Wersja do druku

Udostępnij

20 grudnia o godz. 19.00 w Kościele Pokamedulskim (ul. Dewajtis 3) w Warszawie, zostanie wykonana Missa Nativitate DNCJ oraz motet Currite populi Marcina Mielczewskiego.

W programie koncertu pt. „Parvule Pupule” również staropolskie pastorele, utwory instrumentalne Sylwestra Szarzyńskiego i Adama z Wągrowca oraz chorał według ksiąg piotrowskich z XVII w.

Wystąpią: zespoły wokalne Bornus Consort i Tempus, consort puzonowy Trombastic, orkiestra barokowa Concerto Antemurale oraz Chór Sarmacki im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Kierownictwo muzyczne: Robert Pożarski

W programie koncertu również staropolskie pastorele, utwory instrumentalne Sylwestra Szarzyńskiego i Adama z Węgrowca oraz chorał według ksiąg piotrowskich z XVII w.

Wstęp wolny. Zapraszamy.

Wykonanie utworów Marcina Mielczewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Organizatorem koncertu i festiwalu jest Stowarzyszenie „Schola Gregoriana Silesiensis”.

Zespół Bornus Consort – czołowy polski zespół wokalny specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej, którego kierownikiem artystycznym jest Marcin Bornus-Szczyciński, powstał w 1981 roku z inspiracji dr Ewy Obniskiej, kierującej wówczas Redakcją Muzyki Klasycznej i Dawnej II Programu Polskiego Radia. Specjalizował się w wykonywaniu polskiej muzyki przełomu XVI i XVII stulecia, jednak ich zainteresowania stopniowo ewoluowały w kierunku muzyki znacznie wcześniejszej. Pierwszym znaczącym przedsięwzięciem w dziedzinie muzyki średniowiecznej było wystawienie w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1984 roku XIII-wiecznego dramatu liturgicznego „Ludus Danielis”. Grano ten spektakl prawie 100 razy aż do lat 90. Po tym przyszły następne doświadczenia i dziś zespół zajmuje się głównie monodią, czyli śpiewem jednogłosowym, zwłaszcza monodią liturgiczną.

Rekonstrukcja średniowiecznych i renesansowych technik wokalnych, ścisła współpraca ze śpiewakami tradycyjnymi, studia nad kunsztem i bogactwem melodii tych społeczności, które zajmują się tym „od zawsze”, poznawanie liturgii i sposobów ich śpiewania, pozwala spojrzeć zupełnie na nowo na wielogłosową muzykę renesansową. Polifonię postrzegamy dziś coraz mniej jako ciąg choćby najpiękniej strojących akordów, ale przeciwnie, jako sumę wolnych niemal melodii, jednoczesnych głosów, które już samodzielnie brzmiałyby doskonale, ale tu syntezują się w specyficznej przestrzeni wielogłosowości. Bogatszy w te doświadczenia zespół powraca do pieśni wielogłosowej, wykonując czasami również utwory współczesne, uzyskując z reguły nowy i wciąż zaskakujący kształt dzieł.

DYSKOGRAFIA:

  • Bartłomiej Pękiel, 1989, Accord
  • Petrus de Grudziadz, 1990, Accord 201412
  • Antologia muzyki polskiej XV-XVI w., 1995, Accord
  • Marcin Mielczewski, 1996, DUX 0264
    nominacja Fryderyk 1996
  • Media vita, 1996, DUX 0279
    nominacja Fryderyk 1997
  • Paweł Szymański – portret kompozytora, 1997, CD Accord ACD 038
    Nagroda Fonograficzna Przemysłu Muzycznego Fryderyk 1997: Album Roku w kategorii Muzyka Współczesna
  • Millenium Sancti Adalberti, 1997, Polskie Radio PRCD 001
  • In Agenda Defunctorum, 2004, Multikulti MCD 014
  • In Assumptione B.M.V., 2005, Musicon MCD 038
  • O niebezpieczeństwie żywota człowieczego, 2007, Multikulti MPCD 022
  • Stanisław Szczyciński – Pasja wg św.Jana, 2009, Mikroklimat 006
  • Polskie pieśni renesansowe, 2010, Cantio antiqua, Mikroklimat CR0507-2

 

Robert Pożarski (ur.1965) – śpiewak i badacz średniowiecznych źródeł rękopiśmiennych; uzyskał w 1992 roku dyplom solisty-śpiewaka w klasie prof. Edwarda Pawlaka w PSM II st. im. Fr. Chopina w Warszawie; wielokrotny student Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie w klasie śpiewu barokowego prof. Piotra Kusiewicza; studiował interpretację chorału średniowiecznego m.in. u Marcela Pérèsa w Paryżu; należy do grona założycielskiego Lektorskiej Schola Cantorum, powstałej w 1988 roku przy Warszawskim Metropolitalnym Seminarium Duchownym. Jako kantor tej scholi dokonał rejestracji fonograficznej dwóch średniowiecznych rymowanych oficjów monastycznych dedykowanych Św. Stanisławowi i Św. Wojciechowi. Od 1995 roku jest śpiewakiem zespołu Bornus Consort, z którym nagrał cztery płyty: Mielczewski, Media vita, O niebezpieczeństwie żywota człowieczego, In Assumptionis BMV; od 1996 roku jest także kantorem Scholi Teatru Węgajty, z którą jako kierownik muzyczny zrealizował m.in. trzy średniowieczne dramaty liturgiczne: Ordo stellae, Ordo annuntiationis, Planctus Mariae oraz spektakl Miracula sancti Nicolai. Był jednym z sześciu solistów w międzynarodowym projekcie Codex Calixtinus w ramach festiwalu Culture 2000. Od 2000 roku jest kantorem i kierownikiem artystycznym wrocławskiej Schola Gregoriana Silesiensis, z którą nagrał płytę In agenda defunctorum – Missa Requiem Johannesa Ockeghema oraz zrealizował wiele projektów z dziedziny średniowiecznej muzyki liturgicznej, m.in.: Mandatum (prezentowane na festiwalu Voix et Route Romane w Alzacji w 2004 r.), Missa sancti Iacobi, Officium in Nativitate Sancti Ioannis Baptistae, Parthenomelica. Od 2002 roku jest kantorem żeńskiej Schola Mulierum Silesiensis, z którą w 2008 roku nagrał płytę Fulget in orbe dies – Oficjum rymowane o św. Jadwidze. W latach 2002-2009 realizował cykliczny projekt muzyczny Zanurzeni w Tradycji;  w 2012 roku rozpoczął nowy cykliczny projekt muzyczny Chorał sarmacki, w ramach którego opracował i zaprezentował publicznie dwa programy koncertowe – „G.G.Gorczycki i chorał piotrkowski” oraz „Castrum doloris – staropolskie ceremonie pogrzebowe”. Oba programy zostały zarejestrowane na płytach. Prowadzi warsztaty chorałowe i liturgie podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń naszych korzeni w Jarosławiu, prowadził także wiele warsztatów śpiewaczych na zaproszenie m.in. Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego w Krakowie. Wykonuje również repertuar barokowy i współczesny (m.in. wszystkie utwory wokalne i wokalno-instrumentalne Arvo Pärta).