
Praca badawcza w ramach programu „Muzyczne białe plamy”.
Praca badawcza autorstwa Alicji Iwańskiej i Iwony Wojnickiej pt. Twórczość choreograficzna Poli Nireńskiej na tle niemieckiego tańca ekspresjonistycznego lat trzydziestych XX wieku. Analiza i rekompozycja realizowana była w ramach V edycji programu „Muzyczne białe plamy”.
Praca składa się z opracowania źródłowo-krytycznego i pracy teoretycznej w dziedzinie rekonstrukcji dzieła w języku polskim i angielskim autorstwa Iwony Wojnickiej – Odpowiedź artystyczna jako metoda rekompozycji tańca. Projekt choreologii empirycznej na podstawie prac Poli Nireńskiej w latach 1929-1935 i dokumentacji filmowej procesu rekonstrukcji dzieła tanecznego – rejestracji audio-video spektaklu Po krzyku (choreografia – Iwona Wojnicka) oraz artykułu naukowego na temat tańca ekspresjonistycznego lat trzydziestych XX wieku – Twórczość choreograficzna Poli Nireńskiej na tle niemieckiego tańca ekspresjonistycznego lat trzydziestych XX wieku. Analiza) i wykładu w formie audio-video (cz. I – Polska scena tańca modern w dwudziestoleciu międzywojennym i niemiecki ekspresjonizm, cz. II – Pola Nireńska (1910-1992). Życie i twórczość) autorstwa Alicji Iwańskiej.
Niniejsza praca jest objęta ochroną prawa autorskiego i jej wykorzystanie w jakiejkolwiek formie wymaga zgody autorek lub Instytutu Muzyki i Tańca/ The outcome of the research (papers and films) is protected by copyright and cannot be used in any form withouth the consent of authors or the Institute of Music and Dance.
Alicja Iwańska:
2016 – uzyskanie stopnia naukowego doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (IS PAN, Warszawa)
2007-2011 – Studia Doktoranckie, Instytut Sztuki PAN, Warszawa. Praca doktorska pod kierunkiem prof. nadzw. dr hab. Lecha Sokoła
2003-2005 – Podyplomowe Studia Teorii Tańca (II edycja), Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa. Praca dyplomowa pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Komorowskiej
1996-2000 – Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra. Magister w zakresie Animacji Społeczno-Kulturalnej, specjalność: Taniec
1990-1992 – Państwowe Pomaturalne Studium Kulturalno-Oświatowe i Bibliotekarskie, Opole. Instruktor Kulturalno-Wychowawczy o specjalności taniec
Członek Polskiego Forum Choreologicznego
Autorka tekstu Pola Nireńska: człowiek i dzieło. Taniec z przeszłością [w:] Polskie artystki awangardy tanecznej. Historie i rekonstrukcje, pod red. Joanny Szymajdy, IMIT – IAM, Warszawa 2017
Udział w programie „Muzyczne Białe Plamy” (V edycja, 1.10.2015 – 30.06.2016), IMIT, Warszawa; Twórczość choreograficzna Poli Nireńskiej na tle niemieckiego tańca ekspresjonistycznego lat trzydziestych XX wieku. Analiza i rekompozycja (projekt realizowany wspólnie z Iwoną Wojnicką).
Od 2005 roku – udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych
Publikacje dr Alicji Iwańskiej z zakresu edukacji tanecznej oraz teorii i historii tańca ukazały się w: „Prowincja” (2007), „Taniec” (2008,2016), „Pamiętnik Teatralny” (2008), „Studia Choreologica” (2012, 2016), „Journal of Education Culture of Society” (2012), „KulturaEnter” (2014); tomy pokonferencyjne: Dionizos i dionizyjskość. Mit, sztuka, filozofia, nauka, red. Tomasz Drewniak, Alina Dittmann, Nysa-Görlitz 2008, Ogrody nauk i sztuk. Szkice, studia i interpretacje na pograniczach nauk, red. Aleksander Kobylarek, Wrocław 2010, Sztuka jako przestrzeń edukacyjna. Teoria i praktyka, pod red. Marii Jabłońskiej, Wrocław 2011, Ogrody nauk i sztuk. Debiuty 2011, red. nauk. Aleksander Kobylarek, tom 1, rocz. 2011, Wrocław 2012, Ogrody nauk i sztuk. Debiuty 2012, red. nacz. Aleksander Kobylarek, Wrocław 2012.
