Wersja do druku

Udostępnij

Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich” zapraszają dzieci i rodziców na koncerty z cyklu „Łańcuszek” w ramach X Festiwalu „Łańcuch” Witolda Lutosławskiego.

Czy za pomocą dźwięków da się opowiedzieć prawdziwą bajkę? Dlaczego muzykom potrzebna jest kostka do gry? Czy klaster służy do klaskania? Czy można pisać wyrazy, używając instrumentu? Dlaczego aleatoryzm a nie „ale aforyzm!”? I co to są „luto-słowa”? Na te i wiele innych pytań odpowie mini-festiwal Łańcuszek, towarzyszący 10 Festiwalowi „Łańcuch”, realizowanemu przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Organizacją „Łańcuszka” zajęła się w tym roku Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, znana z realizacji popularnego cyklu Smykofonia. Zapowiada się prawdziwa zabawa z muzyką Witolda Lutosławskiego!

Lutosławski w centrum uwagi

Główną ideą mini-festiwalu „Łańcuszek” jest pokazanie twórczości Witolda Lutosławskiego w sposób dostępny i atrakcyjny dla najmłodszych słuchaczy. Cykl ma przybliżyć dzieciom muzykę tego kompozytora, uświadomić, jak ciekawa, barwna i wieloznaczna jest jego twórczość i że jest doskonałym punktem wyjścia do wspólnej, kreatywnej zabawy.

Pierwsze moje skojarzenie na myśl „Witold Lutosławski i dzieci”, to…  piosenki. Owszem – jest ich dużo i są dobre (bardzo dobre!), ale może warto sięgnąć „głębiej” – spróbować pokazać twórczość kompozytora, zaczerpniętą z głównego, nie-piosenkowego nurtu? Pomysł pomysłem, ale jak to zrobić? Muzyka Lutosławskiego jest dość trudna w odbiorze, dominują skomplikowane struktury, nie ma prostej, uchwytnej melodii, często potrzebny jest bardzo duży aparat wykonawczy… I tu pojawił się kolejny pomysł: może lepiej „rozebrać” te utwory na czynniki pierwsze, czyli w zasadzie zanalizować technikę kompozytorską Lutosławskiego? A więc: skonstruować zabawy, ktore pokazywałyby charakterystyczne elementy jego muzyki. Stąd wzięły się „luto-słowa”, np. klaster czy aleatoryzm – będące podstawą „luto-zabaw”. Tak o idei cyklu opowiada Tomasz Pokrzywiński – autor scenariuszy i opracowań muzycznych koncertów „Łańcuszka”, muzyk oraz animator życia kulturalnego, m.in. współtwórca Smykofonii.

„Łańcuszek” a Smykofonia

Wszystkim, którzy zetknęli się z koncertami cyklu „Smykofonia”, „Łańcuszek” spodoba się na pewno. Koncerty „Łańcuszka” są bowiem oparte na formule, którą od 2011 roku w ramach „Smykofonii” upowszechnia w Polsce Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”. Ważny i trochę inny jest jednak sugerowany wiek najmłodszych słuchaczy. Koncepcja cyklu „Łańcuszek” jest odmienna, a adresat trochę starszy (dzieci 3-7 lat wraz z rodzinami), bo i repertuar trochę trudniejszy. Tak więc i zabawy muzyczne podczas koncertów przewidziane są dla troszkę starszych dzieci niż odbiorcy „Smykofonii”. Ważne jest, że koncerty i zabawy z dziećmi poprowadzi jedna z najbardziej lubianych w Polsce animatorek koncertów dziecięcych, od początku związana ze „Smykofonią”, Ada Kortas-Wdziękońska.

Luto-słowa i luto-zabawy, czyli…luty z Lutosławskim

Na każdym z koncertów, zatytułowanych wdzięcznie Bajka o Grzesiu i królu Sotulu i Ptasie plotki oraz kotki pojawią się kolejne „luto-słowa”, będące nazwą jednej z technik kompozytorskich lub terminem muzycznym, charakterystycznym dla twórczości Lutosławskiego. „Luto-słowa” staną się inspiracją i podstawą do zabaw – wymagających aktywnego udziału dzieci oraz ich opiekunów – które w prosty sposób przybliżą istotę danej techniki bądź terminu. Oczywiście „luto-słowa” to tylko jeden z elementów koncertów, na których nie zabraknie przede wszystkim pięknej muzyki, wspaniałych wykonawców (m.in. Jadwiga Rappe i Kwartet Camerata), ciekawych instrumentów i licznych gier, zabaw („luto-zabaw”) i interakcji muzycznych. Na koncerty zapraszamy do znanych miejsc Warszawy i Mazowsza:

  • 26 stycznia, godz. 11.00 – Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, ul. Jazdów 2
  • 2 lutego, godz. 11.00 – Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, ul. Elektoralna 12
  • 9 lutego, godz. 17.00 – Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, ul. Czarnieckiego 51
  • 10 lutego. Godz. 15.00 – Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach, ul. Pułaskiego 6

Wstęp na koncerty w Warszawie: bilety: 13 i 17 złotych, dostępne tylko przez system eBilet.
Więcej informacji: www.lutoslawski.org.pl; www.smykofonia.pl

