Wersja do druku

Udostępnij

W sobotę 9 czerwca (drugi pokaz – 10 czerwca)  godz. 19.00 w komunie//warszawa (ul. Lubelska 30/32) druga premiera taneczna (po Leszku Bzdylu, opowiadającym o swoim doświadczeniu pracy z Henrykiem Tomaszewskim)  w cyklu RE/MIX  spektakl  Ramony Nagabczyńskiej sięgający po słynną choreografię amerykańskiej artystki, Trishy Brown – RE//MIX Akumulacja© Trisha Brown. Prezentację poprzedzi wstęp Jadwigi Majewskiej.

 

W edycji 2012 RE//MIXów szczególnie widoczny jest taniec współczesny. To rezultat współpracy komuny// warszawa z Instytutem Muzyki i Tańca. W tym roku połowa zaplanowanych RE// MIXów to spektakle taneczne. Trzy z nich (projekt Ramony Nagabczyńskiej, Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa i Izy Szostak) to efekt wspólnego konkursu. Druga ścieżka taneczna wpisuje się w kierunek, który przyjął Instytut, czyli przypominanie najbardziej znaczących dla polskiego tańca współczesnego osobowości. Dlatego pojawi się m.in. twórczość Henryka Tomaszewskiego w przetworzeniu Mikołaja Mikołajczyka  ( prezentacja Leszka Bzdyla obdyła się 14 kwietnia br. ). W przyszłym roku planowane jest sięgnięcie także do postaci Conrada Drzewieckiego. Jak zauważyła Joanna Szymajda,  recykling, szukanie korzeni, jest trendem bardzo wyraźnym w tańcu europejskim.

 

Ramona Nagabczyńska o swoim projekcie otwierającym edycję RE//MIX 2012


Zaczynając pracę nad remiksem odkryłam, że wszystko to, co robimy dziś w tańcu, w jakiejś mierze zawsze odnosi się do Trishy Brown. „Akumulacja© Trisha Brown” jest więc moim powrotem do źródła. Wyzwanie polega na tym, że ruchu nie można po prostu zsamplować, ruch jest przystosowany do każdego ciała inaczej. To coś zupełnie innego niż np. skrechowanie dzieła muzycznego, w którym można wykorzystać gotowe elementy oryginału. Dlatego zajęłam się ideą akumulacji, która jest związana z przyrostem znaczeń. Eksploruję strukturę samego ruchu. Badam, gdzie w tej strukturze, którą zaproponowała kiedyś Trisha, jest miejsce na inspirację dla mnie jako współczesnej choreografki i tancerki.



Więcej o spektaklu Akumulacja© Trisha Brown :

Wiedza jest produktem akumulacji doświadczeń osobistych i zbiorowej historii kulturowej. Każdy spektakl jest spektaklem pamięci. Łacińskie słowo inventario określało zarówno inwencję, jak i inwentarz- pojęcia dla wielu intuicyjnie przeciwstawne, a jednak nierozerwalnie ze sobą powiązane. Twórczość, poznanie, odbiór- agentem każdego z tych procesów jest akumulacja.

 

Interesuje mnie jak, w kontekście historycznym, zmienia się percepcja widza oraz jak zmienia się nastawienie do tworzenia artysty, którego twórczość jest osadzona w kontekście zdefiniowanym przez dotychczasowy dorobek danej dziedziny. W związku z dostępnością wielkiej ilości mediów oraz tendencją do ciągłego powiększania i polepszania, dziś pojęcie akumulacji musi wzbudzać zupełnie inne skojarzenia niż w latach 70., kiedy Trisha Brown tworzyła pierwsze prace oparte na akumulacji. Pragnę zwrócić uwagę na ten fakt oraz potwierdzić, że dorobek przeszłości jest źródłem bez dna, a nie hamującym ograniczeniem. Ten spektakl będzie akumulacją cytatów.

Choreografia i wykonanie: Ramona Nagabczyńska
Muzyka: Alexander Zekke
Projekcje: Miguel Nieto

 

sobota 9 i niedziela 10 czerwca, g. 19.00

Warszawa, ul. Lubelska 30/32

bilety: 15 zł normalne, 10 zł ulgowe

Premiera kolejnej propozycji tanecznej już 23 czerwca (drugi pokaz: 24 czerwca):  Alex BaczynskiJenkins: RE//MIX Balet Triadyczny czyli Jak budować do potęgi trzeciej? (Oskar Schlemmer). Zapraszamy!