Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Instytut Muzyki i Tańca, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
-
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”;
- zarządzenia nr 24 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 września 2010 r. w sprawie utworzenia i nadania statutu Instytutowi Muzyki i Tańca w Warszawie;
- postanowień niniejszego Statutu.
§ 2.
- Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego zwany dalej „Ministrem”.
- Instytut jest wpisany do rejestru państwowych instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.
- Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
- Terenem działania Instytutu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
- Instytut może tworzyć w Polsce filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.
Rozdział II
Cel i zakres działania
§ 3.
- Wspólnym celem działania Instytutu w zakresie muzyki i tańca będzie działalność na rzecz edukacji kulturalnej i rozwoju twórczości artystycznej ze względu na podstawowe znaczenie tego obszaru dla wszystkich innych działań artystycznych, społecznych i cywilizacyjnych.
- Instytut docelowo dąży do rozdzielenia na dwie niezależne od siebie instytucje: Instytut Muzyki i Instytut Tańca.
§ 4.
- Do podstawowych zadań Instytutu w zakresie muzyki należy w szczególności:
- formułowanie opinii i wniosków oraz podejmowanie działań na rzecz jakości zarządzania kulturą muzyczną w Polsce oraz form jej finansowania;
- formułowanie opinii i wniosków oraz podejmowanie działań na rzecz edukacji muzycznej w Polsce;
- ochrona dziedzictwa kulturowego związanego z muzyką polską i w Polsce ze szczególnym wspieraniem kompletowania dokumentacji historycznej zaniedbanych okresów w dziejach muzyki polskiej;
- promocja polskiej muzyki artystycznej w kraju i za granicą;
- inicjowanie innych działań związanych z realizacją celów statutowych w zakresie muzyki.
- Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
- analizowanie dostępności do muzyki, ocenianie sposobów i jakości zarządzania i finansowania kultury muzycznej w Polsce, formułowanie wniosków i opinii w sprawie polityki kulturalnej państwa w zakresie muzyki;
- monitorowanie obecności muzyki i krytyki muzycznej w mediach w Polsce i przedstawianie analiz i wniosków;
- analizowanie, ocenianie i postulowanie zmian w sprawach ustrojowych i legislacyjnych dotyczących muzyki;
- analizowanie i tworzenie programów edukacyjnych podnoszących jakość kształcenia zawodowego we wszystkich typach szkół muzycznych oraz w szkolnictwie powszechnym, w edukacji muzycznej dorosłych, w formalnej i nieformalnej edukacji muzycznej, zastosowanie nowych koncepcji i technologii w nauczaniu muzyki, stworzenie otwartych zasobów muzyczno-edukacyjnych;
- inicjowanie badań muzykologicznych i muzyczno-edukacyjnych;
- wspieranie twórczości i opracowywanie sposobów promocji muzyki współczesnej oraz dbałość o jej obecność w systemie edukacji i w praktyce koncertowej;
- prowadzenie szerokiej działalności informacyjnej w zakresie muzyki, gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o życiu muzycznym, tworzenie specjalistycznych portali i baz danych poświęconych muzyce polskiej;
- we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym gromadzenie zbiorów dźwiękowych, audiowizualnych, ikonograficznych, cyfrowa archiwizacja wydarzeń muzycznych oraz podejmowanie działań w celu stworzenia warunków powszechnego dostępu do zgromadzonej twórczości audiowizualnej;
- inicjowanie, organizowanie i wspieranie specjalistycznej działalności wydawniczej i fonograficznej we współpracy z innymi instytucjami, w tym z Narodowym Instytutem Audiowizualnym, w zakresie publikacji nutowych, książkowych, elektronicznych oraz czasopism, a także nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, filmów dokumentalnych, audycji radiowych, programów telewizyjnych, materiałów internetowych i publikacji multimedialnych;
- inicjowanie obchodów jubileuszy i rocznic oraz koordynację planów artystycznych instytucji muzycznych;
- prowadzenie programów własnych, w tym mających na celu animację twórczości kompozytorskiej;
- organizowanie szkoleń, warsztatów, seminariów, festiwali, konferencji stypendiów, grantów badawczych i rezydencyjnych dla polskich kompozytorów, artystów-muzyków, teoretyków, muzykologów, krytyków, nauczycieli muzyki i animatorów;
- opiniowanie nagród i wyróżnień w dziedzinie muzyki artystycznej ustanawianych i przyznawanych przez Ministra oraz występowanie do Ministra o przyznawanie nagród i wyróżnień za działalność w sferze muzyki artystycznej;
- wspieranie międzynarodowej wymiany artystycznej;
- koordynowanie, inicjowanie i organizowanie działalności artystycznej i badawczej w dziedzinie muzyki artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej;
- współpracę z organami centralnymi, władzami samorządowymi, instytucjami muzycznymi i kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi, podmiotami gospodarczymi działającymi w sferze kultury, mediami i indywidualnymi artystami.
