Praca badawcza w ramach programu „Muzyczne białe plamy”.

Wersja do druku

Udostępnij

Praca muzykologiczna Anastasiyi Niakrasavej jest częścią pracy badawczej „Polska kultura ludowa w świadomości społeczności polskiej na pograniczu polsko-białoruskim (Grodzieńszczyzna)” współautorstwa z Piotrem Baczewskim, powstałej w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.

Efektem przeprowadzonych badań jest ponadto film Piotra Baczewskiego „Śpiewnik grodzieński, czyli opowieść o muzyce tradycyjnej w pamięci Polaków na Grodzieńszczyźnie” oraz zbiór nagrań w formie plików mp3.

Anastasiya Niakrasava

Nasta Niakrasava – wokalistka i badaczka kultur ludowych. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie cymbałów. Jest dyplomową dyrygentką chórów ludowych, ukończyła Uniwersytet Pedagogiczny w Mińsku na specjalizacji Historia sztuki. Folklor. Skończyła studia I stopnia w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie w Zakładzie Etnomuzykologii pod kierunkiem prof. Piotra Dahliga pisze pracę magisterską.

Od 2009 r. prowadzi badania terenowe Polesia Białorusi i w Polsce. Uczestniczyła w badaniach terenowych prowadzonych przez białoruskich naukowców (dr Aleś Lozka, dr Larisa Kaściukaviec) w brzeskim i witebskim obwodzie na Białorusi oraz polskich naukowców (prof. Piotr Dahlig, prof. Bożena Muszkalska) w Tomaszowie Mazowieckim i na Grodzieńszczyżnie na Białorusi. Podjęła także samodzielne badania terenowe w rejonie pińskim obwodu brzeskiego na Białorusi (2010, 2011) oraz w obwodzie wołgogradzkim w Rosji – wspólnie z Magdaleną Klembą (2011). W 2013 r.  w ramach programu IMiT „Muzyczne białe plamy” wraz z Piotrem Baczewskim przeprowadziła własne badania nad kulturą muzyczną mniejszości polskiej na Grodzieńszczyźnie (rejon grodzieński).

W ramach działalności naukowej jako przewodnicząca Koła Naukowego Etnomuzykologii (od 2011 – do 2013 roku) zainicjowała i wspólnie z członkami KNE przeprowadziła I i II Studenckie Seminarium Etnomuzykologiczne. Była także redaktorką naczelną Studenckich Zeszytów Naukowych KNE (Instytut Muzykologii UW) w 2013 r. Uczestniczka studenckich seminariów oraz międzynarodowych konferencji naukowych. Dotychczas opublikowała kilka artykułów, m.in. w naukowym czasopiśmie Musicology Today (Instytut Muzykologii UW). Współpracowała przy tłumaczeniach na język rosyjski tekstów etnomuzykologicznych przygotowanych przez polskich badaczy w ramach obchodów Roku Oskara Kolberga.

Anastasiya Niakrasava jest jedną z pierwszych młodych artystek białoruskich, która z tradycyjnymi pieśniami białoruskimi a cappella wyszła na profesjonalną scenę. W swojej praktyce muzycznej odwołuje się do tradycyjnych manier wykonawczych, które stanowią znak rozpoznawczy projektów, w które wokalistka się angażuje. W ramach zespołu Kviecień rekonstruuje ludowe pieśni i tańce białoruskie, z zespołem FolkRoll w sposób awangardowy podchodzi do interpretacji ludowej poezji, a wraz z zespołem R.U.T.A. za pomocą tradycji tworzy sztukę zaangażowaną. Prowadzi także warsztaty z emisji głosu i pracy umysłu nad dźwiękiem. Laureatka wielu festiwali międzynarodowych i zdobywczyni specjalnej nagrody im. Ani Kiełbusiewicz dla najlepszej wokalistki (2008). Wraz z zespołem FolkRoll otrzymała Grand Prix oraz specjalną nagrodę im. Czesława Niemena na XII Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja 2009”.

Dyskografia: NHS (2008), Vir (Polskie Radio SA, 2011), Na Uschod (Karrot Kommando, 2012),
400 lat (Karrot Kommando, 2013).

Składanki: Moj siabra aniolak (Todar, 2009), Z wiejskiego podwórza (Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej, 2009), Antologia polskiego folku XV lat Festiwalu Folkowego Nowa Tradycja (Polskie Radio SA, 2012), Taste of East (Transetnika, 2012), Podróż dookoła mózgu (Warner Music Poland, 2014) Don’t Panic! We’re From Poland nu-folk AD 2014 (Culture.pl & Transetnika, 2014).

biogram i zdjęcia (autor – Piotr Baczewski) pochodzą z dokumentacji pracy

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.