pietrachowicza, współpracuje z kompozytorami, angażując się w tworzenie nowej literatury klarnetowej. Propaguje muzykę polską. W swoim repertuarze posiada wszystkie dzieła klarnetowe Krzysztofa Pendereckiego oraz Mieczysława Weinberga.

Jest absolwentem mistrzowskiej klasy Francois Bendy w Hochschule fur Musik w Bazylei oraz klasy prof. Arkadiusza Adamskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odznaczony tytułem Primus Inter Pares.

Tymoteusz Bies – urodził się i mieszka w Mikołowie. Jest laureatem ponad trzydziestu nagród w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach muzycznych, między innymi w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (2013, 2017), Friuli Venezia Giulia International Piano Competition (I Nagroda oraz szereg nagród specjalnych, 2018) oraz Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. K. Szymanowskiego (I Nagroda oraz Nagroda Specjalna, 2018). Jest laureatem programu stypendialnego Młoda Polska, stypendium Krystiana Zimermana, stypendium Fundacji Piotra Klera oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prowadzi aktywną działalność koncertową, występując z recitalami w kraju i za granicą – między innymi w Austrii, Francji, Kanadzie, Litwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Włoszech i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Gościł między innymi na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu Chopin i Jego Europa, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, czy Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncertował u boku większości polskich zespołów filharmonicznych, a także Polskiej Orkiestry Radiowej, Sinfonii Varsovii, Sinfonii Iuventus im. J. Semkowa oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, współpracując między innymi z Lionelem Bringuierem, Juozasem Domarkasem, Lawrencem Fosterem, czy Domingo Hindoyanem.

Dokonał szeregu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, wykonując między innymi dzieła K. Szymanowskiego i W. Lutosławskiego. Wydał trzy albumy studyjne zawierające dzieła fortepianowe, kameralne i symfoniczne F. Chopina, W. A. Mozarta, F. Schuberta, K. Szymanowskiego, M. Weinberga, F. Poulenca, C. Debussy’ego i K. Pendereckiego: Mozart, Chopin: Tymoteusz Bies (2017, Fundacja Piotra Klera), Backwards: Chopin, Schubert, Szymanowski (2020, KNS Classical), Ciepliński/Bies: Irrberge (2022, DUX). Obecnie trwają prace nad najnowszym albumem pianisty, który będzie zawierał Wariacje Goldbergowskie J. S. Bacha i ukaże się w 2023 roku.

W sezonie artystycznym 2020/2021 oraz 2021/2022 pełnił funkcję artysty-rezydenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Tymoteusz Bies aktywnie udziela się na polu produkcji muzycznej oraz kompozycji muzyki filmowej, współpracując od kilku lat z polskim reżyserem i operatorem filmowym Adamem Sikorą, między innymi przy Powrocie Giganta (2016), Autsajderze (2018) czy Wolfelsgrund (2022). Jako producent muzyczny współpracuje między innymi z Tomaszem Janiszewskim (Magierą); ostatni efekt koprodukcji muzyków otrzymał status złotej płyty (Magiera – feat.)

W 2021 roku wziął udział w produkcji filmu Chleb i sól (reż. Damian Kocur, Polska, 2022) jako odtwórca głównej roli oraz wykonawca wykorzystanych w filmie utworów fortepianowych; film otrzymał Nagrodę Specjalną Jury Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz szereg nagród na festiwalach filmowych w Gdyni, Cottbus, Antalyi, Kairze i Gijon.