Wersja do druku

Udostępnij

Prezentujemy trzeci odcinek z serii Twarze tańca, który przedstawia sylwetkę Maksima Woitiula, pierwszego solisty Polskiego Baletu Narodowego (od 2009).

Cykl ma za zadanie przybliżyć publiczności postacie ludzi tańca.

W tym roku artysta był jurorem Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji „Młody Tancerz Roku”, organizowanych przez TVP, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Podczas finału konkursu w Pradze 16 grudnia 2017 roku Polskę reprezentować będzie Paulina Bidzińska.

 

Maksim Woitiul występował gościnnie w Austrii, Belgii, Chinach, Francji, Holandii, Japonii, Kanadzie, na Łotwie, w Niemczech, Szwajcarii, na Tajwanie i w USA. W 2011 roku nagrodzony został Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W filmie Izabeli Szymańskiej opowiada o początkach swojej drogi artystycznej.

 

Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Mińsku na Białorusi. W 1998 roku został solistą Teatru Wielkiego − Opery Narodowej w Warszawie, a w 1999 roku otrzymał tytuł pierwszego solisty. W sezonie 2001/2002 tańczył w Narodowym Balecie Kanady w Toronto, w kolejnym sezonie powrócił na warszawską scenę. W latach 2002-2009 był pierwszym solistą Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 

koncepcja i produkcja: Izabela Szymańska dla Instytutu Muzyki i Tańca

realizacja: Piotr Pawlus, Zofia Moruś, Izabela Szymańska

materiały archiwalne: Ewa Krasucka, Teatr Wielki – Opera Narodowa

montaż: Wojtek Kaniewski, Michał Trzciński

 

Twarze tańca – odcinek III – Maksim Woitiul

 

Do najważniejszych ról w repertuarze Maksima Woitiula na scenie Teatru Wielkiego należą: Młody w Cudownym mandarynie, Brat, Rycerzyk, Dziadek w Dziadku do orzechów, Zygfryd, Błazen, Pas de trois w Jeziorze łabędzim, Młody w Harnasiach, Książę Désiré i Błękitny ptak w Śpiącej Królewnie, Poeta w Fortepianissimo, Poeta w Sylfidach, Romeo, Benvolio, Mercutio w Romeo i Julii, Narzeczony Julii w Pannie Julii, Młody w Coś jakby, John w Greku Zorbie, Aramis i D’Artagnan w Trzech muszkieterach, Alter Ego Czajkowskiego, Książę i Młodzieniec w balecie Czajkowski, Siergiej w Tylko raz w życiu, Krassus w Spartakusie, Colas w Córce źle strzeżonej, Solor i Złoty Bożek w Bajaderze, Solista w Serenadzie i Musagète, Lenski w Onieginie, Wronski w Annie Kareninie, Tristan w Tristanie, Główny solista w Pocałunkach, Pierwsza Aria w In Light and Shadow, Modlitwa i Solo finałowe w Kurcie Weillu, Książę i Błazen w Kopciuszku, Nasz-Silny w I przejdą deszcze… oraz Wybraniec w Święcie wiosny Bejarta, Para naszych w I przejdą deszcze… Pastora, Syn w Synu marnotrawnym Balanchine’a (w ramach wieczoru Opowieści biblijne), Kain w Kainie i Ablu choreografii Wesołowskiego, partia solowa w Memoryhouse Eduarda Bablidze (w ramach warsztatów Kreacje 4).. Tańczył też partie solowe w No More Play i Petite Mort Jiříego Kyliána, w Trzeciej symfonii „Pieśń o nocy” i Butteflies In stomach,  Puk i Demetriusz w Śnie nocy letniej Johna Neumeiera, Basilio w Don Kichocie Alexeia Fadeyecheva.

 

Rozmowa Macieja Krawca z Maksimem Woitiulem, opublikowana na portalu taniecPOLSKA.pl

 

Biogram Maksima Woitiula na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej