W Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie 13.10.2022 o godz. 19:00, zabrzmi nadzwyczajny koncert symfoniczny. Zagra Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy pod batutą Volodymyra Sirenko, z solistą Dmytrem Udovychenko.

Wersja do druku

Udostępnij

Wykonawcy:

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy
Volodymyr Sirenko – dyrygent
Dmytro Udovychenko – skrzypce

Program:

Maksym Berezowski – Symfonia C-dur
Jean Sibelius – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
Jewhen Stankowycz – II Symfonia „Dramatyczna”

Maksym Berezowski, nazywany „ukraińskim Mozartem”, pisał Symfonię C-dur w latach 1770–1772. Dzieło było długo uznawane za zaginione. Po odnalezieniu utworu w archiwach watykańskich na początku XXI wieku zostało błyskawicznie okrzyknięte „pierwszą rosyjską symfonią” – wszak Berezowski był od 1759 roku śpiewakiem włoskiej trupy operowej w Oranienbaum.

Kompozycja ta stanowi zatem dobitny przykład zaawansowania ukraińskiej praktyki muzycznej w XVIII wieku, jednocześnie ujawniając imperialistyczne ambicje carskiej Rosji – także w sferze kultury.

Jewhen Stankowycz w swojej II Symfonii „Dramatycznej” z 1975 roku wyraził dojrzałą i nieoczywistą wizję bohaterstwa. W utworze można odnaleźć zarówno militarystyczne rytmy i niepokojące brzmienia, charakterystyczne dla Borysa Latoszynskiego, jak też liryczne, kantylenowe frazy, które umiejętnie transponują spuściznę XVIII-wiecznej muzyki ukraińskiej, w tym dorobek Berezowskiego, na współczesne realia.

Bilety do nabycia w kasach Filharmonii Narodowej oraz w serwisie bilety24.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy z Kijowa jest najważniejszym zespołem symfonicznym Ukrainy. Założona w 1918 roku dekretem Hetmana Pawła Skoropadskiego, przywódcy ówczesnego Państwa Ukraińskiego, odegrała bardzo ważną rolę w kształtowaniu ukraińskiej kultury muzycznej. Przez 25 lat szefem orkiestry był Natal Rachalin. Od 1999 roku głównym dyrygentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy jest Wołodymyr Sirenko.

Orkiestrą w ciągu jej istnienia dyrygowali tacy dyrygenci jak Jewgienij Mrawiński, Jewgienij Swietłanow, Natan Rachlin, Giennadi Rożdestwienski, Igor Iwanow, Kiril Kondrashin, Dimitri Kitajenko, Kurt Sanderling, Leopold Stokowski, Franco Ferrara, Efrem Kurz, Stefan Turczak, Kurt Mazur, Claudio Abbado, Arvid Jansons, Konstantin Simeonow, Wołodymyr Kożuchar, Fedir Hluszczenko, Igor Błażkow. Wnieśli oni swój wkład w formowanie artystycznego oblicza zespołu. Z zespołem występowali wybitni soliści – Emil Gilels, Swiatoslaw Richter, Leonid Kogan, Yehudi Menuhin, Isaak Stern, David Ojstrach, Viktor Pikaisen, Victor Tretiakov, Mstislaw Rostropowicz, Natalia Gurman, Monserat Caballé, José Carreras i wielu innych.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy brała udział w pierwszych wykonaniach utworów Arama Chaczaturiana, Borysa Latoszyńskiego, Sergiusza Prokofiewa, Dymitra Szostakowicza, Giji Kanczellego, Walentyna Silwestrowa, Jewhena Stankowycza. Zespół i dziś pełni rolę twórczego laboratorium dla
ukraińskich kompozytorów, dyrygentów i solistów.

Orkiestra dokonała wielu nagrań, w ciągu swej długiej historii współpracując z takimi firmami fonograficznymi jak Melodia, Marco Polo, Analekta, Simax, Naxos. Nagrania te ukazują zespół o znakomitych jakościach zarówno solistycznych jak i zespołowych. NSOU odbyła wiele koncertowych tourne do Francji, Niemiec, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Belgii, Polski, Czechosłowacji, Australii, Hongkongu zachwycając publiczność i otrzymując entuzjastyczne recenzje.

www.nsou.com.ua
(źródło: www.pmv.org.pl)


Volodymyr Sirenko – dyrygent

Urodzony w obwodzie połtawskim w Ukrainie. Porównywany był przez prasę na całym świecie do tak znamienitych dyrygentów jak Esa-Pekka Salonen oraz sir Simon Rattle.
Jego debiut miał miejsce w kijowskiej Filharmonii Narodowej Ukrainy w 1983 roku. Przygotował wtedy program z utworami Igora Strawińskiego, Arnolda Schönberga i Pierre’a Bouleza. W 1989 ukończył studia dyrygenckie na Konserwatorium Kijowskim pod kierunkiem Allina Wlasenki, a w 1990 był finalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Pradze.

