Wersja do druku

Udostępnij

29 stycznia w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, odbędzie się koncert współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, na którym zostanie prawykonana V Symphony Macieja Zielińskiego.

V Symphony została zamówiona i będzie prawykonana w ramach programu Instytutu Muzyki
i Tańca „Kompozytor-rezydent”. Pięcioczęściowy i trwający ok. 40 minut utwór zabrzmi
w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza.

W programie koncertu znajdzie się także Fantazja góralska Zygmunta Noskowskiego (współczesne prawykonanie) oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. W partii solowej wystąpi znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.00 i będzie transmitowany na antenie Programu 2 Polskiego Radia . W przerwie koncertu z Maciejem Zielińskim rozmawiać będzie Beata Stylińska.

W ramach rezydencji w bieżącym sezonie koncertowym Polskiej Orkiestry Radiowej odbędą się jeszcze dwa koncerty, na których zostaną wykonane dzieła Macieja Zielińskiego.
4 marca w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zabrzmi Barocode, w 17 czerwca w wykonaniu tej orkiestry pod batutą Łukasza Borowicza usłyszymy ElemenT. Oba koncerty odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im.
W. Lutosławskiego.

Maciej Zieliński należy do czołowych polskich kompozytorów młodszego pokolenia. Urodził się w 1971 roku w Warszawie. W 1996 r. ukończył z wyróżnieniem warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego, a w 1999 r. – studia podyplomowe
w Royal Academy of Music w Londynie pod kierunkiem Paula Pattersona. W latach 1993–97 uczestniczył w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów (ptmw) oraz
w I Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn (Holandia, 1995).

Jego utwory były wykonywane w ramach festiwali takich jak: Warszawska Jesień, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Forum Lutosławskiego, Musica Polonica Nova, Gaude Mater, AudioArt, XIV Synthesizer-Musik-Festival w Brunszwiku, Musica del Novecento w Rzymie, European Youth Music Festival Copenhagen ’96, Park Lane Festival w Londynie, Światowe Dni Muzyki w Rumunii oraz odtwarzane na antenach wielu radiofonii europejskich. Niektóre są dostępne na płytach wydanych przez EMI Music Polska, PWM, Dux, ZPR Records, Universal Music, Polskie Nagrania i Acte Préalable. Płytaz I Kwartetem smyczkowym w wykonaniu kwartetu DAFO, wydana przez PWM/Dux, otrzymała nagrodę „Fryderyk 2002”. We wrześniu 2011 roku ukazała się płyta monograficzna z jego twórczością poważną "Accross the millenniums – Muzyka z przełomu tysiącleci".

W kwietniu 2000 r. jego kompozycja Lutosławski in memoriam na obój i fortepian została wybrana przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego szkół angielskich. M. Zieliński jest laureatem wielu konkursów w Polsce i za granicą. Otrzymał m.in.: II Nagrodę Kapituły Krytyków II Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie, II Nagrodę w VI Konkursie Muzyki Syntezatorowej i Komputerowej w Braunschweig, II Nagrodę w I Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra”,III Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava 96, III Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Gdańsk 1997, Nagrodę Główną w Konkursie PTMW na Projekt Multimedialny, Alan Bush Composition Prize, Josiah Parker Composition Prize. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1995) oraz British Council Fellowship Award (1998). W latach 1994–96 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego Zarządu Koła Młodych ZKP. W roku 2000 pełnił funkcję moderatora XX Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach, a w 2003 r. – dyrektora kursu. Uczestniczył w pracach krajowego jury festiwalu Światowe Dni Muzyki MTMW (2002 i 2004) oraz Konkursów Kompozytorskich im. Tadeusza Bairda i „Musica Sacra”. W latach 2002-2007 pełnił funkcję wiceprezesa PTMW. Jest członkiem ZKP (Członek Zarządu), PTMW (Członek Zarządu), SAWP i ZAiKS (Członek Zarządu). Maciej Zieliński jest także znanym twórcą muzyki filmowej.

Ważniejsze utwory: Miniatura na kwartet smyczkowy (1989), Concertino na klarnet i fortepian (1991), Wariacje na klarnet (1991), Miniatury na orkiestrę kameralną (1992), Perchoir na chór mieszany i perkusję (1992–93), Capriccio na klarnet i fortepian (1993), Sonata na akordeon (1993), Musica per archi a.d. 1993 (1993), I Kwartet smyczkowy (1994), Vox Humana na perkusję i wiolonczelę amplifikowaną (1994), Alone in a crowd … na saksofon altowy i taśmę (1994), Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella (1995), Capriccio na skrzypce (1995), Clouds na taśmę (1995), I Koncert fortepianowy (1995), Three Phrases na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1996), Tractus na chór mieszany a cappella (1996), Shining na orkiestrę smyczkową (1996), a. na saksofon altowy i fortepian (1996), I Symfonia (1996), Abruzzo – Imaginary Landscape na orkiestrę kameralną (1997), Capriccio na orkiestrę kameralną (1998), Lutosławski in memoriam na obój i fortepian (1999), Brass Quintet (1999), Oratio na organy (2000), Fallen Angel na perkusję i taśmę (2003), Sololis na fortepian (2004); Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004), Shining na orkiestrę smyczkową (2006), Concerto Inquieto na klarnet i orkiestrę (2010), Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011), V Symphony (2012); muzyka teatralna i filmowa.