Projekt instrumentów w ramach programu "Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych"

Wersja do druku

Udostępnij

Projekt budowy liry korbowej autorstwa Krzysztofa Buska powstał w ramach III edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Indywidualne warsztaty budowy liry korbowej z udziałem Krzysztofa Buska – ucznia i Pawła Kowalcze – mistrza odbyły się w okresie od 7 lutego do 14 grudnia 2014 roku w warsztacie mistrza, w Chabówce.

Paweł Kowalcze – lutnik i nauczyciel, mieszkający w Chabówce. Absolwent klasy lutniczej w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (1992) z tytułem mgr Sztuki Lutniczej oraz klasy lutnictwa w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem (1987). Uczeń profesorów lutnictwa: W. Kamińskiego, A. Lapy, A. Krupy, H. Harajdy, P. Cieślaka, Baranowskiego, J. Lacka, S. Marduły. Swoje prace reprezentował na  wystawach: Międzynarodowa Wystawa Muzyczna „Musicora”, Paryż 1998 r., Wystawa Instrumentów Dawnych Coda”, Paryż 1998 r.,  Festiwal Muzyki Dawnej w Dieppe we Francji, Międzynarodowa Wystawa Muzyki Dawnej w Royal College of Music w Londynie w 1999 r., na zamku w Suchej Beskidzkiej w 2001 r., na Lednickim Polu Talentów w 2003 r., w Galerii Miejskiego Ośrodka Kultury w Rabce w 2004 r., na zamku w Niepołomicach w 2006 r., podczas Dni Lutni w Paryżu 2006 r., na Festiwal Lutniowy w Fussen w Niemczech w 2006 r.

Krzysztof Busk – z wykształcenia filozof, z zawodu księgarz.

Urodziłem się i mieszkam w Warszawie. Wychowywałem się na Grochowie, gdzie do dziś mieszka moja babka i w Śródmieściu. Przeszło 10 lat temu wróciłem na Grochów i tu mieszkam i żyję z moją rodziną. Pierwszym nauczycielem muzyki, w szerokim tego terminu znaczeniu był mój ojciec, który był weselnym perkusistą, i który pierwszy uczył mnie nie tylko gry na perkusji, ale i gry na gitarze. Drugim nauczycielem, co widzę z perspektywy czasu była leciwa już wtedy Pani Od Muzyki w szkole podstawowej. Wspominam o Niej dlatego, że poza grą na szkolnych cymbałkach, pieśniami patriotycznymi, uczyła nas grać na flecie prostym, który po wielu latach, kiedy „uprawiałem” tzw. muzykę dawną, wcale prostym się nie okazał. Wtedy też pojawiło się marzenie i pragnienie, by nie tylko grać na fletach, ale by je robić. To marzenie niepozornie zaczęło się spełniać kilka lat temu, a teraz spełnia się marzenie o lutnictwie i lirze korbowej.

Biogramy i zdjęcia pochodzą z dokumentacji warsztatów

fot. Krzysztof Busk

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.