
We wtorek 21 stycznia w siedzibie Katedry Teatru i Sztuki Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się stacjonarne spotkanie i dyskusja wokół Sztuk i strategii angażujących w przestrzeni sztuk performatywnych, a szczególnie na rozmowę wokół Deaf Art.
Wystąpienie będą prowadzili twórcy/czynie: Patrycja Jarosińską oraz Daniel Kotowski, którzy opowiedzą o swojej praktyce artystycznej. W trakcie spotkania zostaną poruszone wątki funkcjonowania języka migowego, potrzeb i możliwości, a także wyzwań i zagrożeń przy realizacji projektów inkluzywnych, dostępnościowych, dedykowanych i angażujących środowisko g/Głuchych. W tej polifonii głosów usłyszymy także kilka słów o programie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – Przekraczanie Granic, koordynowanym przez Patrycję Alenkuć.
21 stycznia godz. 11.30-13.00,
Katedra Teatru i Sztuki Mediów UAM, Collegium Maius
ul. Fredry 10, Poznań.
Prowadzący: Patrycja Alenkuć, Patrycja Jarosińska, Daniel Kotowski
Spotkanie będzie tłumaczone na PJM.
Informacje o twórcach i twórczyniach i o koordynatorce programu Przekraczanie Granic:
Patrycja Jarosińska – aktorka, tancerka, pedagożka, osoba niesłysząca. Występowała m.in. w nagrodzonym na festiwalu The Best Off spektaklu “Wojna w niebie” (reż. Dominika Feiglewicz, Cricoteka, 2018), pokazie w ramach Holland Dance Festival (reż. Marc Brew, Het Nationale Theater 2019), koncercie “Jaśnieć” podczas 57. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (reż. Natalia Orkisz, Teatr KTO 2021), nagrodzonym Nagrodą Teatralną im. S. Wyspiańskiego spektaklu „Siostrzeństwo/sisterhood” (reż. Dominika Feiglewicz, chor. Kate Marsh, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, 2021), w spektaklu “Translacje”, przy którym też współpracowała choreograficznie (chor. Eryk Makohon, Krakowski Teatr Tańca, 2022) oraz „Kurtyna Kobiet” (reż. Katarzyna Małachowska, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 2023 r.) Uczestniczka licznych programów rezydencyjnych m.in. w METAL Chauffeur’s Cottage w Peterboroughu, laboratorium „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” w Teatrze ROZBARK w Bytomiu, czy w Dance Air w Hadze w ramach projektu Europe Beyond Access. Choreografia i reżyseria światła autorstwa „Ruchome Graffiti” (Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu 2023 r.) Autorska koncepcja choreograficzna z użyciem znaków polskiego języka migowego – pokazu powarsztatowego „Język (z) ciała”, (Cricoteka, w Krakowie 2024 r.) Ukończyła Kurs Tańca Współczesnego i Kompozycji Ruchu w Krakowie. Stypendystka Twórczego Miasta Krakowa 2023 r. Prowadzi warsztaty ruchowe i teatralno-taneczne dla osób niesłyszących i słyszących.
Daniel Kotowski – „Jestem wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jestem Głuchy i nie posługuję się mową. Opowiadając o niekompletności i kompletności w wymiarze egzystencjalnym, analizuję ich potencjał. Rozważam możliwość spełnienia oczekiwania kompletności albo wyrażam protest przeciwko niemu. Szukam granicy ambiwalencji. Moja praktyka artystyczna jest punktem wyjścia do refleksji o sposobach istnienia. Opiera się na badaniach, w których wykorzystuję historie niekompletnych i kompletnych. Obserwuję ich doświadczenia oraz ich relacje międzyludzkie. Sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez inne jednostki. Moje prace dotyczą mechanizmu władzy nad biologią, komunikacji społecznej i językowej oraz polityki społecznej. Często odnoszą się do pojęcia biowładzy i biopolityki. Na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji rozwijam autorską strategię zarządzania swoim narzędziem komunikacji lub ciałem. Przywracam pamięć o niekompletności. Posługuję się różnymi formami wypowiedzi, wykonuję performans, projektuję, tworzę instalacje, fotografie, obiekty i filmy wideo.”
Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://danielkotowski.com/bio/
Patrycja Alenkuć – choreograf, pedagog tańca, menadżerka, producentka, koordynatorka dostępności, sojuszniczka artystów z różnymi sprawnościami. Starsza specjalistka ds. impresariatu tańca w Narodowym Instytucie Muzyki i Tańca w Warszawie i managerka programu Przekraczanie Granic – program rozwoju zawodowego w zakresie tańca osób z różnymi sprawnościami. Ukończyła studia na kierunkach: Taniec – specjalność choreografia (licencjat), Pedagogika – pedagogika tańca (magister) na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Studentka studiów podyplomowych na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunku “Koordynator i Audytor Dostępności”. Fundatorka i prezes Fundacji “Art Ability” działającej na rzecz artystów z różnymi sprawnościami. Autorka spektaklu z udziałem tancerzy z różnymi sprawnościami pt. “Dlaczego do jej twarzy nie dociera słońce?” finansowanego w ramach stypendium artystycznego Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Tancerka w spektaklu spektakl taneczny z wykorzystaniem Polskiego Języka Migowego “Język (z) ciała” autorstwa Patrycji Jarosińskiej. Laureatka II wyróżnienia w kategorii filmowej w konkursie “1 strona – 1 spojrzenie – 360 sekund” organizowanego przez Polski Teatr Tańca za pracę “Potem stało się teraz” zrealizowaną z Tatianą Cholewą – tancerzem z alternatywną motoryką. Poszerza własne kompetencje i wiedzę w zakresie zwiększania dostępności do kultury i sztuki osobom z niepełnosprawnościami, dzięki czemu podejmuje działania zwiększające świadomość współistnienia w społeczeństwie osób z różnymi potrzebami w tym z niepełnosprawnościami, g/Głuchych, neuroróżnorodnych czynnie angażując się w projekty dedykowane tych osobom oraz samodzielnie inicjując inkluzywne i integrujące przedsięwzięcia.