Wersja do druku

Udostępnij

Z przyjemnością informujemy, że nakładem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2017, ukazała się książka Ekfraza dzieła muzycznego w choreografiach Conrada Drzewieckiego. Autor publikacji, Stefan Drajewski, omawia dzieła jednego z najwybitniejszych polskich tancerzy i choreografów, reformatora polskiego baletu, wybitnego twórcy, będącego fenomenem na skalę polską i światową. Oryginalne prace Drzewieckiego rozpatrzone zostały w nowatorskim ujęciu – Drajewski stawia tezę dotyczącą relacji między dziełem muzycznym a układem choreograficznym i opisuje je za pomocą pojęcia ekfrazy. Przejmuje tym samym termin odnoszony pierwotnie do zjawisk z obszaru literatury, filmoznawstwa, stosowany również w muzykologii.

 

Drajewski implementuje figurę ekfrazy do uchwycenia sposobów transmutacji utworu muzycznego na układy choreograficzne. Uzyskuje w ten sposób mocne narzędzie do opisu i analizy dzieł choreograficznych, które dotychczas miały charakter bądź czysto techniczny i opierały się na różnych konwencjach notacji tańca, bądź też były impresjonistycznym zapisem wrażeń obserwatora, zależnym od jego wrażliwości i znajomości technik tańca.

z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Leyko, Uniwersytet Łódzki

Do pobrania:

Spis treści

Wstęp