W 1991 otrzymał posadę dyrektora artystycznego Ukraińskiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej, gdzie pracował do 1999. W tym czasie powstało ponad 300 nagrań z jego udziałem, które pozostają w zasobach Radia Ukraińskiego i obejmują: XXXVIII Symfonię D-dur „Praską” KV 504 oraz XLI Symfonię C-dur „Jowiszową” KV 551 Wolfganga Amadeusza Mozarta, IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena, Niemieckie Requiem op. 45 Johannesa Brahmsa, Dzwony op. 35 Siergieja Rachmaninowa oraz VII Symfonię d-moll op. 70 i IX Symfonię e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 Antonina Dvořáka.

Od kwietnia 1999 roku Volodymyr Sirenko piastuje stanowisko dyrektora artystycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy (NSOU). Pod jego kierownictwem dorobek zespołu powiększył się o setki koncertów, spośród których z największym entuzjazmem przyjęto wykonania: wszystkich symfonii Gustava Mahlera, Mszy h-moll i wszystkich Pasji Johanna Sebastiana Bacha oraz kompletu symfonii Borysa Latoszynskiego. Z NSOU opublikował ponad 50 płyt, z czego nagranie utworu Walentyna Sylwestrowa Requiem dla Larysy zdobyło nominację do nagrody Grammy w 2005 roku.

Współpracował z wieloma orkiestrami na całym świecie, takimi jak: Royal Philharmonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Bratislava Radio Symphony, Jerusalem Symphony Orchestra oraz Brooklyn Philharmonic.

Występował w najsłynniejszych salach koncertowych świata, w tym: Concertgebouw w Amsterdamie, Brucknerhaus w Linzu, Barbican Hall i Cadogan Hall w Londynie, Théâtre des Champs-Elysées i Opéra Comique w Paryżu, Seoul Art Center, Palau de la Música w Walencji oraz Auditorio Manuel de Falla w Granadzie, a także w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Roy Thomson Hall w Toronto, Tokyo City Opera, Osaka Symphony Hall, Beijing Concert Hall oraz Shanghai Oriental Center of Performing Arts.


Dmytro Udovychenko – skrzypce

Urodzony w ukraińskim Charkowie. Rozpoczął naukę muzyki w wieku pięciu lat. Rok później zaczął uczęszczać do specjalistycznej szkoły muzycznej w Charkowie, gdzie uczył się w klasie Ludmiły Wareniny.
Otrzymał nagrody na wielu międzynarodowych konkursach muzycznych: na V Międzynarodowym Konkursie im. Jaschy Heifetza (drugie miejsce, Wilno, 2017), na XXIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym “Andrea Postacchini” (pierwsze miejsce oraz tytuł Absolute Winner , Fermo, 2018), na I Odeskim Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym (druga nagroda, 2018), na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Josepha Joachima (drugie miejsce, Hanover, 2018), na II Odeskim Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym (pierwsze miejsce, 2021) oraz na XII Międzynarodowym
Konkursie Skrzypcowym im. Jeana Sibeliusa (trzecie miejsce Helsinki, 2022) – jako pierwszy muzyk z Ukrainy.

Występował z wieloma orkiestrami, w tym z Orkiestrą Filharmonii Charkowskej, Orkiestrą Filharmonii Odeskiej, Orkiestrą Filharmonii Narodowej Ukrainy w Kijowie, NDR Radiophilharmonie pod batutą Andrew Manze’a, Bergische Symphoniker, Lithuanian National Symphony Orchestra, Würth Philharmoniker, Słowacką Orkiestrą Kameralną, Brandenburger Symphoniker, Sønderjylland Symphony Orchestra, Finnish Radio Symphony Orchestra.

Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Leonidasa Kawakosa, Franka Petera Zimmermanna, Natalię Bojarską, Anę Chumachenko, Dmitrija Sitkovetsky’ego, Christiana Tetzlaffa, Sergey’a Ostrovsky’ego a także w wielu projektach The Violin Channel, Villa Musica Rheinland-Pfalz oraz Kronberg Academy.

W 2013 roku został przyjęty do Folkwang University of Arts (junior course), a w 2016 – na studia licencjackie pod kierunkiem Borisa Garlitsky’ego.