Iwona Wojnicka:
www.iwonawo.com
TANIEC CHOREOGRAFIA LABANOWSKA ANALIZA RUCHU
Absolwentka Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu w Warszawie
Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie
2018
Warszawskie Muzeum Tańca. Choreografia i taniec.
19 maja, Noc Muzeów w Muzeum Pragi i 11 listopada, Ośrodek Zawirowania, Belwederska 22. Zespół: Iwona Wojnicka, Marta Kosieradzka, Artur Grabarczyk, Sonia Egner, Bartek Woszczyński, Wiktor Podgórski, Roman Woźniak, Rafał Smoliński, Marta Kawecka, Joanna Stasina.
Szkoła Tańca Modern im. Poli Nireńskiej.
2-6 lipca: Druga strona. Marta Zawadzka, Iwona Wojnicka, Marta Kosieradzka, Artur Grabarczyk, Marta Kawecka i Roman Woźniak. Muzeum POLIN.
Stypendium artystyczne Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy na serię działań twórczych w ramach projektu Krzyk Nireńskiej w Ameryce.
Piosenki Miłosne, polsko-izraelska rezydencja artystyczna i produkcja spektaklu pod tym tytułem
2017
Krótka historia. Choreografia i taniec. Międzynarodowy Festiwal Tańca Konfrontacje Europejskie w Warszawie. Iwona Wojnicka, Michael Getman, Michał Góral, Marta Kawecka, Tadeusz Sudnik, Rafał Smoliński.
I”M Taniec i Choreografia. Koncepcja Gosia Gajdemska. Kompozycje audiowizualne Wiktor Podgórski. Reżyseria Przestrzeni Roman Woźniak.
Premiera 23.10.2017 r. Warszawa
Rezydencja w SE.S.TA, Praha. Coaching z Jean-Christophe Pare.
Rezydencja w K77 Berlin.
Coaching: Michael Getman, Tel Aviv.
Pola Nireńska – rekompozycja. Wystąpienie na konferencji Instytutu Choreologii.
Obojętność. Global Water Dances Zielona Góra, choreografia i taniec Iwona Wojnicka i Marek Zadłóżny wraz z zespołem Pracowni Teatru Tańca.
Meisterkurse mit Susanne Linke und Irene Sieben, Villa Wigman, Drezno
Po Krzyku, taniec i choreografia, Iwona Wojnicka, Gosia Gajdemska, India Czajkowska, Roman Woźniak. Warszawskie Muzeum Tańca, Akademia Teatralna, Warszawa
Warszawskie Muzeum Tańca. Taniec i choreografia. Noc Muzeów w Muzeum Warszawy. Tancerze Gosia Gajdemska, Iwona Wojnicka, Artur Grabarczyk i Bartosz Ostrowski
Mizuko na Festiwalu Tańca Strefy Ruchu w Zielonej Górze
2016
The Score. Rezydencja w Center of Chreographical Developement, SE.S.TA, Zdziar, 4-8 listopada. Forum Teatrologów, prelegentka, Instytut Teatralny, Warszawa
Making Movement Choir, uczestniczka, Warsztaty choreograficzne Antji Kennedy, 16-19 października, Eurolab, Berlin.
Po Krzyku. Wystąpienie na Międzynarodowym Kongresie Tańca CID w Warszawie z wersją spektaklu Podiumtanz oraz wykładem i warsztatami tematycznymi.
Mizuko. Konkurs choreograficzny. II nagroda, Warszawska Platforma Tańca.