§ 5.
- Do podstawowych zadań Instytutu w zakresie tańca należy w szczególności:
- formułowanie opinii i wniosków oraz podejmowanie działań na rzecz jakości zarządzania kulturą taneczną w Polsce oraz sposobów jej finansowania;
- formułowanie opinii i wniosków oraz podejmowanie działań na rzecz edukacji tanecznej w Polsce;
- ochrona dziedzictwa kulturowego związanego z tańcem, a w szczególności tańcem polskim;
- promocja polskiego tańca artystycznego w kraju i za granicą;
- działalność na rzecz wspierania rozwoju infrastruktury tanecznej i badań naukowych w zakresie tańca;
- inicjowanie innych działań związanych z realizacją celów statutowych w zakresie tańca.
- Zadania, o których mowa w ust. 1, Instytut realizuje w szczególności poprzez:
- analizowanie dostępności do tańca, ocenianie sposobów i jakości zarządzania i finansowania kultury tanecznej w Polsce, formułowanie wniosków i opinii w sprawie polityki kulturalnej państwa w zakresie tańca;
- monitorowanie życia tanecznego w Polsce;
- analizowanie, ocenianie i postulowanie zmian w sprawach ustrojowych i legislacyjnych dotyczących tańca i prawnych uwarunkowań uprawiania sztuki tańca;
- współuczestnictwo we wdrażaniu i realizacji programu przekwalifikowania zawodowego tancerzy;
- monitorowanie oraz propozycje programowe w zakresie jakości kształcenia zawodowego i powszechnej edukacji szkolnej w zakresie tańca, edukacji dorosłych, formalnej i nieformalnej edukacji tanecznej, zastosowania nowych technologii w pedagogice tańca, stworzenie otwartych zasobów taneczno-edukacyjnych;
- prowadzenie szerokiej działalności informacyjnej, dokumentacyjnej, archiwizacyjnej i promocyjnej w zakresie tańca;
- gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o życiu tanecznym; tworzenie specjalistycznych portali i baz danych poświęconych tańcowi, biblioteki i archiwum;
- wspieranie specjalistycznych wydawnictw i czasopism, w tym tłumaczeń i wydawnictw audiowizualnych;
- inicjowanie lokalnych i ogólnokrajowych programów edukacyjnych na poziomie amatorskim i zawodowym;
- prowadzenie programów własnych, w tym mających na celu animację twórczości tanecznej;
- wspieranie rozwoju infrastruktury oraz inicjatyw współpracy partnerskiej i sieciowej;
- organizacja szkoleń, warsztatów, seminariów, festiwali, konferencji, programów stypendialnych, badawczych i rezydencyjnych dla polskich artystów, teoretyków, krytyków, pedagogów, animatorów kultury, studentów i naukowców;
- opiniowanie nagród i wyróżnień w dziedzinie tańca artystycznego ustanawianych i przyznawanych przez Ministra oraz występowanie do Ministra o przyznawanie nagród i wyróżnień za działalność w sferze tańca artystycznego;
- kupowanie, przyjmowanie darowizn i w depozyt kolekcji i pamiątek związanych z tańcem artystycznym;
- wspieranie międzynarodowej wymiany artystycznej;
- współpracę z organami centralnymi, władzami samorządowymi, instytucjami kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi, podmiotami gospodarczymi działającymi w sferze kultury, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej, mediami i indywidualnymi artystami.
Rozdział III
Organy Instytutu
§ 6.
- Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu i dwie Rady Programowe Instytutu: ds. muzyki i ds. tańca.
- Dyrektor Instytutu, zwany dalej „Dyrektorem” jest organem zarządzającym.
- Rady Programowe Instytutu, zwane dalej „Radami”, są organem doradczym i opiniującym.
§ 7.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Minister, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 1 ustawy.
- Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.
- Do obowiązków Dyrektora należy realizacja celów i zadań statutowych, w szczególności:
- zarządzanie Instytutem oraz odpowiedzialność za jego bieżącą działalność;
- przygotowywanie oraz nadzór nad realizacją rocznych i wieloletnich planów i programów działania oraz planów finansowych Instytutu;
- sporządzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych oraz przedkładanie ich właściwym organom;
- czuwanie nad racjonalnym i efektywnym gospodarowaniem posiadanymi środkami finansowymi i materiałowymi;
- wydawanie w obowiązującym trybie zarządzeń w szczególności: wewnętrznych regulaminów i procedur.
- Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.
- Zastępców Dyrektora, za zgodą Ministra, w liczbie od jednego do trzech powołuje i odwołuje Dyrektor, z zastrzeżeniem ust. 6.
- Zastępcę dyrektora ds. Tańca, zwanego „Pierwszym Zastępcą Dyrektora”, powołuje i odwołuje Minister.
§ 8.
- Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym podział kompetencji między Dyrektorem i zastępcami Dyrektora, w tym Pierwszym Zastępcą Dyrektora, określa Regulamin Organizacyjny, nadawany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
- Zmiany regulaminu Organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym w ust. 1.
§ 9.
- Dyrektor może ustanawiać i odwoływać pełnomocników, którzy działają w granicach pisemnie udzielonego pełnomocnictwa.
- Ustanowienie i odwołanie stałych pełnomocników podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury, o którym mowa w § 2 ust. 2. Nie dotyczy to ustanowienia pełnomocników procesowych.
§ 10.
- Rady ds. muzyki i ds. tańca powołuje Minister na wniosek Dyrektora i Pierwszego Zastępcy Dyrektora na okres trzech lat, spośród wybitnych przedstawicieli środowiska muzycznego i tanecznego.
- Każda Rada składa się z 5 osób reprezentujących dane środowisko (muzyki i tańca).
- Pierwsze posiedzenie Rad zwołuje Minister.
- Członkowie Rad wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
- Członkostwo w Radach wygasa przed upływem 3-letniej kadencji w razie:
- zrzeczenia się członkostwa;
- choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;
- naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem;
- śmierci.
- W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie, mianowania nowych członków dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1.
- Mandat nowo powołanego członka Rady wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady.
§ 11.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady.
- Rada odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
- Posiedzenia Rady zwoływane są przez Przewodniczącego Rady.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć bez prawa głosu Dyrektor i Pierwszy Zastępca Dyrektora oraz przedstawiciel Ministra lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
- Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwołane na żądanie co najmniej połowy ogólnej liczby członków Rady, Dyrektora lub Pierwszego Zastępcy Dyrektora.
- Zebrania Rady są protokołowane, a dokumentacja z posiedzeń jest przechowywana w Instytucie.
- Członkowie Rady pracują nieodpłatnie. Instytut zapewnia im organizację pracy oraz zwrot poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w obradach.
- Pracownicy etatowi Instytutu nie mogą być członkami Rady.
- Szczegółowy tryb działania obu Rad określają uchwalone przez nią i zatwierdzone przez Dyrektora i Pierwszego Zastępcę Dyrektora regulaminy.
§ 12.
- Do zadań Rad należy w szczególności:
- opiniowanie przedłożonych kierunków działania Instytutu;
- opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i projektów Instytutu oraz ocena ich realizacji;
- poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
- wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora i Pierwszego Zastępcy Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu;
- wyrażanie opinii i składanie wniosków do Ministra we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
§ 13.
Dyrektor w porozumieniu z Pierwszym Zastępcą Dyrektora może powoływać inne kolegialne ciała o charakterze doradczym i eksperckim.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§ 14.
- Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
- Majątek Instytutu może być wykorzystywany jedynie do realizacji celów wynikających z zakresu działania Instytutu.
- Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.
- Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Dyrektor.
§ 15.
- Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych konieczne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
- Osobami upoważnionymi są: Dyrektor, Pierwszy Zastępca Dyrektora, główny księgowy oraz upoważnieni przez dyrektora pełnomocnicy.
§ 16.
Bieżąca działalność Instytutu jest finansowana z uzyskiwanych przychodów, którymi są:
-
- dotacje otrzymywane od Ministra;
- wpływy z prowadzonej działalności;
- darowizny i zapisy od osób fizycznych i prawnych;
- środki pozyskane od innych osób fizycznych i osób prawnych oraz z innych źródeł.
Rozdział V
Działalność dodatkowa
§ 17.
- W celu finansowania działalności określonej w § 3 Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia przedmiotu działalności Instytutu, określonego w § 3.
- Działalność określona w ust. 1 może być prowadzona w obszarze produkcji, usług i obrotu towarowego, w szczególności w zakresie sprzedaży własnych wydawnictw, prowadzenia usług reklamowych, działalności poligraficznej, fonograficznej, filmowej, fotograficznej
- Dochód z prowadzonej działalności gospodarczej może być wykorzystany wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej.
Rozdział VI
Przepisy końcowe
§ 18.
- Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
- Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.