Praca badawcza w ramach programu „Muzyczne białe plamy”.

Wersja do druku

Udostępnij

Rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego op. 70 Ludomira Różyckiego, której autorami są Ryszard Bryła (rekonstrukcja orkiestracji w taktach 88-473), Zygmunt Rychert (konsultacja) i Janusz Wawrowski (opracowanie głosu skrzypcowego) zrealizowana została w ramach V edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.

W ramach pracy dokonano rekonstrukcji utworu na podstawie oryginalnego fragmentu rękopisu partytury Ludomira Różyckiego, która dotychczas uważana była za zaginioną oraz innych materiałów źródłowych. Poniżej opublikowany jest komunikat badawczy oraz partytura utworu. Głosy znajdują się w posiadaniu Instytutu Muzyki i Tańca oraz autorów rekonstrukcji.

KOMUNIKAT BADAWCZY – Rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego op. 70 Ludomira Różyckiego

Janusz Wawrowski urodził się w Koninie. Jest absolwentem i wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem profesora Mirosława Ławrynowicza, profesora Yaira Klessa oraz Salvatore Accardo. Jest jedynym polskim artystą klasycznym z wieloletnim kontraktem z Warner Classics oraz laureatem nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2017 w kategorii muzyka poważna – album roku recital solowy.

Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej, Musikverein we Wiedniu, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Litewskiej Filharmonii Narodowej, Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Tel Aviv Music Center, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas i in. Gościł na wielu renomowanych festiwalach m.in.: na festiwalu Chopin i Jego Europa, Salzburger Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Festiwalu Muzyki Polskiej, Festiwalu Prawykonań oraz Bebersee Festival.

Jako solista występował ze wszystkimi renomowanymi orkiestrami w Polsce, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także z Orkiestrą Symfoniczną Litewskiej Filharmonii Narodowej, Stuttgarter Philharmoniker, Südwestdeutsche Philharmonie, Sinfόnica de la Juventud Venezolana Simόn Bolivar oraz wieloma innymi. W swojej karierze artysta współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, wśród których znaleźli się: Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Daniel Raiskin i Antoni Wit. Dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych: Maxa Richtera i Sukhi Kanga (polskie premiery) oraz prapremiery L.A. Concerto Tomasza Jakuba Opałki i premierowego nagrania koncertu skrzypcowego Óneiros Dariusza Przybylskiego. Nagrał również muzykę Jana A. P. Kaczmarka do hollywoodzkich filmów Evening (reż. Lajos Koltai) oraz Get low (reż. Aaron Schneider).

Już jako młody student Janusz Wawrowski zachwycał publiczność i krytykę wykonywaniem wszystkich 24 Kaprysów Niccolò Paganiniego podczas jednego koncertu, co pozostaje umiejętnością unikalną w skali światowej. Wolfgang Marschner stwierdził, że jego interpretacje można porównywać z grą „tylko kilku renomowanych europejskich skrzypków”. Swoją opinię wyraziła także wielka Ida Haendel: „…Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”. Zaś Konstanty Andrzej Kulka napisał: „Już sam fakt wykonania wszystkich 24 Kaprysów wzbudza podziw i jest godny uznania. Sposób w jaki Pan Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”. W 2007 roku, nakładem wytwórni CD Accord ukazała się płyta Niccolò Paganini – 24 Kaprysy op.1, entuzjastycznie przyjęte przez krytykę muzyczną: „Wawrowski troskliwie i wiernie wydobywa ukrytą pod kaskadami nut myśl Paganiniego, zarówno w warstwie strukturalnej, jak i dramatycznej. Grając perfekcyjnie technicznie (…) jednocześnie wydobywa nieskończoną głębię i piękno tych miniatur” – pisał The Strings Magazine. „Wawrowski niemal 80 minut nieprzerwanie oczarowuje słuchacza atmosferą charyzmatycznej wirtuozerii” – zachwycał się The Strad. Sukces płyty sprawił, że została ona ponownie wydana w 2016 r. nakładem Warner Classics.

Obecnie Janusz Wawrowski współpracuje z międzynarodową wytwórnią fonograficzną Warner Music (dawniej EMI) w ramach wieloletniego kontraktu artystycznego. Pierwszym efektem tej współpracy jest dostępna w Europie i Japonii, nominowana do Fryderyka 2014, płyta Aurora z muzyką Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Maurice’a Ravela i Eugène’a Ysaÿe’a. Płyta w krótkim czasie zdobyła uznanie fachowej prasy muzycznej na świecie. Znakomite recenzje ukazały się m.in. w magazynie Strings, Strad, Pizzicato i Huffington Post, a także w prasie polskiej: „Janusz Wawrowski udowadnia, że muzyki uważanej za trudną można słuchać z autentyczną przyjemnością.(…) Aurora rzeczywiście wciąga, album można polecić nawet tym, którzy z rezerwą podchodzą do XX-wiecznej muzyki.” – napisał Jacek Marczyński w dzienniku Rzeczpospolita.

