Projekt instrumentu w ramach programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Wersja do druku

Udostępnij

Projekt budowy gajd istebniańskich autorstwa Piotra Pańczyka powstał w ramach VI edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych”.

Indywidualne warsztaty budowy gajd istebniańskich z udziałem Piotra Pańczyka – ucznia i Zbigniewa Wałacha – mistrza odbywały się w okresie od 1 kwietnia do 1 października 2017 roku w Istebnej.

Przebieg warsztatów dokumentowany był na fanpage’u „Warsztaty budowy gajd istebniańskich”

Zbigniew Wałach

Wychowany w rodzinie z wielopokoleniowymi tradycjami artystycznymi. Od dziecka wpajany miał szacunek do tradycji, tożsamości regionalnej i pozostawał w bliskim kontakcie ze sztuką. Wiele lat związany z kulturą Beskidu Śląskiego, głównie życiem muzycznym regionu. Jest założycielem i prymistą kapeli Wałasi, która od ponad 30 lat aktywnie działa na Polskiej i Zagranicznej scenie muzyki tradycyjnej.

Jest laureatem kilku prestiżowych nagród w dziedzinie folkloru: nagroda im. Oskara Kolberga, nagroda Ministra Kultury – Zasłużony dla kultury Polskiej, Srebrny Medal zasłużonego dla Fundacji CEPELIA Polska Sztuka i Rękodzieło, Laur Srebrnej Cieszynianki oraz nagroda Powiatu Cieszyńskiego w dziedzinie kultury.

Zbigniew Wałach prowadzi również zajęcia dla dzieci i młodzieży na których przedstawia kulturę Beskidu Śląskiego oraz uczy gry na tradycyjnych instrumentach. Poza działalnością kulturalną zajmuje się również budową tradycyjnych instrumentów góralskich i pasterskich takich jak fujarki, trombity, rogi pasterskie, gajdy, gęśle i skrzypce.

Zbudował już ponad 30 gajd istebniańskich. Przy budowie instrumentów bardzo ściśle odnosi się do tradycji ich tworzenia, dzięki czemu instrumenty zachowują swój pierwotny charakter.

 

Piotr Pańczyk

Absolwent Politechniki Śląskiej na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Od kilku lat zafascynowany kulturą ludową w szerokim rozumieniu. Szczególnie bliskie są mu muzyka, taniec oraz rzemiosło.

Uczy się gry na takich instrumentach jak: fujarki, flety, harmonijka ustna, lira korbowa, bębenek obręczowy. Od niedawna buduje również proste instrumenty, takie jak bębenki oraz fujarki.

Źródło: dokumentacja programu
Zdjęcia: dokumentacja programu, zdjęcie miniatury – Piotr Baczewski

 

 

Materiały

Wybór dokumentacji audiowizualnej, będącej efektem działań prowadzonych przez Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca od 2010 roku.