Nicholas Ridout: „Odbiorcy. Publiczność. Ekonomia” – wykład i seminarium

Wersja do druku

Udostępnij

Punkty styku. Performans i współczesność to druga część programu badawczego Muzeum Sztuki Nowoczesnej poświęconego sztukom performatywnym, przygotowywana we współpracy z André Lepeckim – profesorem Performance Studies na Uniwersytecie w Nowym Jorku (NYU).   Drugi wykład z cyklu (20 lutego o godz. 18.00) dotyczyć będzie publiczności i performansu, poprowadzi go prof. Nicholas Ridout. Zastanowi się nad tym, jak figura widza – zarówno w teatrze jak i w szerszym kontekście publicznym – może być pomocna w zrozumieniu procesu formowania się podmiotowości w okresie panowania burżuazji w Europie od początku XVIII wieku. Taki powrót do historii ma na celu pokazanie, że współczesnego doświadczenia odbiorcy, a szerzej teorii recepcji nie można w pełni zrozumieć bez krytycznej oceny ich historycznego wymiaru.

Natomiast dzień później, 21 lutego odbędzie się seminarium. Opierając się na konkretnych realizacjach, Nicolas Ridout zapyta o warunki, w jakich tworzy się współczesny model publiczności.  Celem seminarium będzie zastanowienie się i rozwinięcie nowych sposobów myślenia o relacjach społecznych i ekonomicznych w performansie: Jaki jest potencjał tych relacji i czy możliwa jest zmiana sytuacji, w której zarówno kwestie publiczności, jak i ekonomii są określane gdzie indziej, poza polem samego performansu? Czy w ogóle można mówić o istnieniu takiego miejsca „poza” w sztuce performansu?

Na seminarium obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) należy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości. Termin nadsyłania zgłoszeń: 12 lutego 2014.

Nicholas Ridout: Profesor teatru i sztuk performatywnych na uniwersytecie Queen Mary w Londynie. W swoich badaniach naukowych zajmuje się głównie performansem w poszerzonym spectrum teatru, a także związkami pomiędzy teatrem, sztuką żywą, performansem i ekonomią, jak również teorią publiczności, sztuką partycypacyjną, pojęciem interkatywności i interpasywności. Jego ostatnie publikacje to: Amateurs: Theatre, Communism and Love (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2013), Oman, Culture and Diplomacy ( z J.Jones, Edinburgh University Press, 2010), Theatre and Ethics (Palgrave MacMillan, 2009), a także wspóredaktorem Contemporary Theatres in Europe: A Critical Companion (London: Routledge, 2006) z J. Kelleher oraz Stage Fright, Animals, and Other Theatrical Problems (Cambridge: Cambridge University Press, 2006).

Miejsce: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51

Cykl Punkty styku. Performans i współczesność w MSN realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

Więcej

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close