Praca badawcza w ramach programu „Muzyczne białe plamy”.

Wersja do druku

Udostępnij

Praca badawcza Agnieszki Topolskiej – Hrabina Stanisława Moniuszki – opracowanie partytury do wydania źródłowego i opatrzenie komentarzem krytycznym powstała w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”.

Praca składa się z opracowania krytycznego (tekst ciągły) i materiału nutowego w formie wydruku komputerowego partytury opery „Hrabina” Stanisława Moniuszki.

Program „Muzyczne białe plamy” adresowany jest do polskich i zagranicznych badaczy, którzy prowadzą badania naukowe w zaniedbanych lub mało znanych obszarach polskiej muzyki oraz tańca. Badania dotyczą polskiej muzyki oraz tańca i mogą obejmować np. twórczość kompozytorską, działalność artystyczną, aktywność muzykologiczną, recepcję muzyki, czy zagadnienia związane z historią, teorią, estetyką tańca polskiego, w szczególności tańca scenicznego.

Efektem realizacji III edycji programu (2013/2014) jest dziesięć prac badawczych, które obejmują szeroki zakres gatunkowy, stylistyczny oraz chronologiczny polskiej muzyki i tańca.

Agnieszka Topolska – muzykolog, polonistka. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim, doktorat w Instytucie Muzykologii UW pod kierunkiem prof. dr hab. Sławomiry Żerańskiej-Kominek. Na co dzień pracuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, prowadzi też działalność pedagogiczną w Collegium Civitas w Warszawie. Autorka książki Mit wieszcza. Stanisław Moniuszko w piśmiennictwie lat 1858-1989 (PTPN, Poznań 2014, w druku) oraz szeregu artykułów naukowych i popularnonaukowych poświęconych temu kompozytorowi. Współpracuje z Fundacją „Ogrody Muzyczne”, portalem meakultura.pl, okazjonalnie publikuje w „Ruchu Muzycznym”.

„Hrabina” Stanisława Moniuszki – komentarz krytyczny [pdf]

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.