Prawykonanie „Foksal 13” Przemysława Zycha

Wersja do druku

Udostępnij

2 czerwca w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Radomiu odbędzie się koncert współorganizowany przez IMiT w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, na którym zostanie prawykonany utwór Przemysława Zycha – „Foksal 13” na orkiestrę smyczkową.

„Foksal 13” na orkiestrę smyczkową został napisany na zamówienie Radomskiej Orkiestry Kameralnej w ramach I edycji programu “Kompozytor-rezydent” Instytutu Muzyki i Tańca.

Pod numerem trzynastym na ulicy Foksal w Warszawie, znajduje się otoczona podobnymi sobie, monumentalna kamienica z końca XIX wieku. Z całej ściany siostrzanych budynków wyróżnia ją jednak fasada, przebudowana zgodnie z duchem modernizmu lat 30-tych ubiegłego stulecia – posępna, szara, prosta ściana, której strzeliste, prostokątne wieżyczki potęgują jeszcze wrażenie niedostępności
i osamotnienia. Brama natomiast – bogato zdobiony oryginał z czasów fin de siècle’u, prowadzi do jednego z najbardziej niesamowitych dziedzińców stolicy.

Przed dziesięcioma laty odkrywałem to miejsce jako wehikuł czasu, dziś widzę je jako wielowymiarowy symbol przemijania.

(Przemysław Zych o inspiracji tytułu dzieła)

Prawykonanie dzieła odbędzie się podczas uroczystego koncertu z okazji zakończenia sezonu artystycznego 2011/2012 Radomskiej Orkiestry Kameralnej w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Radomiu (Zespół Szkół Muzycznych) o godz. 18.00

W programie koncertu znajdzie się także Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina, Divertimento Feliksa Janiewicza i „Koncert staropolski” Romualda Twardowskiego.

Utwory zabrzmią w interpretacji Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego. Solistką koncertu będzie Leonora Armellini.

Serdecznie zapraszamy!

Przemysław Zych (ur. 1980 r. w Radomiu), kompozytor, dyrygent, pedagog i organizator życia muzycznego. W latach 2000-2010 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina: kompozycję
w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Szymona Kawalli (dyplom z wyróżnieniem). Swoją wiedzę uzupełniał na kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely na Węgrzech (2006), pracując pod kierunkiem Petera Eötvösa i Johannesa Schöllhorna (kompozycja) oraz Zoltána Peskó i László Tihanyi’ego (dyrygentura).

Jego utwory wykonywane były podczas wielu koncertów i festiwali w Polsce (m.in. Festiwal im.
A. Didura w Sanoku, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Muzyczne Pory Roku, Warszawskie Spotkania Muzyczne, My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego, Festiwal Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia) i za granicą (Anglia, Belgia, Niemcy, Stany Zjednoczone, Ukraina, Włochy), przez wiele znakomitych zespołów (m.in.: Kwintet Dęty BRINDISI, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Kammerchor CONSONO, Schola Cantorum Gedanensis, Sinfonia Varsovia, Trombastic, The University of Louisville Cardinal Singers, Chór Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego), dyrygentów (m.in.: Kenta Hatteberga, Martę Jakubiec, Haralda Jersa, Jana Łukaszewskiego, Ewę Strusińską, Krzysztofa Urbańskiego, Monikę Wolińską, Jerzego Wołosiuka, Szymona Wyrzykowskiego) i solistów (m.in.: HOB-BEATS Duo: Magdalenę Kordylasińską i Miłosza Pękalę, Pawła Książkiewicza, Roberta Morawskiego, Annę Kutkowską – Kass, Małgorzatę Pańko, Łucję Szablewską, Monikę Świostek). W 2008 roku Przemysław Zych zadebiutował w Filharmonii Narodowej jako kompozytor, a dwa lata później jako dyrygent. W roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition ukazała się płyta New Polish Music for choir, na której umieszczono Miserere na chór mieszany, w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego. Przemysław Zych współpracuje ponadto z Kapelą od Świętego Kazimierza, Operą Nova w Bydgoszczy, Radomską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Sinfonia Varsovia.

Przemysław Zych był jednym z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz dyrygentem jej pierwszych koncertów. W roku 2007 był pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym festiwalu „My splendid isolation – Dni Karola Szymanowskiego” w Radomiu.

Artysta jest laureatem Konkursu Wykonawczego Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1998), Ogólnopolskiego Otwartego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura w Sanoku (2002) oraz Konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją T. Różewicza (2006).

Radomska Orkiestra Kameralna działa od stycznia 2007 roku jako instytucja kultury miasta Radomia. Od 1 lipca 2007r. jej dyrektorem naczelnym i artystycznym jest Maciej Żółtowski. Repertuar  orkiestry obejmuje  większość najważniejszych dzieł napisanych na orkiestrę smyczkową w dobie klasycyzmu i romantyzmu. Niezwykła wszechstronność muzyków orkiestry pozwala też na stylowe interpretacje muzyki barokowej oraz wczesnych symfonii Haydna i Mozarta. Ważne miejsce w programach R.O.K. zajmuje muzyka XX i XXI wieku, co jest zasługą dyrektora Radomskiej Orkiestry Kameralnej Macieja Żółtowskiego, który jest nie tylko dyrygentem, ale również aktywnym kompozytorem. Maciej Żółtowski od 2010 roku pełni także funkcję Prezesa Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

W ramach rezydencji kompozytorskiej, objętej programem IMiT, Radomska Orkiestra Kameralna wykonała w tym sezonie również „Irritum” na orkiestrę i media elektroniczne oraz Koncert na flet
i orkiestrę kameralną
Przemysława Zycha.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close