Wersja do druku

Udostępnij

Lista laureatów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego została ogłoszona na konferencji prasowej w poniedziałek 24 czerwca 2013 roku w Sali Koncertowej PWM w Warszawie.

Do udziału w konferencji zaproszeni zostali: Andrzej Kosowski – dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, koordynator obchodów Roku Lutosławskiego, Jarosław Kutera – dyrektor biura Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Grzegorz Michalski – prezes Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Tomasz Piotrowski – sekretarz konkursu oraz Tadeusz Wielecki – juror konkursu, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Do Konkursu zgłoszonych zostało 160 utworów z całego świata, m.in. z: Argentyny, Armenii, Australii, Austrii, Boliwii, Chin, Finlandii, Francji, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Holandii, Hong Kongu, Iranu, Islandii, Izraela, Kanady, Litwy, Łotwy, Malty, Niemiec, Nowej Zelandii, Japonii, Polski, Rosji, RPA, Serbii, Szwecji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.

O podziale nagród zdecydowało międzynarodowe jury w składzie: Luca Francesconi, Kazimierz Kord, Magnus LindbergSteven Stucky, Paweł Szymański oraz Tadeusz Wielecki.

Zgłoszenia na Konkurs przyjmowane były do 25 stycznia 2013 roku – dnia 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Przedmiotem Konkursu był oryginalny, nigdy wcześniej nie nagradzany ani nie prezentowany publicznie utwór na orkiestrę symfoniczną o składzie właściwym dla ostatnich symfonii Witolda Lutosławskiego, trwający nie mniej niż 10 minut.

Laureatom, przyznane zostały nagrody pieniężne w wysokości:

  • I nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego – 10 000 euro,
  • II nagroda ufundowana przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca – 5 000 euro,
  • III nagroda ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS – 3 000 euro.

Zwycięska kompozycja będzie miała swoje prawykonanie podczas koncertu finałowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień we wrześniu 2013 roku. Prawykonanie utworu, który zajął II miejsce zaplanowane jest w Filharmonii Szczecińskiej przez International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO) we wrześniu 2013 roku.

LAUREACI

I NAGRODA – Thomas Simaku (godło H. DE JONAS) za kompozycję Koncert na orkiestrę

Thomas Simaku (ur. 1958 r.), brytyjski kompozytor o pochodzeniu albańskim, rozpoczął studia kompozytorskie u Tonina Harapi’ego w Konserwatorium Tirańskim. Po uzyskaniu dyplomu w 1982 r. przez trzy lata pracował z muzykami ludowymi w miasteczku Përmet
w południowej Albanii.

W 1991 r. wyemigrował do Anglii, gdzie pod kierunkiem Davida Blake’a otrzymał stopień doktora w zakresie kompozycji na Uniwersytecie York (1991-1996 r.). Zdobywca prestiżowego Stypendium Pamięci Lionela Robinsa w 1993 r. (był w tym roku jedynym tak wyróżnionym kandydatem z Wielkiej Brytanii), był uczestnikiem kursów w Tanglewood, USA (1996 r.) pod kierunkiem Bernarda Randsa oraz Pracowni Kompozytorskiej na Uniwersytecie Kalifornijskim (1998 r.), pod kierunkiem Briana Ferneyhougha.

Twórczość Simaku jest obecna i ceniona w Europie i Ameryce od ponad dwóch dziesięcioleci. Jego utwory były wykonywane podczas dziewięciu Światowych Dni Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, znalazły się także w programie międzynarodowych festiwali w Huddersfield, Tanglewood, Miami, Weimarze, Rzymie, Stambule, Alicante, Innsbruku, Viitassari (Finlandia) oraz na November Music Festival
w Holandii i Biennale w Zagrzebiu.

Kompozycje Thomasa Simaku transmitowane były przez szereg publicznych rozgłośni radiowych, wśród wykonawców jego utworów są m.in. Arditti Quartet, Diotima Quartet, Kreutzer Quartet, Orkiestra Kameralna Unii Europejskiej, Filharmonia Północnej Anglii, MusikFabrik, Raschèr Saxophone Quartet, New London Orchestra, Concorde Ensemble (Dublin), El Perro Andaluz (Drezno), Insomnio Ensemble (Utrecht), Sinfonietta Athelas (Kopenhaga). Simaku otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie
im. Kazimierza Serockiego w 2004 r., w 2009 r. Brytyjska Akademia Kompozytorów
i Autorów (BASCA) przyznała mu nagrodę za utwór Soliloquy V – Flauto Acerbo. Obecnie Thomas Simaku jest Starszym Wykładowcą Kompozycji na Uniwersytecie York.

 

II NAGRODA – Chris Roe (godło CJR) za utwór Lavoisier’s Mirrors (Lustra Lavoisiera)

Chris Roe (ur. 1988 r.) ukończył studia na Manchester University w 2010 r., następnie uzyskał stopnień magistra w Royal College of Music, gdzie studiował u Kennetha Hesketha. Obecnie jest zaangażowany w dwa projekty upamiętniające setną rocznicę urodzin Benjamina Brittena, współpracując z Orchestra of the Swan w charakterze kompozytora-praktykanta
i uczestnicząc w Aldeburghskim Projekcie Pieśni Angielskiej.