 

Bajka o Grzesiu i królu Sotulu

26 stycznia 2013, godzina 11.00

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2

Kwartet Camerata: Włodzimierz Promiński- skrzypce, Andrzej Kordykiewicz- skrzypce,
Piotr Reichert- altówka, Roman Hoffmann- wiolonczela, Robert Nalewajka-flet
Adriana Kortas-Wdziękońska –  prowadzenie

Tomasz Pokrzywiński -opracowanie muzyczne

 

Ptasie plotki oraz kotki

utwory Witolda Lutosławskiego i Igora Strawińskiego

2 lutego 2013, godzina 11.00

Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, ul. Elektoralna 12

 

Jadwiga Rappe- alt, Alina Hoffmann- fortepian,

Anna Łukawska- klarnet, Andrzej Ciepliński- klarnet, Jacek Dziołak- klarnet
Martyna Smolińska- fortepian

Adriana Kortas-Wdziękońska –  prowadzenie
Tomasz Pokrzywiński -opracowanie muzyczne

 

Ptasie plotki oraz kotki

utwory Witolda Lutosławskiego i Igora Strawińskiego

9 lutego 2013, godzina 17.00

Cemtrum Sztuki Fort Sokolnieckiego, ul.Czarnieckiego 51

Jadwiga Rappe- alt, Alina Hoffmann- fortepian,

Anna Łukawska- klarnet, Andrzej Ciepliński- klarnet, Jacek Dziołak- klarnet
Martyna Smolińska- fortepian

Adriana Kortas-Wdziękońska –  prowadzenie
Tomasz Pokrzywiński -opracowanie muzyczne

 

Bajka o Grzesiu i królu Sotulu

10 lutego 2013, godzina 15.00

Miejski Ośrodek Kultury w Siedlcach, ul. Pułaskiego 6

Kwartet Camerata: Włodzimierz Promiński- skrzypce, Andrzej Kordykiewicz- skrzypce,
Piotr Reichert- altówka, Roman Hoffmann- wiolonczela, Robert Nalewajka-flet
Adriana Kortas-Wdziękońska –  prowadzenie

Tomasz Pokrzywiński -opracowanie muzyczne

 

Bajka o Grzesiu i królu Sotulu

Pomysł niniejszego scenariusza polega na ułożeniu wybranych, drobnych utworów Witolda Lutosławskiego („Melodie ludowe” oraz wybrane piosenki) w fabułę, tworzącą w całości frapującą bajkę – bajkę dla dzieci. Zabieg ten pomoże pobudzić wyobraźnię najmłodszych słuchaczy, zaś muzyka Lutosławskiego stanie się dla owej bajki barwną ilustracją. W całość wplecione są też „luto-zabawy”. Będzie więc tak jak na Smykofonii, albo i jeszcze bardziej: uczymy – bawiąc.

Program:

  • W.Lutosławski – “Była babuleńka”
  • W.Lutosławski – „Idzie Grześ”
  • W.Lutosławski – fragment „Fujarki” z Małej Suity
  • W.Lutosławski – “Pastereczka”
  • W.Lutosławski – “Na jabłoni jabłko wisi”
  • W.Lutosławski – “Zalotny”
  • W.Lutosławski – fragment “Wariacji sacherowskiej”
  • W.Lutosławski – “Gaik”
  • W.Lutosławski – “Ach mój Jasieńko”
  • W.Lutosławski – fragment “Kwartetu smyczkowego”
  • W.Lutosławski – “Hej, od Krakowa jadę”

 

Ptasie plotki oraz kotki

…czyli zabawa w muzyczny zwierzyniec. Podstawą scenariusza tego koncertu są piosenki o tematyce „zwierzęcej”. Instrumenty przemieniać się będą w zwierzęta, a wspaniałe piosenki Witolda Lutosławskiego zaśpiewa sama Jadwiga Rappe! Świat zwierząt stanie się również tłem do zabaw, dzięki którym dowiemy się, czym jest seria, co to znaczy ad libitum – i jaki ma to związek z Witoldem Lutosławskim. W programie znajdzie się też nietypowy i rzadko wykonywany utwór Igora Strawińskiego Kocie kołysanki. Warto wspomnieć, że Witold Lutosławski szczególnie cenił i podziwiał twórczość Igora Strawińskiego. Mówił o niej: (…) twórczość Strawińskiego jest jak góra wznosząca się na samym środku drogi, którą wszyscy przejść musimy: góry tej nie sposób obejść. (…)

  • W.Lutosławski – “Pióreczko”
  • W.Lutosławski – “Kotek”
  • W.Lutosławski – “Preludia taneczne” nr 1, 2 i 3
  • I.Strawiński – “Kocie kołysanki”
  • W.Lutosławski – “Metamorfozy” (z “Muzyki żałobnej” – fragment)
  • W.Lutosławski – “Wróbelek”
  • W.Lutosławski – “Ptasie plotki”
  • W.Lutosławski – “Partita” (fragment)
  • W.Lutosławski – “Spóźniony słowik”