Silatula, Open Stage, Warszawska Platforma Tańca
291 Dynamika Chaosu. Dramaturgia i taniec. Obchody 100-lecia Dady pomiędzy partnerskimi miastami Warszawa i Berlin. Dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy. 5 – 12 września, Teatr Academia w Warszawie.
Tanzcongress Hannover. Uczestnik, 16-19 czerwca 2016 r.
Po Krzyku. Choreografia, taniec, dramaturgia. Iwona Wojnicka, Gosia Gajdemska, India Czajkowska, Roman Woźniak. Rekompozycja wczesnych prac Poli Nireńskiej. Finansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.
Movement Choir Solo. Remaking Global Water Dances Score. Praca dyplomowa w certyfikowanym kursie Laban/Bartenieff Bewegung Studien, Eurolab, Berlinie. Tutor Antja Kennedy.
2015
Mare Imbrium. Konkurs choreograficzny Warszawskiej Platformy Tańca.
POST – Ausdruckstanz w Izraelu, Deutschland und im Butoh, Dock 11 i Edens Studios Berlin, 4-15 listopada 2015. Uczestniczka konferencji.
Analiza ruchu stylu choreograficznego Ohada Naharina. Badaczka. Na zaproszenie Gaga People / Dancers, Tel Aviv. Sponsorowany przez Instytut Muzyki i Tańca.
Global Water Dances, choreografia i taniec, Warszawa.
Mare Imbrium. Taniec i choreografia. Premiera 15 maja w Teatrze Academia.
Mare Imbrium, wersja Podiumtanz, podczas konferencji Laban / Bartenieff w edukacji i performance, Der Lola Rogge Schule, 16-18 października w Hamburgu.
Das Erbe der Tanz-Moderne im zeitgenössischen Kontext. Tanz-Labore zur Forschung in der Praxis. Gość konferencji: 5 -7 czerwca 2015 r., DSHS Köln, Institut für Tanz und Bewegungskultur.
2012-2014
Pleasure Talk. Michael Getman, Iwona Wojnicka. Maat Festival Israel Now, CK Zamek, Lublin European Laban Platform. Kurator i Manager, projekt sponsorowany przez Program Grundtvig. Koordynator – Format Zero, partnerzy – Labanow Atelier Bratysława i Ex Nunc Den Haag. Konferencje, wykłady, warsztaty na temat zastosowania Labanowskiej Analizy Ruchu w choreografii.
Labanfest 2012. Międzynarodowa konferencja na temat Labanowskiej Analizy Ruchu w Bratysławie – Eksperyment ruchowy jako baza komunikacyjna, 23-25 listopada 2012 r. Wykłady: Ana Sanchez-Colberg i Warren Lamb.
Poza granicami. Kurator i prelegent międzynarodowej konferencji w Ogólnopolskim Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk” imienia Stanisława Hadyny. Koszęcin. Warsztaty Inspiracje w Teatrze Tańca Butoh.
EILTS (International English Language Testing System) 6.5.
2011-2012
Odkryj swój osobisty ruch w Polskim Teatrze Tańca. Kurator i Dramaturg Produkcji. Tygodniowy projekt na temat zastosowania Labanowskiej Analizy Ruchu w choreografii. Prowadzące: Ciel Werts i Joan van der Mast w ramach programu Warsztaty Grundtviga. Fortbildung Basic w Laban / Bartenieff Bewegungsstudien, EUROLAB Fortbildung & Zertifikatausbildung, Berlin 2011 – 2015. Student. Tutor Antja Kennedy. Nauczyciel gościnny Peggy Hackney.