W październiku 2016 ukazała się płyta Sequenza, która zawiera utwory m.in. Luciano Berio, Krzysztofa Pendereckiego i Eugène’a Ysaÿe’a oraz światowe premiery utworów Tomasza Opałki i Dariusza Przybylskiego. Płyta otrzymała 4* w brytyjskim „The Guardian” a Janusz Wawrowski wykonał wybrane utwory na żywo w BBC3. Anna S. Dębowska, recenzentka Gazety Wyborczej określiła wykonania na płycie w słowach: „Niesamowita ekspresja, imponująca precyzja.” Album został nagrodzony Fryderykiem 2017.

W listopadzie 2017 r. ukaże się jego kolejna płyta, nagrana ze Stuttgarter Philharmoniker pod dyrekcją Daniela Raiskina, i zawierający II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego oraz Fantazję szkocką Brucha.

Istotnym polem działalności Janusza Wawrowskiego jest interpretacja i badania nad muzyką polską, którą stara się od wielu lat przybliżać publiczności jako pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali promujących muzykę polską – Muzyka na szczytach (2009-2010) i Muzyczne przestrzenie (od 2011). Odkrywanie i wykonywanie zapomnianych utworów znakomitych rodzimych kompozytorów – Karola Lipińskiego, Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego czy Mieczysława Karłowicza, przynosi radość i satysfakcję zarówno samemu Januszowi Wawrowskiemu, jak i jego słuchaczom.

Występował na zaproszenie trzech Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuel Barroso.

Za wybitną działalność artystyczną i społeczną Janusz Wawrowski został uhonorowany przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej.

źródło: http://wawrowski.com/

prof. zw. dr Zygmunt Rychert

Urodził się 2 maja 1947 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczął w czwartym roku życia od nauki gry na skrzypcach. Już jako uczeń był etatowym organistą w gdańskich kościołach. Studiował dyrygenturę w PWSM w Poznaniu u prof. W. Krzemieńskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1971 roku) oraz kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego. Uzyskał wiele nagród na konkursach kompozytorskich i dyrygenckich (jeszcze jako student i najmłodszy uczestnik został laureatem I Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach w 1970 roku). Po studiach, jako stypendysta MKS w 1971 roku otrzymał roczne stypendium, aby pełnić funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1971-1972). Funkcję tę pełnił także później do 1974 roku, już jako etatowy pracownik Filharmonii Narodowej. W 1974 roku założył orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej, którą jako szef artystyczny prowadził do roku 1981. Przez szereg lat był dyrektorem artystycznym oper w Bydgoszczy i Gdańsku. Przygotował kilka premier operowych, operetkowych i baletowych (Otello, CarmenCyrulik SewilskiFlisVerbum nobilePan TwardowskiPtasznik z Tyrolu i inne). Współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce. Jako dyrygent koncertował niemal w całej Europie – od Islandii, Hiszpanii i Malty po Rosję i Ukrainę, występował także w Japonii, Chinach, na Bliskim Wschodzie oraz w 17 stanach USA z takimi światowymi solistami jak: I. Ojstrach, D. Rostropowicz, K. Zimermann, K.A. Kulka, P. Badura-Skoda, N. Yepes, P. Paleczny, J. Olejniczak, W. Malicki i wieloma innymi. W swym repertuarze posiada dzieła od kameralnych po Symfonię Tysiąca G. Mahlera, którą prowadził kilkakrotnie w 850-osobowym międzynarodowym składzie, a nawet utwory wykonane z udziałem 3000 muzyków i śpiewaków podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Polsce w 1999 roku. Dokonał wielu nagrań płytowych z różnymi orkiestrami oraz dla Polskiego Radia i Telewizji. Zrekonstruował, całkowicie zinstrumentował na orkiestrę i prawykonał następujące utwory zachowane przez kompozytorów w szkicach: L. Różycki – Koncert skrzypcowy (nagrał go z E. Nowicką archiwalnie w Katowicach z NOSPRiTV), I.J. Paderewski – Koncert skrzypcowy, Liszt-Chopin-Czerny-Thalberg-Pixis-Herz – Hexameron, T. Kościuszko – 2 Polonezy. Posiada kilka odznaczeń i medali, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (przyznany dwukrotnie). Otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za rok 2014 w kategorii Kreacje Artystyczne za „twórczą i dydaktyczną pracę włożoną w przygotowanie Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku, za pracę która zaowocowała nagraniem płyty Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria oraz Panufnik: Concertos”. W ramach działalności pedagogicznej prowadzi klasy dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Funkcję dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pełni od roku 2009.

źródło: http://www.amuz.gda.pl/zygmunt-rychert/

 

Ryszard Bryła – pianista, kameralista, ekspert w zakresie komputerowej edycji nut. Z zamiłowania także kompozytor, aranżer oraz multiinstrumentalista.  Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego (1993), a wcześniej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fr. Chopina w Opolu w klasie mgr Celiny Hollerowej. Swoje umiejętności doskonalił uczestnicząc w Międzynarodowych Kursach muzycznych w Głuchołazach, gdzie pracował z prof. Alicją Paletą-Bugaj, Tomaszem Tomaszewskim i Krzysztofem Węgrzynem, a także na Kursie Wykonawstwa Muzyki XX wieku w Bystrzycy Kłodzkiej, pracując z prof. Andrzejem Tatarskim. Ryszard Bryła występował w Polsce, Czechach, Niemczech, Francji i Stanach Zjednoczonych.

