W najbliższą sobotę, 14 czerwca, w Krzeszowicach odbędzie się plenerowe widowisko teatralno-operowe „Tajemnice Bony Sforzy” w reżyserii Michała Znanieckiego. Wydarzenie współorganizowane jest przez Fundację Jutropera, Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach oraz Gminę Krzeszowice.

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl „Tajemnice Bony Sforzy” łączy w sobie potencjał lokalnych społeczności ze światem opery i teatru. To prawdziwe historie, legendy i miejsca związane z przyjazdem do Polski królowej Bony Sforzy, która – zanim dotarła na Wawel – zatrzymała się w pobliskim Zamku Tenczyn w Rudnie. Do tego wydarzenia odnosimy nasz spektakl, wplatając w dramaturgię spotkania mieszkańców Krzeszowic i okolicznych miejscowości właśnie z tytułową Królową Boną, a wszystko to połączone jest muzyczną tkanką dramaturgiczną, której fundamentem jest polski repertuar operowy – mówi Magdalena Sowińska, prezes Fundacji Jutropera.

Realizując widowisko w formie plenerowej, chcemy zachęcić mieszkańców do zainteresowania się sztuką operową – także poprzez czynny w niej udział. Krzeszowice to teren, który historycznie znajdował się pod silnymi wpływami królowej Bony, również tymi artystycznymi. To właśnie w kamieniołomie Dębnik, położonym przy Krzeszowicach, sprowadzeni przez Bonę do Polski z Włoch kamieniarze wydobywali czarny marmur, z którego powstawały dzieła sztuki.

Spektakl „Tajemnice Bony Sforzy” ożywi przestrzenie Krzeszowic – planty, rynek, balkony kamienic oraz fasadę zabytkowego Pałacu Vauxhall – dzięki scenografii świetlnej i projekcjom. Publiczność nie będzie biernym widzem – zostanie zaproszona do wspólnego udziału w powitalnej ceremonii królowej. Obok profesjonalnych artystów (śpiewaków, tancerzy, orkiestry) w spektaklu wystąpią również mieszkańcy Gminy Krzeszowice – uczestnicy warsztatów teatralnych i muzycznych. Akcja wydarzenia rozgrywać się będzie w kilku miejscach wokół Rynku. W spektaklu swoją scenę mają także uczestnicy warsztatów „Kod dostępu” współorganizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Celem warsztatów jest włączanie do działań muzycznych osób, które na co dzień mają utrudniony dostęp do kultury ze względu na stan zdrowia lub wiek. Inicjatywa ma na celu wyrównywanie szans w dostępie do kultury i umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu artystycznym. Założeniem jest niwelowanie barier oraz budowanie przestrzeni, w której każda osoba – niezależnie od sytuacji życiowej – może wyrazić swoją indywidualność poprzez sztukę.

Forma widowiska przewiduje przemieszczanie się publiczności wraz z artystami, bez potrzeby budowania tradycyjnej widowni z miejscami siedzącymi.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Program widowiska:

godz. 19.00 RYNEK W KRZESZOWICACH

DWORSKA PARADA KUCYKÓW ZE STADNINY KONI RADOSNY TENCZYNEK

Księżniczki: Ewa Feliksik, Pola Kantor, Wiktoria Głos, Michalina Filipowicz, Weronika Piąty, Małgorzata Gabryś, Rita Piątkowska

godz. 19.30 RYNEK (przed pomnikiem Gladiatora- przemarsz pod fontannę)

Pokaz finałowy warsztatów „KOD DOSTĘPU” współorganizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

MĘDRCY: Maria Witek, Renata Gołas, Grzegorz Mól, Robert Bernat, Tomasz Chmielek, Krzysztof Szumski, Rafał Laskowski, Bogdan Piszczek.

