Nowy program edukacyjny IMIT „Dźwiękowisko”

Wersja do druku

Udostępnij

W Radomiu rozpoczęła się realizacja nowego projektu edukacyjnego, zatytułowanego „Dźwiękowisko”, prowadzonego we współpracy z Radomską Orkiestrą Kameralną. Celem projektu jest aktywne uczestnictwo młodzieży w przygotowaniu koncertów. Warsztaty potrwają od 15 do 16 października, a koncerty odbędą się 17 i 18 października w Sali koncertowej Urzędu Miasta.

Uczestnikami warsztatów z udziałem Radomskiej Orkiestry Kameralnej będzie młodzież  z Publicznego Gimnazjum nr 12 im. Mikołaja Reja w Radomiu. Będą oni aktywnie uczestniczyli w przygotowaniu koncertu, jak również wystąpią w jednym z utworów razem z muzykami ROK.

Program warsztatów opracował Sławomir Wojciechowski, który warsztaty poprowadzi przy pomocy Anny Kwiatkowskiej i Adama Mazurka. Koordynacją projektu oraz sprawami organizacyjnymi zajmuje się Krzysztof Kwiatkowski.

Warsztaty odbędą się w dniach od 15 do 16 października 2014 r. w Radomiu. Koncert edukacyjne odbędą się 17 października o godz. 8.15, 9.35 i 10.40. Koncert publiczny odbędzie się 18 października o godz. 18.00. Koncerty odbędą się w Sali koncertowej Urzędu Miasta.

Na program koncertu 18 października złożą się następujące utwory: Andrzej Panufnik: Concertino, Sławomir Wojciechowski: Dźwiękowisko, Emmanuel Séjourné: Koncert na wibrafon i smyczki, Wojciech Kilar: Orawa. Wykonawcami koncertów będą:  Miłosz Pękala i Daniel Kamiński – perkusja, Radomska Orkiestra Kameralna, Młodzież Gimnazjum nr 12 w Radomiu, Maciej Żółtowski – dyrygent.

 

 

Warsztaty i fragmenty koncertów zostaną utrwalony audiowizualnie i będą dostępne w Internecie.

Dźwiękowisko – to nowy i nowoczesny projekt z zakresu edukacji muzycznej. W ostatnich latach wiele orkiestr i zespołów rozwija intensywną działalność edukacyjną adresowaną do dzieci, młodzieży i amatorów. Tradycyjne formy popularyzowania muzyki w formie audycji, w których dzieci, młodzież i amatorzy są tylko biernymi uczestnikami, ustępują koncepcjom zakładającym twórczy udział uczestników warsztatów prowadzonych przez muzyków. Działania tego rodzaju, przeważnie powiązane z programami koncertów orkiestr i zespołów, mogą polegać na tworzeniu własnych utworów przez uczestników warsztatów, a także na zbliżeniu się do muzyki poprzez inne formy działalności artystycznej, jak taniec, pantomima, sztuki plastyczne.

Doświadczenia na polu edukacji muzycznej prowadzonej przez zespoły i jej ogromne znaczenie w życiu muzycznym i kulturze wielu krajów (dobre pojęcie o skali podejmowanych przedsięwzięć daje na przykład film Rytm to jest to! pokazujący pracę Filharmoników Berlińskich pod kierunkiem Simona Rattle’a z młodzieżą szkół niemieckich) stanowią obfity materiał, z którego mogłyby czerpać podobne inicjatywy w Polsce. Działalność edukacyjna powinna stać się cennym uzupełnieniem działalności koncertowej zespołów i orkiestr i przeciwdziałać negatywnym zjawiskom: nieobecności bardziej złożonych form muzyki (zwłaszcza twórczości współczesnej) w świadomości dzieci i młodzieży, co jest skutkiem zaniedbania edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących, oraz, poprzez wychowywanie potencjalnych słuchaczy, zmniejszaniu się liczby słuchaczy koncertów z muzyką poważną.

Projekt muzycznych działań edukacyjnych opracowany został na podstawie koncepcji wypróbowanych w innych krajach oraz na podstawie własnych doświadczeń autorów projektu uzyskanych m.in. w organizowanym przez nich cyklu „Harmonie i hałasy” (w Krakowie, w czerwcu roku 2012, w ramach cyklu odbyły się warsztaty i koncert z udziałem młodzieży szkół krakowskich, muzyków polskich i niemieckich, wydarzenie było wspierane m.in. przez Instytut Muzyki i Tańca).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close