IV Kongres Tańca, który odbył się w Warszawie w dniach 15–17 listopada 2025 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, stał się wydarzeniem o szczególnej wadze dla polskiego środowiska tanecznego. Zgromadził artystów, pedagogów, menedżerów, badaczy i przedstawicieli instytucji z całego kraju, tworząc przestrzeń do rozmowy o przyszłości polskiego tańca i jego roli w życiu społecznym oraz kulturalnym.

Wersja do druku

Udostępnij

Kongres miał charakter wielowymiarowy: poprzedziły go szerokie konsultacje regionalne i ogólnopolski projekt badawczy Taniec w Polsce 2025, zaś część stacjonarna stała się platformą debat. Istotna była również publikacja Raportu o stanie tańca w Polsce i powiązanych analiz. Po raz pierwszy tak obszerne i rzetelne dane pozwoliły precyzyjnie opisać ekosystem tańca – od finansowania i infrastruktury po edukację, uczestnictwo publiczności i geograficzne zróżnicowania w dostępie do oferty tanecznej dla Polaków.

Wyniki badań potwierdziły zarówno ogromny potencjał tańca, jak i skalę wyzwań: niedofinansowanie w porównaniu z innymi sztukami performatywnymi, ograniczony dostęp Polaków do spektakli oraz brak odpowiednich przestrzeni do pracy i edukacji. Zobaczyliśmy także olbrzymie zainteresowanie publiczności, a także  szybko rosnący potencjał biznesowy tańca (także artystycznego i niekomercyjnego), które mogłoby zostać w pełni wykorzystane przy zwiększeniu dostępności działań tanecznych w całym kraju.

Szczególne znaczenie miała wypowiedź Marty Cienkowskiej  – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która jako pierwsza osoba pełniąca ten urząd tak jednoznacznie wskazała na potrzebę strategicznego wzmocnienia sektora tańca: inwestycji infrastrukturalnych, stabilnych mechanizmów finansowania, wzmocnienia instytucjonalnego oraz oparcia polityk publicznych na danych. Jej deklaracje spotkały się z szerokim uznaniem środowiska.

Wśród rekomendacji Kongresu znalazły się: stworzenie długofalowej strategii rozwoju tańca, powołanie krajowego centrum wiedzy i praktyki choreograficznej, modernizacja systemu grantowego, rozwój narzędzi wspierających mobilność i obecność międzynarodową oraz budowa spójnej polityki edukacyjnej. Podkreślano także potrzebę inkluzywności oraz tworzenia bezpiecznych, dostępnych przestrzeni do uczestnictwa dla osób o różnych doświadczeniach, możliwościach i poziomach zaawansowania tanecznego.

Z entuzjazmem przyjęto pomysł stworzenia Narodowego Programu Rozwoju Tańca, wzorowanego na sprawdzonych programach strategicznych, takich jak Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Byłby to krok porządkujący priorytety, integrujący działania edukacyjne, infrastrukturalne i promocyjne oraz stabilizujący sytuację całego sektora.

IV Kongres Tańca pokazał środowisko dojrzałe, świadome swoich potrzeb i gotowe do współpracy. Wybrzmiała jasno wizja przyszłości: taniec w Polsce wymaga stabilnych fundamentów, większej widoczności oraz mądrego, opartego na danych planowania. Pierwszym etapem powinno być tworzenie miejsc tańca w każdym województwie – przestrzeni prezentacji, edukacji i profesjonalnej praktyki, które umożliwią budowę trwałej publiczności oraz bardziej zrównoważony rozwój całego ekosystemu tańca.

IV Kongres Tańca zorganizował Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Finansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie pod patronatem honorowym Ministra Edukacji.

Partnerami strategicznymi wydarzenia byli: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Narodowe Centrum Kultury, Centrum Edukacji Artystycznej, Instytut Adama Mickiewicza, CIOFF Polska Sekcja, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Scen Polskich ZASP, Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA.

powiązane

Publikacje