Dyrygent: Kamila Wawrzeńczyk

godz. 20.00 RYNEK W KRZESZOWICACH

FARFURKA KRÓLOWEJ BONY, sceny z powiastki Anny Świrszczyńskiej

reżyseria: Kamila Siwińska

Królowa Bona: Anna Dijuk-Bujok

Król: Marian Szostak

Królewicz: Hanna Kowalska

Małgorzata: Joanna Wojciechowska

Ochmistrz: Szymon Budzowski

Służki: Klara Radwan, Teresa Kulczycka, Dorota Buczek

Stańczyk: Anna Szostak

Żakowie: Julia Jamróz, Maja Bogusz, Martyna Sapiechowska

Dworzanie (Chór Miejski): Angelika Jaszczyszyn, Paweł Szostak, Agnieszka Mrowiec, Nina Krzysztofik, Kinga Anklewicz, Anna Tabaka, Zuzanna Deja, Matylda Biernacka, Aleksandra Chochół, Agnieszka Prandzioch, Karolina Charczuk, Joanna Brzezińska, Danuta Zięba, Agnieszka Hałka-Załóg, Giorgio El Houari

Przygotowanie chóru: Anna Dijuk-Bujok

Balkony: Artur Plinta (kontratenor), Petr Porubsky (kontratenor), Maciej Wawrzynek (kontratenor)

godz. 21.00 FASADA PAŁACU VAUXHALL

„Tajemnice Bony Sforzy”

Bona Sforza: Marcelina Roman

Małgorzata z Krzeszowic: Renata Dobosz

Anna, głos Krzeszowic: Anna Dijuk-Bujok

Francisco Soto de Langa: Artur Plinta

Giovanni Antonio Domenico Velutti: Petr Porubsky

Giovanni Arcangelo da Venezia Celestino Fior d’oro: Maciej Wawrzynek

Tancerze – Natalia Jóźwiak, Katarzyna Reisch, Jakub Piotrowicz, Sebastian Piotrowicz

Jeźdźcy z Tenczynka – Anna Pachla, Marta Kuydowicz, Kinga Imiołek

Orkiestra Kameralna Archetti (Atelier Kultury w Jaworznie) pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, w składzie: Natalia Miś, Joanna Rybak, Emilia Szłapa, Paulina Matusiak, Zofia Wróbel, Malwina Tkaczyk, Magdalena Tamowska, Zuzanna Makles, Patrycja Noszka, Artur Łukasik, Kamila Wawrzeńczyk

Scenariusz i reżyseria: Michał Znaniecki

Kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz

Dramaturgia muzyczna: Hubert Stolarski

Scenografia: Luigi Scoglio

Kostiumy i peruki, charakteryzacja: Bartosz Jakub Kamiński Lingo

Choreografia: Inga Pilchowska

Reżyseria świateł: Dariusz Albrycht

asystent reżysera: Piotr Brożek

asystent scenografa: Kacper Kostrzewski

asystentka ds. kostiumów: Aleksandra Skrzypek

garderobiani: Róża Drzewniak, Natalia Rożek, Daniel Sojka

inspicjent: Andrzej Joński

Szczegółowy repertuar muzyczny spektaklu:

1. A. Vivaldi „L’Olimpiade”, aria „Gemo in un punto e frem”

2. A. Mazzoni „Didone Abbandonata”, aria „Son Regina”

3. A. Vivaldi „Farnace”, aria „Da quel ferro che ha svenato”

4. G. Arena „Artaserse”, aria „Se d’una amor tiranno”

5. G.F. Händel – „Salve Regina” HWV 241

6. T. Albinioni, „Adagio” g-moll

7. Ch. Gounod „Faust”, aria „Ah, je ris de me voir”

8. G.F. Handel „Riccardo I, ré d’Inghilterra”, aria „Agitato da fiere tempeste”

9. G.F. Handel „Berenice”, duet „Se il mio amor fu il tuo delitto”

10. G. Rossini „Sigismondo”, aria „Dove son”

911. K. Kurpiński „Jadwiga Królowa Polska”, aria „Słowa matki ukochanej”

12. C. Monteverdi „L’Arianna”, aria „Lasciatemi morire”

13. Valentin Haussmann – „Polnischer Tanz” NR 65.

14. T. Joteyko „Zygmunt August”, aria „Kraju daleki, ojczyzno droga”

15. H. Jarecki „Barbara Radziwiłłówna”, aria „Pełna jadu, boleści, chwila ostateczna ”

16. V. Bellini „Norma”, aria „Casta Diva”

17. S. Moniuszko „Rokiczana”, aria „Jak będę królową”

18. J. Offenbach „Opowieści Hoffmanna”, barkarola „Belle nuit”