Scena Tańca Studio 2017: Za tydzień finał projektu „Róbmy miłość, a nie wojnę!”

Wersja do druku

Udostępnij

Finał III edycji projektu Scena Tańca Studio, realizowanego przez Teatr Studio oraz Instytut Muzyki i Tańca przy wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbędzie się w dniach 19-21 grudnia 2017 roku. Grudniowy przegląd zamyka czwartą odsłonę projektu kuratorskiego Anny Królicy i Adama Kamińskiego Róbmy miłość, a nie wojnę!, stąd podtytuł: Rozstanie, które jest też naturalnym etapem relacji miłosnych. Jak zapowiadają kuratorzy, „grudniowy program jest skupiony na prezentacjach spektakli artystów sceny niezależnej młodego pokolenia. To przede wszystkim małe, wyraziste formy solowe oraz dwie prace zespołowe. Zobaczymy najnowsze prace: Pawła Sakowicza, Przemka Kamińskiego, Wojciecha Grudzińskiego (propozycje solowe, ostatnia z gościnnym udziałem innych artystów), Liwii Bargieł  oraz polską premierę spektaklu Jungle Pink Mama Theatre, odnoszącą się do ery kolonializmu (spektakle grupowe). Temat szeroko rozumianego rozstania przewija się również w zaproszonych przez nas przedstawieniach, bywa rozumiany jako odejście od pewnego dyskursu, czy sposobu bycia/życia.

 

Przemek Kamiński w swoim Pharmakon (it radiates) łączy refleksję nad pharmakonem (jednocześnie lekiem i trucizną), z kolorem niebieskim – tak ważnym w refleksji o sztuce wizualnej. Kamiński tworzy tu  sensualne, subtelne obrazy, grające z percepcją widza. Niebieski to kolor przyjaźni: podarowanie niebieskiego kwiatu symbolizuje duże znaczenie przyjaźni dla obdarowującego. Przy okazji warto wspomnieć jeden z najbardziej osobliwych dramatów dokumentalnych Dereka Jarmana – Blue, czyli serii obrazów w całości składających się  z błękitnego ekranu. Tak pisała o nim Joanna Roszak:

Błękit jest uniwersalną miłością, w jakiej kąpie się człowiek. Raj na ziemi. Moja siatkówka jest odległą planetą. Błękit przekracza ponurą geografię ludzkich ograniczeń.

Twórczyni spektaklu Szron/Frost, Liwia Bargieł, zabiera widza w podróż po baśniowej, sennej krainie absurdu.Natomiast Wojciech Grudziński w pracy PAX zastanawia się nad fenomenem spędzania wolnego czasu przez ludzi w sklepach Ikea. Stara się przy tym stworzyć choreografię seryjności i multiplikacji.

Paweł Sakowicz w solo Jumpcore mierzy się z legendą Freda Herko, tancerza i pianisty, aktora pierwszych filmów Andy’ego Warhola. Ambitny, utalentowany artysta uważał, że zajął się tańcem zbyt późno, aby osiągnąć kunszt i szybkość w ruchu – to coś wyjątkowego, co stanowiłoby siłę przekazu jego sztuki. Jego ostatni, swoisty performans zakończył tragicznie. Warhol nie mógł odżałować, że Herko nie uprzedził go o zamiarze samobójstwa. Tak cudownie byłoby to sfilmować: piękny mężczyzna tańczy nago na parapecie przy dźwiękach Mszy Koronacyjnej Mozarta, by po chwili skoczyć z piątego piętra!

Pink Mama Theatre w spektaklu Jungle kreuje na scenie wizję świata wolnego od ludzi, gdzie natura wygrywa z kulturą. Jednak to tylko chwilowe rozstanie z materią, gdyż i tutaj, w otchłani, miejscu być może nieistniejącym, ludzie próbują zmartwychwstać, spotkać się ze sobą  i odzyskać swoje człowieczeństwo.

Przypominamy, że poprzez projekt Róbmy miłość, a nie wojnę! pragniemy mówić o uczuciach i odwołujemy się do refleksji Rolanda Barthesa, którą otwiera on Fragmenty dyskursu miłosnego: dyskurs miłosny jest dzisiaj nadzwyczaj samotny.

Tytuł naszego programu odwołuje się również do pacyfistycznego hasła związanego z marszem pokojowym w 1965 roku przeciwko wojnie Stanów Zjednoczonych z Wietnamem. Hasło to zostało stworzone przez aktywistów, a następnie przejęte przez hipisów. Antymilitarny charakter jest dla nas  istotnym punktem odniesienia, wyrazem prostego pragnienia, aby zamiast wojować, dostrzegać wokół siebie piękno, a jeśli już walczyć, to z własnymi uprzedzeniami wobec Innego.

Wybieramy miłość jako afirmację samego siebie, Innego i sposób na życie. Interesuje nas ona także jako przejaw wolności w decydowaniu o tym, jak chcemy kochać”.

 

PROGRAM

 

19 grudnia (wtorek)

 

godz. 19.00, Scena Malarnia

Paweł Sakowicz: Jumpcore – po spektaklu rozmowa z Pawłem Sakowiczem i podsumowanie projektu

 

20 grudnia (środa)

 

godz. 20.00, Duża Scena

Pink Mama Theatre: Jungle

 

godz. 21.30, Scena Malarnia

Liwia Bargieł: Szron/Frost

 

21 grudnia (czwartek)

 

godz. 19.00, Duża Scena

Wojtek Grudziński: PAX suplement

 

godz. 20.00, Malarnia

Przemek Kamiński: Pharmakon (it radiates)

 

***

 

Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce. Cyklicznie przez kilka dni w miesiącu Teatr Studio będzie przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdą się wydarzenia, pokazujące różnorodność form i stylów tańca współczesnego.

 

BILETY: 20 zł

 

Bilety do nabycia w kasie Studio teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej Studio teatrgaleria: www.teatrstudio.pl

 

Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński

 

Organizatorzy:

Studio teatrgaleria,

Instytut Muzyki i Tańca

www.teatrstudio.pl

www.imit.org.pl

 

 

 

Dofinansowano ze środków:

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close