Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 3-5 czerwca w Teatrze im. Cypriana Norwida w Jeleniej Górze odbędzie się ostatnia odsłona projektu Taniec w teatrze. Jest to cykl prezentacji spektakli tanecznych na scenach teatrów dramatycznych. Program artystyczny zawiera trzy przedstawienia zrealizowane przez artystów Stowarzyszenia Teatr Dada von Bzdülöw, których premiery odbyły się w 2013 roku.

 

Harmonogram:

3 czerwca, godz. 19:00 – DP1

4 czerwca, godz. 19:00 – Clever Project

5 czerwca, godz. 19:00 – Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś

 

Wszystkie trzy spektakle cechuje swoista interdyscyplinarność. Czerpią z tradycji teatru, a zarazem przekraczają jego ramy, zbliżając się do nowoczesnego wydarzenia scenicznego na pograniczu gatunków takich jak teatr tańca, koncert, performans czy wykład. Jednocześnie są całkowicie od siebie odmienne, dzięki czemu zapewniają interesujące spektrum refleksji o sztuce tańca.

Cykl Taniec w teatrze realizowany jest w ramach programu „Scena dla tańca” Instytutu Muzyki i Tańca.

 

O spektaklach:

Izabela Chlewińska i Tomasz Bergmann: DP1

„DP1”to nie jest spektakl, to nie koncert, to nie film, to nie instalacja, to nie wykład, to nie performens. „Dehumanized Project Nr 1” to eksperyment na temat dehumanizacji i „new singularity”.To zderzenie antyglobalistycznych idei z improwizowaną muzyką, nowym tańcem i konwencją absurdalnego show.

„DP1” to jest spektakl, to koncert, to film, to instalacja, to wykład, to performens.

 

Od autorów: Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że postęp cywilizacyjny, manipulowanie zasobami natury, jak i silna ingerencja systemów finansowych w życie człowieka, doprowadzają do zdehumanizowania jednostki ludzkiej, która nie może zrealizować elementarnych potrzeb takich jak szczęście, poczucie godności czy bezpieczeństwa, a także swobodny rozwój osobisty. Aldous Huxley, autor Nowego Wspaniałego Świata, zwrócił uwagę na to, że człowiek jest gatunkiem dzikim i takim pozostanie, aż do momentu okiełznania przez inny wyższy gatunek. Do tego momentu będzie eksperymentował na samym sobie. Czy ideologie, takie jak transhumanizm, postulujące używanie techniki i nauki do ulepszenia jednostki ludzkiej, doprowadzą do stworzenia „new singularity” – nowej osobliwości, będącej połączeniem człowieka z maszyną?

 

Koncepcja i wykonanie: Izabela Chlewińska i Tomasz Bergmann | Tekst: Julia Holewińska | Premiera światowa: czerwiec 2013 w X Theater w Tokio, Japonia , Premiera polska : październik 2013, Klub Żak, Gdańsk

Partnerzy: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Marszałek Województwa Pomorskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Instutut Polski w Tokio, Wonder Site w Tokio, X Theater w Tokio

Zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

***

Filip Szatarski, Radek Hewelt: Clever Project

Clever Project jest próbą ustosunkowania się do kryzysu ekonomicznego i w tym kontekście sytuacji artysty we współczesnym świecie. W oparciu o metodę dekonstrukcji widowiska scenicznego Clever Team będzie próbował zaproponować publiczności atrakcyjny program 10 spektakli za cenę jednego biletu oraz dodatkowa scenę w ramach promocji wakacyjnej, walentynkowej, świątecznej etc. Clever Team jest absolutnie samodzielny i autonomiczny na poziomie realizacji spektaklu. Duet udowadnia, że kryzys jest zjawiskiem inspirującym i pozytywnym. Dwóch performerów – Radek Hewelt i Filip Szatarski zaproponują Państwu: widowisko taneczne, operę, terapię grupową oraz wiele innych atrakcji…

choreografia, muzyka, wykonanie: Filip Szatarski i Radek Hewelt | asystent dramaturg: Michał Kotański, realizacja muzyczna: Günther Berger, scenografia: Luke Baio, asystentka choreograf: Julia Mach, kostiumy i reżyseria świateł:  Filip Szatarski i Radek Hewelt, premiera polska: GFT 2012, Klub Żak .realizacja we współpracy z Klubem Żak, WUK Wien, Instytutem Polskim w Wiedniu.

 

***

Teatr Dada von Bzdülöw: Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś

Wprowadzenie:

Jest rok 2044. Janina, Jan i Janka przystępują do realizacji eksperymentalnego dokumentu. W jednej z sal dobrze utrzymanego skansenu teatralnego, korzystając z zamierzchłych technologii (MacBookPro, rzutnik multimedialny, etc.), kostiumów (Milan Fashion Week 2013) oraz emocji (kino, taniec, teatr z początku XXI wieku), Janina, Jan i Janka próbują odegrać COŚ, co było tym CZYMŚ. Filozoficznym wsparciem i inspiracją do przeprowadzenia dokumentalnego eksperymentu jest filozofia Powrotu i Akceptacji Wilhelma Guido.

 

www.teatrdada.pl

 

Premiera: 9 maja 2013 Scena Malarnia – Teatr Wybrzeże, Gdańsk

reżyseria, choreografia, wykonanie:

Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Leszek Bzdyl

wystrój wnętrza:

Michał Kołodziej

archeolożka kostiumograficzna:

Magda Bem

wsparcie multimedialne:

Maciej Salamon

muzyka:

iTunes oraz Adam Witkowski

produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw / Teatr Wybrzeże. Gdańsk

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk

podziękowania dla Domu Pracy Twórczej – Burdąg oraz Zatoki Sztuki w Sopocie

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close