Praca badawcza w ramach programu „Muzyczne białe plamy”.

Wersja do druku

Udostępnij

Opracowanie korespondencji pomiędzy Zygmuntem Mycielskim a Andrzejem Panufnikiem pod redakcją Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej i Bartosza Bolesławskiego powstało w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.

Program „Muzyczne białe plamy” adresowany jest do polskich i zagranicznych badaczy, którzy prowadzą badania naukowe w zaniedbanych lub mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca. Badania dotyczą polskiej muzyki oraz tańca i mogą obejmować np. twórczość kompozytorską, działalność artystyczną, aktywność muzykologiczną, recepcję muzyki, czy zagadnienia związane z historią, teorią, estetyką tańca polskiego, w szczególności tańca scenicznego.

Efektem realizacji III edycji programu (2013/2014) jest dziesięć prac badawczych, które obejmują szeroki zakres gatunkowy, stylistyczny i chronologiczny polskiej muzyki oraz tańca.

 

Dr Beata Bolesławska-Lewandowska jest absolwentką studiów magisterskich Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom z wyróżnieniem w roku 1998) oraz studiów doktorskich Wydziału Muzycznego Uniwersytetu w Cardiff w Wielkiej Brytanii (2010). Jest autorką szeregu prac na tematy związane z polską muzyką współczesną, publikowanych w kraju i za granicą. W 2001 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikowało monografię Panufnik jej autorstwa, poświęconą życiu i twórczości Andrzeja Panufnika, w 2013 książkę Henryk Mikołaj Górecki. Portret w pamięci z rozmowami o Henryku Mikołaju Góreckim, a w roku 2014 pracę Panufnik. Architekt emocji z rozmowami o Andrzeju Panufniku. Jest także autorką tekstów na portalach internetowych panufnik.polmic.pl, trzej kompozytorzy.pl (część poświęcona Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu) oraz ninateka.pl/kolekcje/panufnik.

W maju 2015 roku nakładem brytyjskiego wydawnictwa Ashgate ukazała się angielska wersja jej monografii życia i twórczości Andrzeja Panufnika, zatytułowana The Life and Works of Andrzej Panufnik (1914-1991). Dla tego samego wydawcy przygotowuje również do publikacji swą pracę doktorską, pt. The Symphony and Symphonic Thinking in Polish Music since 1956.

Jest Przewodniczącą Zarządu Sekcji Muzykologów oraz członkinią Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. W 2007 roku została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”, a w 2015 roku Nagrodą Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w promocji muzyki polskiej. Od 1 listopada 2015 roku Beata Bolesławska-Lewandowska jest pracownikiem Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

Bartosz Bolesławski (ur. 16 marca 1986 r. w Łańcucie) jest absolwentem studiów magisterskich w zakresie historii oraz kulturoznawstwa Europy Środkowo-Wschodniej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończył także Państwową Szkołę Muzyczną 1. st. im. Teodora Leszetyckiego w Łańcucie w klasie fortepianu. Zainteresowanie naukowe obejmują przede wszystkim historię średniowiecza, dzieje kultury fizycznej oraz szeroko rozumianą kulturę muzyczną. Publikował w „Rzeczpospolitej”, „Focus Historia” oraz czasopiśmie młodzieżowym „Zupełnie Inny Świat”. Współpracuje z Redakcją Muzyki TVP Kultura oraz portalem Sportowefakty.wp.pl.

 

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.