Raport pod red. Weroniki Grozdew-Kołacińskiej przygotowany został przez zespół ekspertów na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca.

Wersja do druku

Udostępnij

Oficjalna prezentacja Raportu odbyła się podczas II Konwencji Muzyki Polskiej, 12 maja 2014 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie.

Raport pod red. Weroniki Grozdew-Kołacińskiej przygotowany został przez zespół ekspertów  na zlecenie Instytutu Muzyki i Tańca.

Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej nie bez kozery ukazuje się właśnie teraz. W tym roku mija 200 lat od urodzin Oskara Henryka Kolberga – najwybitniejszego folklorysty i etnografa dziewiętnastowiecznej Europy. 6 grudnia 2013 roku na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę o ustanowieniu roku 2014 „Rokiem Oskara Kolberga”. To bardzo ważny pretekst do wniknięcia
głębiej w problem współczesnego istnienia, funkcji, trwania lub zaniku oraz powszechnego odbioru folkloru muzycznego
oraz stanu muzycznej kultury tradycyjnej polskiej i w Polsce. Dodatkową motywacją jest też z pewnością, klarująca się od niespełna kilku lat, sytuacja kiedy to „muzyka ludowa” jako „muzyka tradycyjna” staje się znaczącą częścią kultury współczesnej, kolejny raz zmieniając kontekst i odbiorcę. Potrzeba zdiagnozowania tego stanu rzeczy wydaje się szczególnie ważna w odniesieniu do ewoluującego wciąż wydźwięku społecznego i artystycznego muzyki tradycyjnej, która przestaje być wstydem, a wkracza na pozycję zdecydowanie elitarną; w niektórych przypadkach traktowana jest na równi z muzyką klasyczną (profesjonalną). (Weronika Grozdew Kołacińska)

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.