Wersja do druku

Udostępnij

Program wymiany choreografów między Polską a Filadelfią, zainicjowany w 2012 rokuprzez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Stary Browar w Poznaniu, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Polski w Nowym Jorku i Dance/USA Philadelphia, doczekał się kolejnej edycji. W tym roku do Filadelfii wyjadą Irena Lipinska i Tomasz Foltyn. Ich rezydencja choreograficzna (12-26 września 2014)  będzie okazją do rozwoju bez konieczności realizacji nowego spektaklu, do poznania nowej społeczności, podjęcia ryzyka artystycznego, zmiany własnej praktyki choreograficznej, omówienia swojego procesu twórczego z innymi artystami i odnalezienia nowych inspiracji. Podobnie jak w poprzednich latach polscy artyści będą gośćmi Dance/USA Philadelphia oraz festiwalu FringeArts, Mascher Space Cooperative i Headlong Performance Institute. Rezydenci będą mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami twórczymi z miejscowymi artystami, poprowadzić zajęcia, wziąć udział w szkoleniach i obejrzeć spektakle prezentowane podczas festiwalu FringeArts.

Program rezydencyjny jest realizowany dzięki wsparciu Dance/USA Philadelphia (USA), Art Stations Foundation by Grazyna Kulczyk i Starego Browaru w Poznaniu, Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie i Instytutu Polskiego w Nowym Jorku.

O rezydentach:

Irena Lipińska: tancerka, performerka, choreografka i fotografka. Wieloletni warsztat taneczny zdobywała u wielu wybitnych tancerzy i choreografów tańca współczesnego (m.in. Meg Stuart, Chris Harring, Jonathan Burrows, David Zambrano, Keith Hennessy, Ann Van den Broek) i butō (m.in. Daisuke Yoshimoto, Yoshito Ohno, Ko Murobushi, Mitsuyo Uesugi i Nakajima Natsu.). Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu (2011). Rezydentka programu dla młodych choreografów Solo Projekt Art Stations Foundation (2011), w ramach którego przygotowała solowy spektakl DNACE. Uczestniczyła w programie stażystów Teatru ZAR (2010) oraz w seminarium badawczym technik aktorskich Anatolija Wasiljewa (2011). Ukończyła kurs choreografii scenicznej, zakończony otrzymaniem dyplomu w Artystycznej Alternatywie Art Studio w Krakowie. Kulturoznawczyni i filolożka. Przeprowadziła w Japonii projekt badawczo- edukacyjny wspierany przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, dotyczący kobiecego tańca (2011). Stworzyła i przygotowała własne projekty solowe: hydrohypno, line, Kompilacje, DNACE (Solo Projekt 2011), dwa na jeden, LU2077.

W 2013 roku otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach stypendium we współpracy z artystą nowych mediów Pawłem Janickim i niezależnymi twórcami przygotowała spektakl !GROT!, którego premiera odbyła się w marcu 2014 roku.

Współpracuje z artystami współczesnej sceny muzycznej i sztuki nowych mediów. Prowadzi zajęcia taneczno- ruchowe, w tym dla przyszłych aktorów oraz dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami psychicznymi i upośledzonymi ruchowo.

www.irenalipinska.com

Tomasz Foltyn: niezależny performer, mover, improwizujący twórca, aktywista, podróżnik, antropolog.  Jest absolwentem szkoły Shahara Dor Artness – Home and School for Movement (Izrael) oraz Performers House (Dania). Swój język choreograficzny wykształcił, będąc członkiem niezależnego polskiego teatru ruchu Terminus a Quo Theatre. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na improwizacji w tańcu i performansie. Jego praca dyplomowa pt. Kontakt improwizacja jako język ciała. Nieklasyczne studium z antropologii tańca została opublikowana przez Instytut Antropologii Kulturowej i Etnologii w Krakowie. Jest praktykiem i badaczem improwizacji w kontakcie, performansu opartego na ruchu, life-art-process, interakcji w sztuce performatywnej, osobistego podejścia do procesów twórczych i krytycznego myślenia. Często tworzy swoje prace w przestrzeniach publicznych lub innych nietypowych miejscach (przystanki autobusowe, opuszczone domy, parki, galerie sztuki). Inicjuje interakcję z widzami, odrzucając jednocześnie ideę sceny. Foltyn uważa się za artystę interdyscyplinarnego, który stosuje w swojej pracy wielorakie techniki i formy artystyczne, łącząc różne dziedziny sztuki.

W 2011 wyjechał na stypendium przyznane przez Instytut Muzyki i Tańca do San Francisco, by studiować pod okiem Anny Halprin anatomię i filozofię tańca, performans i improwizację. Podczas tego pobytu razem z argentyńskim reżyserem i scenarzystą Jadą Sirkin Foltyn nakręcił w San Franciso film dokumentalny pt. Tenderline z udziałem miejscowych artystów.

Od 2008 roku Foltyn współpracuje z profesjonalnym kolektywem artystycznym Kud Ljud ze Słowenii. Jego prace Electric Invasion oraz Streetwalker open air ready made galery pokazywane były na festiwalach w Gwacheon (Korea Południowa), Rennes (Francja), Vyborg (Dania), Oreol (Holandia), Norwich (Wielka Brytania), Lublanie (Słowenia) i Grazu (Austria).

http://vimeo.com/88451934

 

Szcegółowe informacje o projekcie