2010-2013
Asystentura, Job Shadowing Visit, Apprenticeship w Laban Movement Analysis w Codarts. Staż w Codarts w Rotterdamie w ramach serii stypendiów finansowanych przez Fundację Grundtviga i Leonardo da Vinci. Tutor Nicki Wentholt. Program obejmował praktykę Laban Based Modern Dance z Annemieke Wijers w Codarts oraz zastosowanie Labanowskiej Analizy Ruchu w Choreografii z Joan van der Mast w Codarts oraz w New School of Modern Dance w Haadze. Program stypendium był realizowany w ramach indywidualnego coachingu z Ciel Werts. Badania nad zastosowaniem LMA w choreografii odbywały się także w projekcie profesorskim Jiriego Kyliana w Codarts, pod tytułem One Of A Kind.
2010
Podstawy Analizy Ruchu Rudolfa Labana. Stypendium MKiDN
Butoh Barter z Atushim Takenouchi. Produkcja i taniec. TR Warszawa. 30 wykonawców i 70 widzów.
2009
Nauczyciel Hatha Jogi, Pure Health and Fitness Poland
Wykładowca. Prezentacja referatu pt. CHOREOLOGIA CZY CHOREOTERAPIA? RECEPCJA Tańca Butoh W Prasie Polskiej. Konferencja: Razem czy osobno? UJ i Instytut Teatralny, Warszawa.
Japońskie Inspiracje W Teatrze Tańca Butoh, prezentacja referatu. Konferencja: Literacki obraz teatru tańca, UMCS, Lublin.
Instruktor rekreacji ruchowej specjalność fitness – ćwiczenia psychofizyczne w oparciu o system ćwiczeń hatha jogi w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie. Podyplomowe Studia Teorii Tańca, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Praca na temat: Inspiracje w Teatrze Tańca Butoh. Promotor Prof. Ewa Wycichowska
2008/2013
PULS DANCE, gazeta festiwalowa Dancing Poznań. Autorka tekstów krytycznych.
2007
Hymn Do Demeter. Staż w Teatrze Synergasia oraz Teatrze Tańców Greckich Dora Stratou w Atenach, Job Shadowing Visit, Program Gruntvig
2006/2008
Taniec Lasu. Opera Butoh. Kuratorka i tancerka. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur, choreografia i reżyseria Kana Katsura, wykonanie i aranżacje muzyczne Teatr Chorea. Wykonawca, Teatr Limen APOPTOSIS oraz SNY OCEANU
Cambridge Certificate of Advanced English C
2005-2010
Butoh Barter z Atsushim Takenouchi. Międzynarodowe warsztaty mistrzowskie. Dramaturg Produkcji i wykonawca Szereg imprez cyklicznych o tym samym tytule obejmujących warsztaty, pokazy, koncerty i prezentacje. Wśród parterów byli: Pracownia Wschodnia, TR Warszawa i IT
Zarządzanie projektami międzynarodowymi. Staż w Canada World Youth, Montereal, ODACE
2003-2005
Gen, Deai, Tanz Cooperativa, Butoh Body Z Atsushim Takenouchi. Wśród sponsorów Europejska Fundacja Kultury, Polsko – Niemiecka Fundacja Współpracy, Warszawski Festiwal Sztuka Ulicy.
2003-2018
Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format Zero. Członkini Zarządu. Dyrektor Programu Artystycznego i pomysłodawczyni tego najdłużej trwającego projektu, nawiązującego do Formy Otwartej Oskara Hansena. Zespół w różnym składzie, zrealizował kilkadziesiąt projektów.
1998
Magister Socjologii na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Praca magisterska: Edukacja nieformalna w programie organizacji pozarządowej, studium przypadku Canada World Youth. Promotor Prof. Ireneusz Krzemińśki
1996/2000
Metamorfozy. Wykonawca sceniczny. Studio Pantomimy Stefana Niedziałkowskiego, Teatr na Woli
1996/1997
Canada World Youth. Kierownik Projektu w Programie edukacji nieformalnej Canada World Youth i Fundacji Wspomagania Wsi. Rok pracy w projekcie międzynarodowym w Kanadzie i w Polsce. Badania do pracy magisterskiej oraz trening komunikacji w środowisku międzykulturowym.
Biogramy – dokumentacja programu „Białe plamy – muzyka i taniec”