Roe blisko współpracował z zespołami takimi jak London Sinfonietta, Composers Ensemble, ECCE, l’Arsenale, i Zespół Instrumentów Dętych Royal College of Music, jego kompozycje wykonywane były m.in. w Amaryllis Fleming Concert Hall, Britten Theatre, National Portrait Gallery i na Festiwalu St. Magnus, natomiast prapremiery jego dzieł miały miejsce w praskim Rudolfinum i na Festiwalu Etchings. W 2011 r. Roe zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antonina Dworzaka i został finalistą Villiers Quartet New Works Competition.

Ze względu na szerokie zainteresowania muzyczne Roe’a, jego ostatnie projekty obejmowały przedsięwzięcia tak różne jak kompozycja opery kameralnej dla Szkoły Operowej Royal College of Music i Tête à Tête, utworu dla orkiestry młodzieżowej z projekcją filmową i pracę nad muzyką do ostatniego filmu wytwórni 51 Prod. (za który był nominowany do Nagrody Cinesonika Golden Earwax Award). W ostatnim czasie otrzymał również wsparcie finansowe PRS/Bliss Trust, przeznaczone na studia muzyki elektronicznej w IRCAM, ponadto stworzył projekt o nazwie ANIMA, łączący kompozytorów, wykonawców i animatorów w celu zorganizowania na wrzesień wydarzenia łączącego muzykę live z filmem.

 

III NAGRODA – Natalya Chepelyuk (godło Meandr) za utwór Aria II

Natalya Chepelyuk urodziła się w Pskowie, studiowała kompozycję u prof. Dmitry’ego Smolskiego i fortepian u prof. Borisa Spektora w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku. Jej kompozycja Terzina została wykonana przez Orkiestrę Filharmoniczną im. Janacka pod batutą Zloty’ego Nagy’a podczas Dni Ostrawskich na Festiwalu Nowej Muzyki 2001. W 2001 r. otrzymała dyplom z wyróżnieniem, w 2002 r. studiowała kompozycję u Enno Poppe’a w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie. W latach 2004-2009 studiowała kompozycję u prof. Theo Brandmüllera w Hochschule für Musik w Saarbrücken w Niemczech. W tym czasie skomponowała m.in. Piktogramy na
6 instrumentów, Modlą się, Pamiątki, Josef in der Grube na elektronikę, Wind na klarnet solo, Lied na 4 instrumenty i głos, Profumo del mare na mezzosopran i fortepian.

W 2006 r. Chepelyuk otrzymała zamówienie Sinfonietty Luksemburskiej na kompozycję na fortepian i zespół instrumentalny w ramach projektu Luksemburg i Wielki Region, Europejska Stolica Kultury 2007. Premierę utworu e/statico wykonali Marcel Wengler i Inci Yakar wraz z Sinfoniettą Luksemburską w Moguncji, Metzu (Francja), Saarbrücken (Niemcy) i Luksemburgu. W 2012 r. była finalistką na VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Dutilleux, gdzie Jacques Pési poprowadził jej Air na
7 instrumentów. Komponowała ponadto dla teatru, ostatnio współpracując z Państwowym Teatrem Kraju Saary w produkcji Operation Orchester. Opera Without Singer pod dyrekcją Toma Rysera (2013 r.). Otrzymała granty centrum „ZIS” Uniwersytetu Kraju Saary, Fundacji Bruno i Elisabeth Meindl i Międzynarodowych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich Beat Furrer, Adriany Hölsky, Dietera Macka
i Michaela Reudenbacha.

Wyróżnienie – Chikako Yamanaka (godło Ccp0703) za utwór Signal to Signalless (Sygnał do braku sygnału)

Chikako Yamanaka urodziła się w 1983 r. w Matsusace, mieście leżącym w prefekturze Mie. W 2005 r. została finalistką i laureatką 74. Konkursu Muzycznego Japonii. Ukończyła Tokijski Uniwersytet Sztuki otrzymując Nagrodę Muzyczną Acanthus w 2007 r., natomiast stopnień magisterski uzyskała w 2009 r. W tym samym roku odbyła się premiera jej Rinne na wiolonczelę i duet fortepianowy podczas zorganizowanego przez Japońskie Towarzystwo na Rzecz Muzyki Współczesnej koncertu Współczesny wirtuoz! W 2010 r. zdobyła trzecią lokatę na konkursie Toru Takemitsu. Skomponowała m.in. Nocturne 1 na fortepian (2003), Disillient (Pękający) na zespół kameralny (2005), Trzy fragmenty na fortepian na lewą rękę, skrzypce i wiolonczelę (2006), Cytogenezę na orkiestrę (2007) i Pieśń dla Ziemi, Morza
i Ludzi
na chór mieszany (2011). Studia odbyła u Shozo Aoki, Masayuki Nagatomi, Ichiro Nodairy i Atsutady Otaki.

Organizatorzy:
Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
Związek Kompozytorów Polskich

Instytut Muzyki i Tańca