Ważniejsze osiągnięcia artystyczne:

III nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas fortepianu szkół muzycznych
I stopnia – Częstochowa, 1986;

Stypendium I stopnia – laureat konkursu o stypendium Fundacji Sztuki Dziecka w dziedzinie fortepianu – Warszawa, 1989;

III nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Rosyjskiej – Gdańsk, 1989;

Stypendium II stopnia – laureat konkursu o stypendium Fundacji Sztuki Dziecka w dziedzinie fortepianu – Warszawa, 1990;

Wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Wykonawczym Muzyki Karola Szymanowskiego – Zakopane, 1990;

Stypendium I stopnia – laureat konkursu o stypendium Fundacji Sztuki Dziecka w dziedzinie fortepianu – Warszawa 1991;

Finalista Ogólnopolskiego Konkursu im. W.A. Mozarta – Gdańsk, 1991;

Laureat konkursu o stypendium Towarzystwa im. Fr. Chopina – Warszawa 1991;

Stypendium Prezydenta Miasta Opola, 1992;

Laureat konkursu o stypendium Towarzystwa im. Fr. Chopina – Warszawa I993;

III  nagroda na Konkursie Pianistycznym im. Ferenca Liszta –  Wrocław, I995;

Dyplom uznania za akompaniament na Międzynarodowym Festiwalu Wiolonczelowym – Koszyce, 2000;

Wyróżnienie za kompozycje własne, podczas III Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Mińsk Mazowiecki 2004

Działalność naukowa:

Po ukończeniu studiów poświęcił się głównie działalności kompozytorskiej, edytorskiej i pedagogicznej. Jest autorem aranżacji orkiestrowych, kameralnych i chóralnych, muzyki filmowej, elektronicznej oraz opracowań dla uczniów, na użytek bieżącej pracy pedagogicznej.

Od 2009 roku współpracuje z Wydaniem Narodowym, jako edytor zapisu nutowego oraz w zakresie innowacji narzędzi edytorskich, dla potrzeb komputerowego składu Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina.

Ryszard Bryła jest takie autorem kilkunastu opracowań symfonicznych (partytury + głosy orkiestrowe), sporządzonych na podstawie nagrań archiwalnych, w tym wybranych piosenek z repertuaru Anny German. Materiał ten został wykorzystany podczas koncertu poświęconemu piosenkarce, który odbył się w Filharmonii Narodowej 30 V 2013 roku i powtórzony był kilkakrotnie w innych miastach Polski.

Od 2014 roku Ryszard Bryła prowadzi własną firmę wydawniczą, specjalizując się obecnie w opracowywaniu i przygotowywaniu do druku materiałów muzyczno-pedagogicznych. Jest autorem czterech publikacji dla początkujących, które ukazały się nakładem wydawnictwa autora –  Inventio Pro Arte w roku 2014 i dostępne są w księgarniach na terenie całej Polski.

Tytuły publikacji drukowanych:

,,Wygrywanki” , „Kolędy dla najmłodszych”, „Kolędy dla najmłodszych – cz. II, „Christmas Carols”

Ryszard Bryla jest autorem obrazkowej – beznutowej notacji dla dzieci i amatorów mającej zastosowanie przy zapisywaniu melodii z przeznaczeniem do nauki gry na instrumentach klawiszowych. Jest także pomysłodawcą i twórcą projektu kulturalno-edukacyjnego o nazwie „Wygrywanki”,  którego celem jest popularyzowanie hobbystycznego muzykowania i zachęcanie rodziców do czynnego angażowania się w edukację muzyczną dzieci. Na stronie www.wygrywanki.pl publikowane są przez autora bezpłatne materiały e-book, przeznaczone do nauki gry dla początkujących. Celem projektu „Wygrywanki” jest także zainteresowanie rodziców ogólnorozwojowymi walorami edukacji muzycznej oraz stworzenie im możliwości rozpoczęcia z dzieckiem nauki w domu, jeszcze przed podjęciem decyzji o szkolnej edukacji muzycznej.

Wspomniane materiały intencjonalnie opracowywane są w taki sposób, aby do korzystania z nich w ogóle nie było potrzebne wykształcenie muzyczne. Projekt „Wygrywanki” jest w pełni finansowany ze środków prywatnych autora oraz redagowany przy współpracy merytorycznej z dr Agnieszką Przemyk-Bryłą – żoną autora, będącą adiunktem Katedry Fortepianu UMFC w Warszawie. W przygotowaniu jest takie wersja anglojęzyczna wspomnianej inicjatywy edukacyjnej, adresowana do odbiorców zagranicznych i dostępna w  domenie wrw.quickvirtuoso.net.

Decyzją z dnia 27 V 2015, „Wygrywanki” objęte zostały prawem ochronnym Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej.

źródło: dokumentacja programu

 

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.